Kategorier
Elektrisk Nyheder

Aber hallo, GSe! Opel tuner ind på sportslige elbiler

Opel fyrer op for det sjove i sine kommende elbiler. GSE-varianter genopliver et klassisk navn og kommer med skarpere køreegenskaber

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Opel har haft svært ved at holde sig til et navn til sine mere sportslige modeller. GSI, GSE, GT/E og OPC har der stået på de mest dynamiske udgaver af Opels biler. Vi nævner i flæng Kadett GSI, Manta GT/E, Monza GSE og Corsa OPC.

Lige nu er alle tre forkortelser tørret ind til det rene ingenting, men sådan skal det ikke blive ved med at være. Opel vil igen til at skrue på sine biler for at give dynamikken og kræfterne et spark.

LÆS OGSÅ | Test: Opel Grandland forsøger at følge med tiden

Til den operation er navnet GSE taget ned fra hylden, støvet af og givet en ny betydning. Fra Grand Sport Einspritzung til Grand Sport electric. Smart, for de mest dynamiske Opel-modeller bliver, ikke overraskende, elektrificerede biler.

Fra venstre er det Commodore GS/E, Monza GSE og den modificerede Manta, der har fået indbygget en elmotor med 147 hk og er forløber for det nye GSe-navn

Manta genopstår som elektrisk SUV

Stor forbindelse mellem fortidens GSE-modeller som den store coupé Monza GSE og det nye GSe bliver der ikke. Den modificerede Manta, hvor Opel smed benzinmotoren ud og puttede en elmotor under hjelmen i dens sted (og døbte den Manta GSe), vil næppe blive oversat til en moderne coupé med tre døre.

LÆS OGSÅ | Manta er tilbage! Opel viser sin elektriske fremtid

Manta-navnet genopstår, men det bliver – hvad ellers? – på en fuldelektrisk SUV, Manta-e, som skal sælges fra omkring 2025. Det er en bil som den, man kan forvente at se en GSe-udgave af. Men før det er der mulighed for en GSe-udgave af den fuldelektriske Astra-e, som i standardudgaven skal sælges fra 2023.

Og hvad skal det særlige så være ved GSe’erne? – Mere bid i undervognen, skarpere køreegenskaber og, sandsynligvis, flere hestekræfter.

Manta genopstår, men ikke som coupé. Den bliver, selvfølgelig, til en fuldelektrisk SUV (i 2025), og det er modeller som den, vi kan forvente en GSe-udgave af

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.