Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Fire år skulle der gå, før Porsche rettede op på den designkikser, der er 1. generation af Panamera. Men så fik de så sandelig også bragt tingene i orden. Den spritnye Porsche Panamera står nemlig i skærende kontrast til bilen, den efterfølger. I hvert fald når det kommer til designet. Det store spørgsmål er, om Panamera også har rykket sig som bil.
Panamera generation 1 var, og er, sådan set en fremragende bil. Og Porsche kan også prale af en uhørt høj hit-rate, når det kommer til generelle køreegenskaber. Det ser dog ud til, at de har overgået sig selv, når man kigger på tallene for den nye Panamera. De er i al sin enkelhed meget imponerende.
Den nye Panamera kommer i tre forskellige versioner. Fælles for alle tre er en nyudviklet motor og 8-trins gearkasse, ligesom at permanent 4-hjulstræk nu er standard. Derudover har de alle fået flere kræfter, mens forbruget samtidig er forbedret. Startmodellen Panamera 4S kommer med en V6 2,9L benzinmotor, der leverer hele 440 hestekræfter og et moment på 550Nm. Det giver en topfart på 290km/t og en acceleration fra 0 – 100 på små 4,4 sekunder. Ganske imponerende for en bil, der vejer næsten to tons.
Den banebrydende Panamera 4S Diesel er overraskende blevet udstyret med en V8 4,0L dieselmotor; den mest kraftfulde dieselmotor, Porsche endnu har udviklet. Den præsterer 422 hestekræfter og et enormt moment på 850Nm allerede mellem 1000 – 3250 omdrejninger. Topfarten er 285km/t og 0 – 100 klares på 4,5 sekunder. Dermed er det den hurtigste serieproducerede dieselbil i verden netop nu.
Sidst men bestemt ikke mindst er der topmodellen, Porsche Panamera Turbo. Den gemmer på en V8 4,0L benzinmotor og 550 hestekræfter. Momentet er på 770Nm og topfarten er på den hurtige side af 300km/t. 306 for at være helt præcis. 0 – 100 tager blot 3,8 sekunder. Læg dertil at alle tre modeller kan fåes med en Sport Chrono pakke, der optimerer accelerationen.
Tilbage til designet, hvor Porsche virkelig har taget syvmileskridt fra 1. til 2. generation. Den lange sports-sedan har fået en ny bagende, og pludselig er det slående, hvor tæt Porsche egentlig var på at ramme plet i første forsøg. Det er nemlig småting, der er ændret på 2017-modellen, men det er som om, at Panamera nu går op i en højere enhed og ganske fortjent placerer sig blandt de allerflotteste 5-dørs biler.
Indvendigt er den nye Porsche Panamera ustyret med en stilfuld kabine, der perfekt indrammer Panamera som en Limousine, der møder en vaskeægte sportsvogn. Bagsædepladsen ser endda ud til at kunne matche klassiske sedan-modeller som BMW 5-serie og Audi A8.
Er du også overbevist af den nye Panamera, kan du allerede nu bestille et eksemplar hos Porsche Danmark med levering den 6. november 2016. Prisen starter ved 2.200.000 for Panamera 4S, mens 4S Diesel koster 2.275.000. Topmodellen, Panamera Turbo koster 2.950.000 på danske plader.
LÆS OGSÅ Kør-selv-ferie: Sådan undgår du kø-kaos
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.