maj 16, 2019

Stor oktan-test: Kan bedre benzin betale sig?

Det er snart slut med at tanke oktan 92 hos landets største benzinkæde. I stedet bliver den noget dyrere oktan 100 rullet ud på alle de danske OK-stationer. Men er den dyre benzin i virkeligheden bedre? Vi tester effekten på en helt almindelig stationcar og en noget mere potent familieracer.

Tekst & foto: Esben Skrumsager | Video: Anders Berner | Dato: 16. maj 2019

Slut med slave-benzin. Den billige oktan 92 har i mange år været en mulighed for dig, der gerne ville spare et par øre på en liter benzin til din plæneklipper. Men hos energiselskabet OK, der har landets største netværk af tankstationer, afliver man nu 92-knappen på alle benzinstandere:

– Vi udfaser oktan 92, fordi færre og færre kunder efterspørger produktet. De seneste 10 år er vores salg af 92 halveret, og tendensen er fortsat nedadgående. Så vi vurderer, at produktet inden for en kort årrække er helt udfaset, forklarer salgsdirektør hos OK, Anders Knudsen.

I stedet bliver standerne pumpet op med oktan 100. Det sker, fordi mange moderne motorer ifølge energiselskabet kan have gavn af et højt oktantal. Men hvad betyder det i virkeligheden? Det har vi sat os for teste.

FAKTA: Det betyder oktantallet

Før vi går til testen, skal vi lige have det grundlæggende på plads; hvad dækker oktantallet over? Det forklarer motorekspert og softwareudvikler hos JR Autoteknik, Peter Herstad, som også står for at måle effekten på vores to testbiler.

– Et oktantal er et standardmål for benzinens egenskaber. Jo højere oktantallet er, desto mere komprimering kan brændstoffet modstå, før det selvantænder. Oktan 92 antænder altså hurtigere end oktan 95 og oktan 100, forklarer Peter Herstad og uddyber, hvorfor det giver en dårligere ydeevne:

– Der sidder noglesensorer i motorblokken, som registrerer, om benzinen selvantænder, hvilket giver noget, der hedder tændingsbanken. Hvis det sker, sænker motoren automatisk effekten, og dermed yder motoren dårligere. Så jo højere oktantallet er, desto mere effektiv bliver forbrændingen af benzinen i motoren.

Sådan tester vi oktantallets effekt

Til testen har vi fået lov til at låne to vidt forskellige familiebiler. Kia Ceed SW og Kia Stinger GT.

I videoen her kan du se, hvordan vi har testet de to biler. Under videoen kan du se resultatet af testen på både Kia Ceed SW og Kia Stinger GT.

Resultat: Så meget betyder oktantallet for motorens effekt

På den ene side har vi en helt almindelig Kia Ceed SW med 140 hestekræfter, som vi i en tidligere test af bilen blandt andet har rost til skyerne for et lækkert motorprogram. Men med en moderat mængde hestekræfter vil forskellene på oktantal formodentlig være begrænsede. Derfor nøjes vi med at teste den på de to benzin-typer, som sikkert snart er et eneste, du kan få på din lokale tankstation; oktan 95 og 100.

Kia Ceed SW 140 hk

Oktan 95 148,8 hk
Oktan 100 155,2 hk

Selvom den fra fabrikken kun er opgivet til at have 140 hestekræfter, så præsterer Kia Ceed allerede på oktan 95 altså langt mere end dét. Men med oktan 100 får den yderligere 6,4 hestekræfter. Det er nok de færreste Ceed-ejere, der vil betale ekstra for en god håndfuld hestekræfter, men hvis du er én af de få, kan du trygt påstå, at du synes, din bil kører bedre.

Vi har dog også testet en noget mere potent Kia Stinger GT, som nok vil sætter endnu mere pris på en tankfuld med oktan 100. For med sine seks cylindre og 370 hestekræfter i en 3,3-liters turbomotor er den luksuriøse langtursvogn noget af det mest kraftfulde, du kan få fat i på den sjove side af 800.000 kroner.

TIL SALG | Søg efter Kia Stinger på Bilbasen

Selvom oktan 92 er på vej ud af markedet, har vi i testen af Kia Stinger taget den med for at illustrere, hvor meget bilen svækkes, hvis den bliver udsat for slave-benzinen. Her kan du se resultatet for de tre målinger:

Kia Stinger GT 370 hk

Oktan 92 363,7 hk
Oktan 95 369,9 hk
Oktan 100 383,2 hk

På den laveste oktan leverer den store Stinger altså ikke det, den burde. Til gengæld rammer præstationen plet i forhold til det angivne antal hestekræfter, når den kører på oktan 95. Og forkæler du den med oktan 100, leverer den altså 13 hestekræfter mere, end du har betalt for.

– Det er tydeligt, der er forskel på oktantallet og motorens præstationer. Og hvis jeg havde sådan en Stinger, ville jeg uden tvivl hælde oktan 100 i tanken. Nu har vi testet på to sydkoreanske modeller, men jeg vil vove at påstå, at hvis man tester en moderne tysk turbomotor med direkte indsprøjtning, så vil forskellen være endnu større, da de tyske motorer generelt er mere oktan-følsomme. Så hvis du gerne vil have det bedste ud af din bil, så er det ikke på benzinen, du skal spare, siger Peter Herstad fra JR Autoteknik.

Hvilken bil kører du i – og hvad hælder du i tanken? Deltag i debatten på Facebook.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS