april 9, 2022

Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien

Den nye 308 tager sig godt ud som stationcar. Som plug-in hybrid med 180 hk er den stærk og veludstyret – og i det hele taget en fornøjelse.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Den forrige 308 var den første Peugeot, hvor det skulle slås fast med syvtommersøm, at kvaliteten virkelig var i orden. Bilen blev testet og gennemprøvet mere før introduktionen end nogen Peugeot før den, og mens træerne heller ikke hos Peugeot gror helt ind i himlen, så har den nu udgåede 308 betydet et image-boost for mærket.

Den nye 308 bør give Peugeot endnu et boost. Den er elegant, lækker og velkørende, og den kan tilmed fås i to plug-in hybrid-versioner. Men en ny bil i Golf-klassen, som 308 befinder sig i, er langt fra så vigtig her i 2022, som den var i 2013 – da den gamle 308 kom på gaden. Det er SUV’er og crossovers, som sælger, så det er blevet de vigtigere biler.

LÆS OGSÅ | Den elektriske Peugeot e-308 får 400 kilometer rækkevidde

Det er ikke den bedste måde at lave om på det med en 308 som stationcar og plug-in hybrid med 180 hk, som koster mere end SUV’en 3008 som plug-in hybrid med 225 hk. Den stærkere SUV er 10.000 kr. billigere, så det er hård intern konkurrence, der møder den nye 308, som jeg tester her som stationcar og plug-in hybrid.

Den nye 308 er en god grund til at holde sig fra SUV’er og crossovers. Designet tiltrækker sig opmærksomhed, men vigtigere endnu, så kører den nye Peugeot bedre end en høj bil

Der er god grund til at give 10.000 kr. mere

Langt de fleste, der læser testen her vil være døve overfor det, jeg skriver nu: Du skal købe en stationcar og lade SUV’en være. Der er to grunde til at vælge 3008 i stedet for 308, og det er højere indstigning (ondt i ryggen? Godt argument) og en smule mere plads ved bagsædet.

Før jeg går i krig med at forsvare 308, så skal jeg sige, at jeg synes, 3008 er en af de bedste biler i sin klasse. 310.000 kr. for en plug-in hybrid med 225 hk er en virkelig stærk pris i et marked, hvor de fleste biler er steget. God familiebil, udmærket drivlinje.

308 er nyere, og det lægger jeg mærke til hele vejen i gennem. Designet er, med mine øjne, meget attraktivt, moderne og elegant – som SW, altså stationcar, er 308 noget længere end 3008, og det giver den noget mere plads i bagagerummet end sin højere kusine. Bagagerum på 548-1.574 liter, hvor du må nøjes med 395-1.357 liter i 3008 Hybrid. Peugeot er blevet bedre til at pakke det store batteri og tilbehøret væk, så bagagerummet ikke bliver vildt meget mindre i 308.

Interiøret er ikke bare endnu mere moderne end i 3008, det er også så langt foran mange konkurrenters. Ford Focus, Hyundai i30, VW Golf. Bryder man sig ikke om det lille rat og den høje instrumentering (prøv det, før du dømmer det ude), er det lige meget med den rigtig gode kørestilling, de lækre materialer og den smarte touch-liste under infotainmentsystemet. På den kan man skifte ikoner ud, så man får sine favoritter, fx en bestemt radiokanal, liggende.

For 320.000 kr. kommer 308 SW Hybrid med 180 hk i første ombæring med First Selection-udstyr, som er en intromodel til samme pris som Allure-udgaven. Der er, udover Allure-versionens LED-lygter, 10” touchscreen og alufælge, bakkamera, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, navigation, blind vinkel-system – og den smarte touch-liste, som Peugeot kalder i-Toggle. Det er også noget mere udstyr end i 3008 Hybrid Selection til 310.000 kr.

Lettere og komfortabel

308 SW er en pænt stor familiebil. 464 cm lang, som i forhold til en VW Passat Variant er ret kompakt, men i forhold til 3008 er den næsten 20 cm længere. Men det kommer ikke med en straf på vægten. 308 SW Hybrid er 137 kilo lettere end den 18 cm højere 3008.

Færre kilo, lavere vindmodstand. Det er guf for drivlinjen, og det er guf for køreegenskaberne. På trods af “kun” 180 hestekræfter, hvor 3008 har sine 225 hk, er 308’eren hurtigere – både på papiret og i virkeligheden. Den har en rigtig fin overgang mellem strøm og benzin, så benzinmotoren melder sig til uden stort påstyr og ufine ryk. Det er godt nok en lidt underlig følelse, at der også skiftes gear, når 308 SW kører på strøm, men det er bare tilvænning.

LÆS OGSÅ | Nu er den i Danmark – Peugeot 508 PSE med 360 hk

308 SW Hybrid vejer stadig langt mere, faktisk voldsomt meget mere, end en 308 med benzinmotor og automatgear. 410 kilo. Jeg har desværre endnu til gode at prøve en 308, som ikke er en hybrid, så jeg har ikke et sammenligningsgrundlag. 308 SW Hybrid har med sine ekstra kilo i hvert fald en komfortabel og rolig affjedring. Ikke noget du finder i alle plug-in hybrider.

Den flotte stationcar har et hurtigt styretøj. Det forstærkes af det lille rat. Styringen er direkte og præcis nok, men der er stort set ingen direkte føling med forhjulene. Alligevel føles 308 SW sikker og meget stabil.

308 SW er oppe mod konkurrenter som bl.a. Seat Leon ST eHybrid og Skoda Octavia Combi iV. De har lidt flere kræfter, men koster til gengæld en del mere

Konkurrenterne er enten svagere eller dyrere

308 Hybrid, som både hatchback og stationcar, har mange veletablerede og velskabte konkurrenter. Kia Ceed SW PHEV, Seat Leon ST eHybrid, Renault Megane Sport Tourer E-Tech og Skoda Octavia Combi iV er alle konkurrenter til den franske PHEV-stationcar. Bilerne fra Kia og Renault er billigere (fra henholdsvis 275.000 og 292.000 kr.), men de har begge betydeligt svagere drivlinjer.

LÆS OGSÅ | Større styrke: Ny Kia Niro PHEV har 183 hk

Seat og Skoda stiller med 204 hk i deres plug-in hybrider, men priserne er steget meget siden de begge to kom på markedet. Seat Leon ST eHybrid koster fra 346.000 kr., og Skoda Octavia Combi iV er stukket helt af og koster mindst 402.000 kr.

Det stiller Peugeot stærkt med den nye 308 Hybrid. Hvis man er villig til at prøve sig frem med en klassisk stationcar i stedet for en SUV eller crossover, får man med 308 SW Hybrid en familievenlig, lækker og velkørende bil.


SPECIFIKATIONER

Peugeot 308 SW 1,6 Hybrid First Selection

Motor: R4, 1.598 cm2, benzin + elmotor
Ydelse: 180 hk/360 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 90,9 km/l
CO2-udledning:
25 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 68 kilometer
Mål (L/B/H): 464/ikke oplyst/144 cm
Køreklar vægt: 1.751 kilo
Bagagerumsvolumen:
548-1.574 liter

Pris: 319.990 kr. (308 SW fås fra 259.990 kr.)*
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000/3.795 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Efter offentliggørelse af artiklen er Peugeot 308 SW Hybrid steget i pris. Prisen er nu mindst 354.990 kr. (Active Pack), mens den testede First Selection pt. koster 374.990 kr.


Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS