Hvor grønne er elbiler egentlig?
Elbiler
31. august 2020

Voldsom prisstigning på elbiler med nyt finanslovforslag

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

I det seneste finanslovsforslag står det klart, at regeringen ikke vil fastfryse registreringsafgiften for elbiler i 2021, mener AutoBranchen Danmark, som samtidig forudsiger at det vil stoppe salget af elbiler.

Af: Simon Hallenslev / d. 31. august 2020

Med regeringens finanslovsudspil er der intet der tyder på, at den grønne omstilling af bilparken fortsat skal hjælpes på vej af økonomiske initiativer. Det skal med andre ord være dyrere at købe elbil, hvis man spørger regeringen.

Allerede fra 2021 skal registreringsafgiften på elbiler i følge udspillet stige fra de nuværende 20 procent til 65 procent næste år. Tilsvarende vil bundfradraget, der sikrer, at de billige elbiler under 400.000 kroner ikke betaler registreringsafgift, også blive afskaffet fuldstændigt, såfremt udspillet bliver til virkelighed.

Det betyder med andre ord, at registreringsafgiften på de billige elbiler under 400.000 kroner nu vil gå fra 0 procent til de samme 65 procent, som de dyrere elbiler ligeledes er sat til. Det er i følge Autobranchen Danmark stærkt problematisk, og har fået adm. direktør Gitte Seeberg til tasterne i en pressemeddelelse.

Skærmbillede 2020-07-23 kl. 13.07.14

Et langt skridt fra den grønne omstilling

I pressemeddelelsen stiller adm. direktør for AutoBranchen, Gitte Seeberg, sig stærkt kritisk over for regeringens manglende ambitioner på det grønne område. Hun mener i den forlængelse, at salget af elbiler vil gå i stå alene i kølvandet på udspillet, og udtaler:

”Det flotte salg af elbiler hver måned kan kun lade sig gøre pga. den lave registreringsafgift. Elbilerne er dyrere at producere end benzin- og dieselbiler. Det er derfor helt nødvendigt at de ikke bliver pålagt den høje registreringsafgift. Hvis regeringens finanslovsforslag gennemføres, vil salget bremse kraftigt op. I dag er vi trådt et langt skridt væk fra den grønne omstilling”, siger Gitte Seeberg.

SE OGSÅ | Den nye ID.3 er fremragende — men den mangler noget

I finanslovsforslaget vil regeringen ej heller forlænge den grønne firmabilsbeskatning. Et initiativ, der ellers skal være grundlaget for at styrke brugtmarkedet for elbiler, hvor udvalget i dag er betydeligt mindre end udvalget af de traditionelle benzin- og dieselbiler.

“Elbiler har brug for politisk starthjælp i de kommende år, før flertallet af danskerne er villige til at betale regningen for en grøn bil. Når regeringen vil hæve registreringsafgiften og afskaffer den grønne firmabilsbeskatning, vil det betyde langt færre elbiler på de danske veje. Til gengæld er det positivt, at regeringen foreslår at forlænge afgiftsfritagelsen af strøm til elbiler”, afslutter Gitte Seeberg.

Bilbasens markedsanalytiker mere optimistisk

”Ja – altså – jeg kan ikke forestille mig, at det kommer til at ske. Det er min vurdering, at finanslovsforslaget kun er et oplæg, og så senere i løbet af forhandlingerne vil Eldrup-kommissionens anbefalinger blive indarbejdet, og så vil vi se en finanslov, der også indeholder en tilgang til den grønne omstilling, og herunder en struktur for beskatningen af el- og hybridbiler,” siger markedsanalytiker Jan Lang, der forventer, at de første dele af Eldrup-kommissionens anbefalinger bliver offentliggjort i løbet tre-fire uger.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: