ElbilerTest og anmeldelser

DUEL: Konkurrencen mellem VW ID.3 og Opel Mokka-e er ikke tæt

VW ID.3 er favoritten, når vi snakker snusfornuftig og budgetvenlig elbil. Er der nogen, der kan vippe den af pinden? Vi giver den underfundige underdog Opel Mokka-e chancen, når vi sammenligner de to elbiler, her.

Af: Simon Hallenslev / d. 15. august 2021

VW ID.3 har gjort mange bilister til elbilister og var utvivlsomt årets bilnyhed, da den blev lanceret sidste år. Den er blevet en elektrisk folkefavorit, der med stort batteri og en flittigt afkrydset ekstraudstyrsliste bider skeer med den dyrere Tesla Model 3se bare vores videotest af de to her.

Men hvad hvis vi sammenligner nedad i prisniveau i stedet for opad? Hvis vi skruer ned for charmen, budgettet, batteristørrelsen og ekstraudstyret på VW ID.3 og sammenligner den billigste variant med en elektrisk model i samme prisklasse; Opel Mokka-e? Er folkefavoritten så stadig i spids, eller kan en Opel med oddsene imod sig give den kamp til stregen?

Det søger jeg at svare på, når jeg i denne dueltest sætter VW ID.3 mod Opel Mokka-e.

Specifikationer

Volkswagen ID.3 Pure

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 48 kWh

Ydelse: 146 hk / 310 Nm

0-100 km/t: 8,9 sek.

Tophastighed: 160 km/t

Rækkevidde på el: 347 km

Startpris: 269.995 kr.

Specifikationer

Opel Mokka-e Ultimate

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 50 kWh

Ydelse: 136 hk / 260 Nm

0-100 km/t: 9 sek.

Tophastighed: 150 km/t

Rækkevidde på el: 324 km

Startpris: 279.990 kr.

Unfair kamp?

Jeg ved det godt. Opel Mokka-e er en kompakt crossover i B-segmentet, en minibil på stylter, mens VW ID.3 er fra den større mellemklasse. Det betyder selvsagt, at der er mere ben-, hoved- og bagageplads i VW ID.3. Den måler lige over 10 cm mere i længden og hele 22 cm mere mellem akslerne.

Er det unfair kamp? Nej. For hvor Opel Mokka-e ganske vidst har et størrelsesmæssigt handikap, kan man lige nu få den veludstyrede Ultimate-variant med 50 kWh batteri på kampagne til 279.990 kr., mens en halvskrabet ID.3 med Pure-udstyr og 48 kWh batteri koster 269.995 kr.

LÆS OGSÅ | DUEL: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?

Opel Mokka-e har et udstyrstrin mere og et 2 kWh større batteri foruden en forgyldt titel som crossover, der betyder, at man sidder højt på strå bag rattet. Og som du nok ved, er høj indstignings- og kørehøjde ikke at kimse af, da crossovers er populære som aldrig før og står for over 40 procent af det samlede bilsalg i Europa.

At den stadig præsenteres i ringhjørnet som underdog skyldes alene modstanderen VW ID.3, der nærmest er blevet det naturlige valg, når danskerne kaster sig ud i elbilbølgen blå.

Udseendet ifølge jer

Design er en smagssag, og derfor tyede jeg til Bilbasens Instagram for at få en uvidenskabelig indikation på, hvilken der er pænest. Her tog VW ID.3 en ret overbevisende sejr med 63 procent af stemmerne. Det overraskede mig, fordi jeg personligt synes, at Mokka er ret kæk med sit retro-inspirerede design. Men hey, jeg spurgte, og I svarede!

Den udstyrsmæssige fordel

Opel Mokka-e er på kampagne med det højeste udstyrsniveau Ultimate, som nu starter 10.000 kr. billigere end indstigningsvarianten GS Line. Men hvad betyder det i praksis?

Det betyder, at Opel Mokka-e kommer med intelligente Matrix LED lygter med kurvelys. Det er et kærkomment og meget brugbart stykke ekstraudstyr, der gør nattekørsel til en leg. Og så er det et stykke ekstraudstyr, der kun kan tilkøbes til ID.3 som del af en Designpakke til 14.495 kr.

Indvendigt betyder Ultimate-udstyrspakken, at Opel Mokka-e leveres med en lækker alcantara- og læderkabine, der virkelig står ud, når man sammenligner med den noget flade stofkabine, VW ID.3 Pure leveres med. Herudover står Ultimate for lidt udvendigt sportstrim, der pynter.

I Opel Mokka-e får man også nøglefri betjening, adaptiv fartpilot og bakkamera med i prisen, mens disse glæder kun er tilgængelige som del af tilkøbspakker fra 9.495 kr. og op. Begge biler leveres med automatisk klimaanlæg og 10-tommer infotainmentskærm, hvor ID.3 trumfer med trådløs Apple CarPlay og Android Auto, hvilket fortsat kræver kabel i Opel Mokka-e.

Vidt forskellige kabiner

Kabinerne i VW ID.3 og Opel Mokka-e repræsenterer noget vidt forskelligt. I ID.3 er det de futuristiske dyder, der gennemsyrer. Det er minimalistisk med to skærme, et rat og ikke så meget andet. Her er Opel Mokka-e langt mere traditionel i sit udtryk.

Bag rattet finder man sig let til rette i begge biler, hvor den rigtige køreposition er let og lineær at indstille. Da det udvendige design driver værket i Mokka-e, betyder den hældende taglinje og smalle vinduer, at kabinen kan føles lidt dunkel og indelukket. I ID.3 er vinduespartierne store, hvilket giver godt lysindfald og udsyn.

SE OGSÅ | VIDEO: Lad der blive lys – halogen vs. LED

Set på den overordnede anvendelighed af kabinen slår Opel Mokka-e dog VW ID.3. Den klassiske Opel-snusfornuft betyder, at der er bibeholdt fysiske knapper til styring af klimaanlæg og assistentsystemer.

Alle funktioner i ID.3 skal styres enten på infotainmentskærmen eller på touchknapperne under skærmen. Touchknapperne havde fået ros, hvis de var bagbelyste. Men det er de ikke, hvorfor man reelt set styrer klimaanlægget i blinde, når det er mørkt. Og så er en skærm bare mere bøvlet at betjene end en knap under kørsel.

Selve infotainmentskærmen vinder ID.3 dog på, da den er krystalklar og trykfølsom, som man kender det fra sin smartphone, mens styresystemet er unødvendigt kringlet. I Opel Mokka-e er det omvendt, da skærmen fremstår mat og lidt gammeldags, mens styresystemet er mere ligetil.

LÆS OGSÅ | DUEL: Charme og sjove løsninger i Peugeot e-2008 og Mazda MX-30

Kvalitetsmæssigt er der ingen af de to, der vinder priser med pæne mængder hård og billig plastik. Opel Mokka-e trækker kun det længste strå grundet den førnævnte læderkabine, der hiver helhedsindtrykket markant opad.

Universel appel?

Hvis du synes, at specifikationerne på Opel Mokka-e virker bekendte, er du ikke ved siden af. Stellantis-koncernen, der udbyder populære mærker som Opel, Citroën og Peugeot, har én universel teknisk løsning, når det kommer til deres elbiler. One size fits all, åbenbart.

Opel Mokka-e deler således elmotor og batteri med Peugeot e-208, e-2008, Citroën ë-C4, DS 3 Crossback E-tense og Opel Corsa-e. Det er en strategi, der bunder ud i et ønske om at udbyde samtlige Stellantis’ modeller med fri valgmulighed mellem benzin, diesel eller el.

Det er til gengæld også en strategi, der betyder, at ingen af Stellantis’ elbiler bygges på en dedikeret elektrisk platform, hvorfor der ikke er valgmuligheder, når det kommer til batteripakke. Køberne må tage de 50 kWh eller lade være.

VW ID.3 er bygget på en dedikeret elbilplatform, hvilket betyder, at der er tre batteripakker, kunderne kan vælge mellem: 48 kWh, 62 kWh og 82 kWh, der giver fra 346 km til 550 km i rækkevidde. Og som jeg vil beskrive i det følgende, er flere valgmuligheder ikke det eneste, en dedikeret elektrisk platform giver.

En verden til forskel

Der hvor VW ID.3 og Opel Mokka-e adskiller sig mest er bag rattet, og det er også der, hvor min førnævnte snak om elbilplatforme og Stellantis’ universelle strategi kommer til udtryk. Opel Mokka-e kører nemlig umiskendeligt meget som sine nært beslægtede Stellantis-søskende.

SE OGSÅ | VIDEO: Berner er både glad og skuffet over den nye Opel Mokka

Opel Mokka-e er forhjulstrukken og udpræget blød. Det betyder, at den momentstærke elmotor river i rattet, når man accelererer kvikt, samt at undervognen krænger meget i skarpe sving, ligesom Peugeot e-208 og Citroën ë-C4 gør det. Hurtige retningsskifte er ikke en Mokka-e livret, og ligesom det også er tilfældet andre elbiler fra Stellantis, er bremsepedalen svampet og svær at dosere på elegant facon.

VW ID.3 er baghjulstrukken, som en dedikeret elbil bør være. Det betyder, at balancen sidder lige i skabet. VW har tilmed været flittige i udviklingen af styretøj og undervogn, hvorfor ID.3 kører skarpt, præcist og er tenderende til underholdende, når vejen kringler. Undervognen er ikke lige så blød som i Mokka-e, men det betyder ikke, at den er mindre komfortabel. Blot at den er bedre sat op og krænger betydeligt mindre.

Kort fortalt, så VW ID.3 kører mærkbart bedre end Opel Mokka-e. Komforten er fin i begge biler, men i Mokka-e kommer komforten på bekostning af køredynamik, fordi fossilbilplatformen er blevet ombygget til at kunne bære de ekstra 328 kg, som batteripakken vejer. I ID.3 er platformen udviklet til at håndtere vægten fra batterierne, hvorfor man har formået at opnå både komfort og dynamik.

Motorvejsprøvelser

I byen og på landeveje håndterer begge elbiler deres rækkevidde fint, og når man kører pænt, kan man komme nogenlunde tæt på det antal kilometer, de er opgivet til: I omegnen af 300 km. På motorvejen er det dog en helt anden snak.

LÆS OGSÅ | DUEL: Golf eHybrid vs. Octavia iV – er VW foran Skoda som plug-in?

Inden jeg skælder ud, skal jeg nævne, at en fast motorvejshastighed er hård ved de fleste elbiler, her særligt de mindre elbiler. Men som denne dueltest afslører, er der stor forskel på, hvor hård 130 km/t er ved rækkevidden. I den ende af speedometeret er VW ID.3 nemlig overlegen.

Under ensartede vind- og trafikforhold kørte jeg det samme motorvejsstræk på 110 km i hver af de to biler. Opel Mokka-e havde 296 km i rækkevidde ifølge displayet ved turens begyndelse, mens VW ID.3 havde 292 km. Ved ankomst havde Opel Mokka-e 60 km tilbage, mens VW ID.3 havde 120 km. Det er ganske vidst en uvidenskabelig test men ikke desto mindre ret sigende.

Fordi Opel Mokka-e deler størstedelen af sin teknik med en håndfuld andre elbiler, er den dårlige motorvejsrækkevidde ikke isoleret til den alene – ikke at det hjælper på noget. Opel Mokka-e er bedre støjisoleret ved motorvejshastigheder, men det er en ringe trøst, når displayet konstant minder en om den drastisk faldende rækkevidde.

Konkurrent?

Jeg lagde ud med at stille det hypotetiske spørgsmål, om Opel Mokka-e var en konkurrent, der kunne give VW ID.3 kamp til stregen. Den er en konkurrent – i hvert fald på papiret. I virkelighedens verden er der desværre bare et stykke vej op til den elektriske folkefavorit.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

VW ID.3 er en mere helstøbt elbil, hvilket ikke er så underligt, fordi det er en elbil, den er udviklet som. I Opel Mokka-e skinner det igennem, at platformen ikke er dedikeret elektrisk, hvilket er synd. For det er en gavmildt udstyret bil med ret mange kvaliteter, et kækt design og en flot kabine.

Havde Stellantis kørt en anden strategi, og havde de givet Opel Mokka-e den dedikerede elektriske platform, den fortjener, havde konkurrencen været usandsynlig tæt mellem de to. Men som det ser ud nu, kan Opel Mokka-e ikke vippe VW ID.3 af pinden.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.