Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Den forrige 308 var den første Peugeot, hvor det skulle slås fast med syvtommersøm, at kvaliteten virkelig var i orden. Bilen blev testet og gennemprøvet mere før introduktionen end nogen Peugeot før den, og mens træerne heller ikke hos Peugeot gror helt ind i himlen, så har den nu udgåede 308 betydet et image-boost for mærket.
Den nye 308 bør give Peugeot endnu et boost. Den er elegant, lækker og velkørende, og den kan tilmed fås i to plug-in hybrid-versioner. Men en ny bil i Golf-klassen, som 308 befinder sig i, er langt fra så vigtig her i 2022, som den var i 2013 – da den gamle 308 kom på gaden. Det er SUV’er og crossovers, som sælger, så det er blevet de vigtigere biler.
LÆS OGSÅ | Den elektriske Peugeot e-308 får 400 kilometer rækkevidde
Det er ikke den bedste måde at lave om på det med en 308 som stationcar og plug-in hybrid med 180 hk, som koster mere end SUV’en 3008 som plug-in hybrid med 225 hk. Den stærkere SUV er 10.000 kr. billigere, så det er hård intern konkurrence, der møder den nye 308, som jeg tester her som stationcar og plug-in hybrid.
Langt de fleste, der læser testen her vil være døve overfor det, jeg skriver nu: Du skal købe en stationcar og lade SUV’en være. Der er to grunde til at vælge 3008 i stedet for 308, og det er højere indstigning (ondt i ryggen? Godt argument) og en smule mere plads ved bagsædet.
Før jeg går i krig med at forsvare 308, så skal jeg sige, at jeg synes, 3008 er en af de bedste biler i sin klasse. 310.000 kr. for en plug-in hybrid med 225 hk er en virkelig stærk pris i et marked, hvor de fleste biler er steget. God familiebil, udmærket drivlinje.
308 er nyere, og det lægger jeg mærke til hele vejen i gennem. Designet er, med mine øjne, meget attraktivt, moderne og elegant – som SW, altså stationcar, er 308 noget længere end 3008, og det giver den noget mere plads i bagagerummet end sin højere kusine. Bagagerum på 548-1.574 liter, hvor du må nøjes med 395-1.357 liter i 3008 Hybrid. Peugeot er blevet bedre til at pakke det store batteri og tilbehøret væk, så bagagerummet ikke bliver vildt meget mindre i 308.
Interiøret er ikke bare endnu mere moderne end i 3008, det er også så langt foran mange konkurrenters. Ford Focus, Hyundai i30, VW Golf. Bryder man sig ikke om det lille rat og den høje instrumentering (prøv det, før du dømmer det ude), er det lige meget med den rigtig gode kørestilling, de lækre materialer og den smarte touch-liste under infotainmentsystemet. På den kan man skifte ikoner ud, så man får sine favoritter, fx en bestemt radiokanal, liggende.
For 320.000 kr. kommer 308 SW Hybrid med 180 hk i første ombæring med First Selection-udstyr, som er en intromodel til samme pris som Allure-udgaven. Der er, udover Allure-versionens LED-lygter, 10” touchscreen og alufælge, bakkamera, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, navigation, blind vinkel-system – og den smarte touch-liste, som Peugeot kalder i-Toggle. Det er også noget mere udstyr end i 3008 Hybrid Selection til 310.000 kr.
308 SW er en pænt stor familiebil. 464 cm lang, som i forhold til en VW Passat Variant er ret kompakt, men i forhold til 3008 er den næsten 20 cm længere. Men det kommer ikke med en straf på vægten. 308 SW Hybrid er 137 kilo lettere end den 18 cm højere 3008.
Færre kilo, lavere vindmodstand. Det er guf for drivlinjen, og det er guf for køreegenskaberne. På trods af “kun” 180 hestekræfter, hvor 3008 har sine 225 hk, er 308’eren hurtigere – både på papiret og i virkeligheden. Den har en rigtig fin overgang mellem strøm og benzin, så benzinmotoren melder sig til uden stort påstyr og ufine ryk. Det er godt nok en lidt underlig følelse, at der også skiftes gear, når 308 SW kører på strøm, men det er bare tilvænning.
LÆS OGSÅ | Nu er den i Danmark – Peugeot 508 PSE med 360 hk
308 SW Hybrid vejer stadig langt mere, faktisk voldsomt meget mere, end en 308 med benzinmotor og automatgear. 410 kilo. Jeg har desværre endnu til gode at prøve en 308, som ikke er en hybrid, så jeg har ikke et sammenligningsgrundlag. 308 SW Hybrid har med sine ekstra kilo i hvert fald en komfortabel og rolig affjedring. Ikke noget du finder i alle plug-in hybrider.
Den flotte stationcar har et hurtigt styretøj. Det forstærkes af det lille rat. Styringen er direkte og præcis nok, men der er stort set ingen direkte føling med forhjulene. Alligevel føles 308 SW sikker og meget stabil.
308 Hybrid, som både hatchback og stationcar, har mange veletablerede og velskabte konkurrenter. Kia Ceed SW PHEV, Seat Leon ST eHybrid, Renault Megane Sport Tourer E-Tech og Skoda Octavia Combi iV er alle konkurrenter til den franske PHEV-stationcar. Bilerne fra Kia og Renault er billigere (fra henholdsvis 275.000 og 292.000 kr.), men de har begge betydeligt svagere drivlinjer.
LÆS OGSÅ | Større styrke: Ny Kia Niro PHEV har 183 hk
Seat og Skoda stiller med 204 hk i deres plug-in hybrider, men priserne er steget meget siden de begge to kom på markedet. Seat Leon ST eHybrid koster fra 346.000 kr., og Skoda Octavia Combi iV er stukket helt af og koster mindst 402.000 kr.
Det stiller Peugeot stærkt med den nye 308 Hybrid. Hvis man er villig til at prøve sig frem med en klassisk stationcar i stedet for en SUV eller crossover, får man med 308 SW Hybrid en familievenlig, lækker og velkørende bil.
SPECIFIKATIONER
Peugeot 308 SW 1,6 Hybrid First Selection
Motor: R4, 1.598 cm2, benzin + elmotor
Ydelse: 180 hk/360 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 90,9 km/l
CO2-udledning: 25 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 68 kilometer
Mål (L/B/H): 464/ikke oplyst/144 cm
Køreklar vægt: 1.751 kilo
Bagagerumsvolumen: 548-1.574 liter
Pris: 319.990 kr. (308 SW fås fra 259.990 kr.)*
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000/3.795 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Efter offentliggørelse af artiklen er Peugeot 308 SW Hybrid steget i pris. Prisen er nu mindst 354.990 kr. (Active Pack), mens den testede First Selection pt. koster 374.990 kr.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.