Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye Peugeot 308 fås i mange forskellige varianter. Benzin- og dieseludgaver af den franske model lanceres side om side med to plug-in-hybrider, og der er frit valg mellem hatchback og stationcar.
Men der vil være købere, som holder sig tilbage. De venter på den 100 procent elektriske 308, som Peugeot allerede har annonceret. Hører man til den håbefulde skare, så er den dårlige nyhed, at den elektriske e-308 først ventes introduceret i sommeren 2023.
Den gode nyhed er, at vi nu ved meget mere om e-308. Peugeot har frigivet oplysninger om batteristørrelse, rækkevidde og elmotorens ydelse.
Måske den største overraskelse vi finder i informationerne om e-308 fra Peugeot, drejer sig om pladsforholdene. De vil være stort set som i de øvrige 308’ere, fordi batteriet lægges i bunden af bilen. Grunden til at vi nævner pladsen er, at e-308 kommer som både hatchback og den mere rummelige stationcar, SW.
Elektriske stationcars er som enhjørninge, julemanden og den afskyelige snemand: De findes ikke. Når Peugeot sender e-308 SW på markedet i løbet af 2023, vil MG5 EV sandsynligvis være en af de eneste andre elektriske stationcars på markedet (den introduceres i første halvår 2022).
LÆS OGSÅ | FØRSTE TUR: Kan ny Peugeot 308 tage en topplacering i Golf-klassen?
En anden god overraskelse er det faktum, at e-308 kommer med et nyt batteri med større energitæthed og bedre varmestyring. Med 50 kWh (brugbar plads – batteriet er reelt 54 kWh) er batteriet samme størrelse som i modeller som Peugeot e-208 og Citroën ë-C4. Men på grund af det nyere batteri vil e-308-modellerne kunne køre cirka 400 kilometer på en opladning. E-208 med opdateret batteristyring klarer 363 kilometer.
Elmotoren får en ydelse på 154 hk og 269 Nm, som er 18 hk og 9 Nm mere end i e-208. Det forventes, at e-308-modellerne kan lade med op til 100 kW.
(Og for en god ordens skyld: Ingen billeder findes endnu af e-308 – alle billeder her på siden er af PHEV-versioner)
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.