november 23, 2021

Opel Grandland uden X – fra 349.990 kr.

Faceliftet udgave af Opels populære crossover er i Danmark i marts. Modelprogrammet indeholder to plug-in-hybrider og en diesel.

Af: Morten Bek / d. 23. november 2021

Plug-in-hybrider bliver dyrere i 2022. Afgiften på de delvist elektrificerede biler forhøjes løbende i de kommende år, så det er bare første skridt.

Ved man allerede nu, at der skal en ny bil i garagen inden årsskiftet, kan man være heldig. Nogle bilmærker kan nå at levere PHEV’er inden 2021 bliver til 2022, og så er der altså penge at spare.

Hos mange mærker er 2022-priserne allerede trådt i kraft, da bilerne alligevel først leveres efter årskiftet. Opel har netop offentliggjort priser på den faceliftede Grandland – tidligere Grandland X – og PHEV-versionerne er meget dyrere end før.

LÆS OGSÅ | DUEL: Konkurrencen mellem Opel Mokka-e og Volkswagen ID.3 er ikke tæt

Den opdaterede Grandland, som er søstermodel til bl.a. Citroën C5 Aircross og Peugeot 3008, kommer til de danske forhandlere i marts. Priserne er altså beregnet ud fra den forhøjede afgift og gælder derfor i 2022.

Grandland kommer til Danmark i ganske få versioner. Tidligere versioner med bl.a. 1,2-liters turbomotor og 2-liters dieselmotor ser vi ikke igen. I stedet fortsætter de to hidtidige plug-in-hybrider og en 1,5-liters diesel med automatgear.

Fra 299.990 kr. til 349.990 kr. for den billigste

Designerne fik til opgave at passe Opels nye design ind i det eksisterende Grandland X-design. Fronten har derfor nye og kantede LED-forlygter og en næsten lukket øvre grill, som det også ses på Mokka og den nye Astra.

Stor udskiftning har der også været omkring førerpladsen. Grandland X faldt hurtigt bagud i forhold til konkurrenterne, så for at indhente har Opel skiftet hele den øvre del af instrumentbordet.

Instrumenteringen er nu 100 procent digital og kører på en 12″ skærm. Infotainmentsystemet går fra en gammel 8″ touchscreen til en skarpere touchscreen på 10″.

LÆS OGSÅ | STORTEST: Ford Kuga, Opel Grandland X og Peugeot 3008 i tæt kamp om PHEV-guldet

Men nye ting koster penge, og i kombination med afgiftsændringerne gør det Grandland noget dyrere end Grandland X. Ved introduktionen af PHEV-versionerne startede udgave med 225 hk ved 319.900 kr., men den faldt senere til 299.990 kr. Den firehjulstrukne PHEV med 300 hk blev introduceret til 374.990 kr.

Den billigste PHEV-udgave af Grandland, som samtidig er billigste Grandland overhovedet, står i 2022-prislisten til mindst 349.990 kr. I forhold til forgængeren har basismodellen bl.a. fået LED-forlygter og de nye skærme, men den har mistet eksempelvis sædevarme og de lækre AGR-forsæder.

Grandland PHEV med 300 hk fås fra 479.990 kr., som er mere end 100.000 kr. mere end tidligere. Det skyldes, at basisudstyrsniveauet er udgået, men det giver kun forklaring på 25.000 kr. af merprisen.

Dieseludgaven med 130 hk, som næppe vil få den store opmærksomhed i Danmark, fås til 389.990 kr. Den kommer udelukkende som veludstyret GS Line, som er med til at forklare den høje pris.

Grandland PHEV med 225 hk vil kunne fås i udstyrsversionerne Edition+ og Ultimate (hhv. 349.990 kr. og 389.990 kr.). PHEV’en med 300 hk og firehjulstræk kun som Ultimate, mens dieselversionen som nævnt kun kommer som GS Line.

Som Edition+ har Grandland LED-forlygter, 18″ alufælge, el-foldbare sidespejle, blind vinkel-system, 12″ digital instrumentering, 10″ touchscreen, navigation, bakkamera og p-sensorer for og bag.

Ultimate-versionen kommer med adaptive LED-forlygter, el-betjent bagklap, nøglefri betjening, regnsensor, AGR-forsæder, varme i sæderne, varme i forruden og adaptiv fartpilot.

GS Line er i store træk udstyret som Ultimate, men den kommer med GS Line-stylingkit med bl.a. 19″ alufælge og sorte detaljer som erstatning for kromdetaljer.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS