Første tur: Opdateret Skoda Enyaq er ikke mindre elskværdig
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Motorhjelmen er lakeret sort, og letvægtsfælgene i 19″ er inspireret af hjulene på konceptbilen Manta GSe. Den nye Opel Grandland GSe mangler ikke krydderi for at skille sig ud fra den almindelige Grandland, og også under motorhjelmen er der skruet op for styrken.
Grandland GSe er medlem nummer to i den nye GSe-familie, som for kun en måned siden blev lanceret med Astra GSe. GSe-navnet bruges på elektrificerede Opel-modeller med en særligt sportslig side.
LÆS OGSÅ: Astra GSe indleder sportslig strøm hos Opel
Mens både Astra GSe og Grandland GSe er kraftigt motoriserede plug-in hybrider, så er det bare et spørgsmål om tid, før Opel lancerer en 100 procent elektrisk GSe. Det kunne være sjovt med en Corsa-E GSe med to elmotorer, firehjulstræk og 200 hk…
Hvis nogen skulle have undret sig over, at den faceliftede Grandland – da SUV’en gik fra Grandland X- til Grandland-navnet – som plug-in hybrid kun findes med 225 hk og ikke, som tidligere, med 300 hk, så er GSe forklaringen.
Opel har sparet den stærke version med 300 hk, to elmotorer og firehjulstræk til GSe-versionen. Grandland GSe leverer samme kraft som den gamle Grandland X Hybrid4. 0-100 km/t på 6,1 sekunder, mens topfarten tilsyneladende er faldet fra 235 til 225 km/t.
LÆS OGSÅ: Test: Opel Grandland forsøger at følge med tiden
Samme kræfter, samme bil? Nej, Opel lover at Grandland GSe bliver en sjovere køreoplevelse. Undervognen er strammere og har nye dobbeltaktive Koni FSD-støddæmpere, som uden at være elektronisk styrede skal kunne variere dæmpningen efter forholdene, og et ændret styretøj.
Den sorte motorhjelm, som i øvrigt også kunne fås til den gamle Grandland X Hybrid4, kommer til at koste ekstra, mens alle bilens logoer, sidespejlene og fælgene (delvist) som standard kommer i sort. Indendøre er der GSe-brandede sportssæder og rat med flad bund.
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.