december 27, 2019

Første test: Opel Corsa, den førstefødte

Corsa er den første Opel udviklet hele vejen i gennem under ejerskab af den franske PSA-gruppe. Den deler derfor rigtig meget med den nye Peugeot 208, men Corsa føles alligevel som en Opel

Af: Morten Bek / d. 27. december 2019

PSA er en bogstavkombination, bilinteresserede løber ind i mere og mere. Hvis ikke de tre bogstaver får en klokke til at ringe, så kan navnet bag forkortelsen give et hint: Peugeot Société Anonyme, den franske koncern som står bag ikke bare Peugeot, men også blandt andre Citroën og DS. PSA er ved at slå pjalterne sammen med en anden stor bilproducent på tre bogstaver, FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

LÆS OGSÅ: Finalisterne til Årets bil 2019

Opel er ny i den hastigt voksende PSA-gruppe, et tilkøb lavet i 2017, og mens et samarbejde med franskmændene allerede før det kørte på skinner gav os Crossland X og Grandland X, baseret på henholdsvis Peugeot 2008 og 3008, så er den nye Corsa den første model, Opel har udviklet som medlem af PSA-gruppen. Corsa, nu i sin sjette generation siden starten i 1982, er derfor lavet på præcis den samme grundlæggende teknik som den nye Peugeot 208 og den lille crossover DS 3 Crossback.

Corsa er en af Opels mest populære biler, og da danskerne stadig er meget glade for de kompakte biler i Polo-klassen, vil den nye version blive et kendt “ansigt” på vejene. Forhandlerne er klar med den lige efter kalenderen skifter fra 2019 til 2020.

Er Corsa bare en 208 med et andet logo?

Det kunne være gået noget så galt, men det er gået så godt: Opel har haft bare lidt mere end to år til at udvikle den nye Corsa, fra ende til anden. Den franske platform var selvfølgelig klar og lige til at sætte et karrosseri på, men Opel-teamet har været meget fokuserede på, at Corsa skulle blive en rigtig Opel. Mere fornuftig, mere underspillet og med en mere logisk førerplads. Rattet i Corsa er eksempelvis i normal størrelse, ikke en miniversion som i 208.

LÆS OGSÅ: Peugeot 208 bliver elektrisk

Man kan se lidt af 208-designet i Corsa, hvis man vel at mærke ved, hvor man skal kigge. Ellers ville man aldrig vide det. Opel-designerne har lavet et stramt, flot design med færre krummelurer end Peugeot har på 208, og i kabinen kan man se, at Opel er tysk, ikke fransk. Rattet er bare en detalje, de helt almindelige knapper og greb til klimaanlæg er en anden forskel, man hurtigt bemærker. I stedet for en genvejsknap på et panel, som i 208, som så giver adgang til at justere temperatur og blæser på infotainmentskærmen (som er en af de sløvere af slagsen), skruer man i Corsa bare på en knap.

Det er lykkes tyskerne at give Corsa sin egen identitet også i køreoplevelsen. Corsa styrer mere direkte og præcist end 208. Den overrasker med fremragende vejgreb og god føling i rattet, da vi prøver den på kroatiske veje.

Hvorfor købe den nye Opel Corsa?

Value for money. Corsa har aldrig været blandt de dyre i klassen, og den nye generation lever op til også at levere høj værdi for pengene. Det er noget, der kan være med til at gøre den stærk i Danmark. Man får ganske meget udstyr for pengene, men man skal være klar over, at basismodellen Essentia kommer uden vigtigt sikkerheds- og komfortudstyr. Så er det jo godt, at Opel sælger den klart mere relevante Corsa Enjoy til samme pris. Vi undrer os så over, hvad Corsa Essentia laver på prislisten.

LÆS OGSÅ: Polo GTI er en bulderbasse på budget

Corsa er ikke blevet mærkbart mere rummelig, især ikke ved bagsædet, og her er den på linje med den heller ikke imponerende Ford Fiesta – og selvfølgelig 208. Kører man mest bare to voksne eller måske med et barn eller to på bagsædet, kan det fungere. En Polo gør det dog bedre i kategorien plads og rummelighed.

Indretningen af førerpladsen er nem og overskuelig, støjniveauet lavt og affjedringen er stram, men ikke ukomfortabel. De materialer man rører mest ved i kabinen er i fin kvalitet, mens nogle af panelerne på døre og midterkonsol er mere gennemsnitlige. For en bil i denne klasse ser vi ingen grund til at klage.

Hvilke udgaver fås den i?

Corsa følger 208, så en af de store nyheder er den fuldt elektriske udgave. Corsa-e, som Opel kalder den, får batteri til en rækkevidde på godt og vel 330 km, en motorydelse på 136 hk og i modsætning til mange andre elbiler, skilter den ikke med sit drivmiddel. Corsa-e ligner en Corsa med benzin- eller dieselmotor.

Det er franske motoriseringer fra den ene ende til den anden. Kernen i motorprogrammet er en trecylindret benzinmotor på 1,2 liter, med eller uden turbo. Basismodellen med 75 hk kører uden turbo, mens en turbo løfter ydelsen til 100 hk og senere også en udgave med 130 hk. Der er en diesel, og det er en firecylindret 1,5’er med 102 hk.

LÆS OGSÅ: Stor oversigt over alle elbiler i Danmark

Benzinmotoren med 75 hk har en manuel gearkasse med fem trin, turboudgaven enten en manuel med seks trin eller en velfungerende automatgearkasse med 8 trin.

Udstyrsniveauerne hedder Essentia, Enjoy, Enjoy+, Edition+ og Elegance. Senere kommer GS-Line til, som trækker Corsa i en lidt mere sportslig retning. Man skal, som allerede nævnt, glemme Essentia og gå direkte til Enjoy, hvor 7” berøringsfølsom skærm, læderrat med varme, varme i forsæderne, fartpilot og aircondition er standard.

Hvad koster Corsa, og hvad koster en 3 år gammel udgave?

139.990 kr. er prisen for Corsa med fem døre, 75 hk og Enjoy-udstyr. Vil man have en Corsa pakket tæt med udstyr, betaler man 20.000 kr. mere for Elegance-versionen med LED-forlygter, regnsensor, bakkamera, alufælge, automatisk klimaanlæg og DAB-radio. Corsa diesel starter ved 149.990 kr., og det er cirka 55.000 kr. mindre end for en tilsvarende Polo.

Polo holder til gengæld prisen bedre end Corsa. Det giver mulighed for at få meget brugt Corsa for pengene, og en Corsa 1,4 Enjoy fra 2017 med 18.000 km på tælleren sælges eksempelvis for 99.900 kr., som er omtrent gennemsnitsprisen på Bilbasen for Corsa af den årgang, den motor og sammenligneligt kilometertal. Nyprisen i 2017 var omkring 160.000 kr.

>> Find brugte Opel Corsa her <<

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS