Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Er det en lang hatchback? En lav stationcar? En coupé-SUV? Peugeot 408 er en forfriskende bil, og det nærmeste vi kommer, hvad den helt præcist er, er en lav og lang crossover.
Modelnavnet 408 har været brugt i Sydamerika og Kina siden 2010, men for europæerne er det første gang, Peugeot bruger tallene 408. Det er meget passende, den ikke arver et navn, som tidligere er brugt i Europa, for den er anderledes end alt andet, vi har set fra Peugeot.
LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien
408 er længere end både 3008 og 5008 (henholdsvis 445 cm og 464 cm), og selv om Peugeot erklærer, at den hører til i C-segmentet, er den med 469 cm i længden tæt på det større D-segment.
Den nye crossover er så også meget lavere end 3008 og 5008 – med 148 cm i højden er der 14 cm op til 3008 og 17 cm op til 5008. Men karrosseriet står højt (og på 20″ hjul), så man vil formentlig sidde noget højere i 408 end i den lidt lavere 308.
Bagagerummet er i hvert fald rummeligt: 536-1.611 liter, som svarer til en stationcar i Golf-klassen. Om det litermål kun gælder benzinudgaver eller også de elektrificerede, røber Peugeot endnu ikke.
I en plug-in hybrid koster batteri, styremoduler og andet godt typisk plads i bagagerummet, og Peugeot laver 408 i to plug-in hybrid-versioner. Begge har 1,6-liters turbomotor og en elektrisk motor, og ydelserne er 180 og 225 hk. Det er samme motorer, man møder i den nye 308, som er en af de modeller, 408 deler platform med.
Nogle måneder efter introduktionen af 408 som plug-in hybrid og med benzinmotor (trecylindret 1,2 med 130 hk) går Peugeot ind med fuld elektrificering af 408.
E-408, som vi regner med, den skal hedde, vil komme med nyere batteriteknologi, længere rækkevidde og højere ydelse (cirka 154 hk) end ældre elbiler fra Stellantis-koncernen (Citroën Ë-C4, Opel Mokka-e og Peugeot e-208 er tre af de biler) – en batteriteknologi som Peugeot også introducerer i den nye e-308. Med den elektriske 408 er det endelig tid til en stor elektrisk familiebil fra Peugeot.
LÆS OGSÅ | Den elektriske Peugeot e-308 får 400 kilometer rækkevidde
Peugeots nye crossover ser ud til at dele designet af førerpladsen med den nye 308. I forhold til en ældre model som 3008 betyder det bl.a. mulighed for at vælge en række personlige genveje, som ligger på et touch-panel under infotainmentsystemet. Det betyder også lækre materialer og masser af udstyrsmuligheder.
Peugeot 408 introduceres i starten af 2023.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.