Spørg redaktionen

Åh nej? Forkert pistol gør pensionistens mikrobil sjovere

Af i Spørg redaktionen

Spørgsmål fra Mona

Hej Bilbasen,

Jeg har en Hyundai i10 fra april 2017. Jeg kom for nylig til ved en fejl at komme oktan 100 på. En halv tank.

Jeg har fra jeg hentede den kommet oktan 92 på. Jeg havde ikke den dag opdaget at 92 var skiftet til 100, så jeg fyldte bilen op med det den manglede ca. en halv tank. Da jeg kom hjem og så min mail fra OK med min kvittering opdagede jeg fejlen.

I første omgang tænkte åh nej hvad nu. 🤔 Dernæst tænkte jeg det er jo blevet blandet med det der var, så det går nok. Det er trods alt benzin. 😊
Jeg mærkede ikke noget umiddelbart og fyldte efterfølgende 10 liter 95 på.

Jeg har undret mig over, at jeg kan kører længere før jeg kan se noget på måleren og syntes også at det føles som om der er mere gang i den 😄. Jeg håber du forstår hvad jeg prøver at sige, men samtidig vil jeg spørge om jeg fremover skal bruge 95 eller jeg kan have en fordel af at bruge den nye 100.

Jeg er 73 år og var derfor nervøs for hvad der nu kunne ske ved det. Efter jeg har læst denne test af Kia blev jeg nysgerrig om det fremover var noget for min bil at bruge 100.

Jeg vil se frem til at hører fra jer. På forhånd tak.

Venlig hilsen Mona

Svar fra redaktionen

Hej Mona,

Mange tak for din henvendelse. Jeg er glad for at høre, du indledningsvist har fået noget ud af vores undersøgelse, og som du nok også har læst dig frem til, kan motoren i din bil altså på ingen måde tage skade af en forveksling af benzin-pistolerne (eller knapperne) på tankstationen. Så vidt så godt.

Hvad angår din oplevelse af at kunne køre længere på en tankfuld, er det helt oplagt, at der er noget om snakken. Motoren i din bil udnytter nemlig brændstoffet en anelse bedre, når der er højere oktantal. Det er dog svært at teste helt nøjagtigt i praksis, så jeg kan ikke give dig et præcist tal på, hvor meget længere din bil formodentlig kører pr. liter.

Til gengæld har vores test jo entydigt vist, at der netop er forskel på antallet af hestekræfter, og det hænger jo godt sammen med, at du oplever, der er kommet mere gang i bilen. Vores motorekspert konkluderer efter testen, at det på biler som din giver bedst mening at tanke 95, fordi antallet af hestekræfter trods alt er begrænset under alle omstændigheder. Han er en meget fornuftig mand, og hvis vi kun ser på kroner og øre, må jeg give ham ret.

MEN hvis de ekstra hestekræfter og følelsen af “mere gang i den” er noget, du bare sætter en smule pris på, så vil jeg helt entydigt anbefale dig at tanke oktan 100. I en bil som din vil det ikke koste dig mere end 5 sølle øre ekstra pr. kilometer, og det må jo i så fald siges at være billigt, hvis du faktisk får en bedre oplevelse ud af det, når du sætter dig bag rattet. Jeg ved jo eksempelvis også godt, at min bil ikke kører bedre, bare fordi jeg støvsuger og vasker den i ny og næ, men for mig er der nærmest ikke noget skønnere end at trille ud ad indkørslen i en skinnende ren bil, og det bedste brændstof i tanken kan have samme effekt.

Så det korte svar fra mig må altså være: Hvis det gør bare den mindste positive forskel for dig at tanke oktan 100 i stedet for 92 eller 95, så skal du gøre det. Siger de ekstra hestekræfter dig derimod intet, så kan du lige så godt fortsætte med at tanke oktan 95, som nu er det laveste oktantal, du kan vælge på en OK-tankstation.

Med venlig hilsen
Esben Skrumsager

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste even forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen