Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Af: Simon Hallenslev / d. 20. september 2021
I 2013 markerede anden generation af 308-modellen en ny æra for Peugeot. Det var her, vi blev præsenteret for Peugeots nye designlinje såvel kabineopsætning med det såkaldte i-Cockpit.
Peugeot 308 var et frisk pust til Golf-klassen, som blev taget godt i mod. I 2014 blev den kåret som Car of the Year i Europa, mens vi herhjemme har købt den i over 26.000 eksemplarer. Generelt markerede 308 også begyndelsen på en ualmindelig god stime for Peugeot, der siden har spyttet solide danskerbiler af samlebåndet.
Nu er en ny Peugeot 308 på trapperne, og det store spørgsmål bliver, om den kan hamle op med forgængeren, løfte arven og fortsætte den gode stime.
Bilbasen var inviteret til Frankrig af Peugeot Danmark.
Motor: 1.598 ccm benzin + el
Ydelse: 180 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 7,6 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 80 km/l
Rækkevidde på el: 60 km
Pris: Vides ikke
Som så mange gange før, lagde jeg turen ud med at åbne for spørgsmål til Peugeot 308 på Bilbasens Instagram, hvor særligt to emner gik kontinuerligt igen. Hvilke drivlinjer kommer den med, og hvad skal den nye, franske sag koste?
Peugeot 308 bliver lanceret i to plug-in hybridvarianter med en samlet systemydelse på enten 180 hk eller 225 hk. De kører begge med 12,4 kWh batteri og 110 hk elmotor, hvilket giver op til 60 km elektrisk rækkevidde. Eneste forskel på de to er, hvor meget de 4-cylindrede benzinmotorer yder. Den ene yder 150 hk og den anden 180 hk.
LÆS OGSÅ | TEST: Peugeot e-208 gør overgangen til elbil let
Hvis hybrid-ståhej endnu ikke er din kop te, er der stadig en 308 til dig. Peugeot 308 kommer i to 3-cylindrede benzinvarianter, en med 110 hk og en med 130 hk, samt én 4-cylindret dieselvariant med 130 hk. Alle med enten med 6-trins manuel gearkasse eller 8-trins automatgearkasse.
Prisen er desværre ikke klar, hvilket hovedsageligt skyldes, at afgiftsrabatten på plug-in hybridbiler reguleres i 2022, hvor Peugeot 308 kommer til Danmark. Med kun 24-27 gram CO2 per kørt kilometer er den nye Peugeot 308 sikret rabatten, mens den endelige pris lader vente på sig.
Trods der endnu er tvivl om den endelige pris, regner Peugeot med, at plug-in hybridvarianterne kommer til at stå for hele 80 procent af det samlede salg i Danmark. Det er nærmere bestemt plug-in-varianten med 180 hk, der forventes at blive massesællerten herhjemme. En ren elektrisk version af 308 er også på tapetet, men dog først i løbet af 2023.
Som både hatchback og stationcar får den nye Peugeot 308 vokseværk, hvilket i særdeleshed kommer passagererne til gode i hatchbacken. Den er nemlig 11 cm længere med 5,5 cm større akselafstand end forgængeren. Stationcar-udgaven har fået 6 cm mere i totallængden.
Hatchback har plads til 412 liter i bagagerummet i de forbrændingsmotoriserede varianter, mens batteriet optager lidt plads i hybridvarianterne og efterlader 361 liter i bagagerummet. Som stationcar er der henholdsvis 608 liter og 548 liter til rådighed i forbrændings- og hybridvarianterne.
Fælles for både hatchback og stationcar er, at de er blevet 2 centimeter lavere. Her går franske Peugeot mod strømmen af crossovers og skubber tyngdepunktet nedad. Sammen med lidt snedig aerodynamik giver de 2 centimeter mindre også 2 gram CO2 per kørt kilometer mindre.
Med de tørre tal på bordet er det nu tid til det sjove: Hvordan kører den nye 308’er? Svaret på dét spørgsmål afhænger meget af, hvilken variant man vælger. Der er nemlig en verden til forskel mellem de almindelige diesel- og benzinvarianter mod plug-in hybridvarianterne.
Som benzin- eller dieselvariant er Peugeot 308 overvejende, og måske også lidt overraskende, blød. Den nye Peugeot 308 er, hvis du spørger mig, noget hård og bøffet i sit nye designudtryk. Det er dog ikke noget, der forplanter sig videre i køreoplevelsen, der bedst kan beskrives som blød og komfortabel.
LÆS OGSÅ | TEST: VW Golf GTE sætter strøm til sjov og spas
Blødheden betyder, at undervognen krænger og læner sig ind i sving, når de franske landeveje kringler. Altså, med mindre man vælger en plug-in hybridvariant. De er nemlig sat strammere op for at imødekomme de godt 300 kg ekstra, som batteri og elmotor tilføjer, og det gør underværker. Selvom hybriderne er tungere, føles de mere agile, uden at det hæmmer komforten.
Det franske vejdirektorat er ikke så flittige, som det danske, men for mig illustrerer de mange vejhuller blot, at den nye Peugeot 308 udjævner dem med bravour uanset drivmiddel. På motorvejen er komforten også et fælles fodslag for alle varianterne, der er virkelig flot støjdæmpet i kabinen, mens Peugeots meget fartafhængige styretøj gør 308 til en retningsstabil kompagnon.
Peugeot holder i den nye 308’er fast i det såkaldte i-Cockpit, hvorfor man fortsat får det lille rat, man skal se henover for at se instrumenteringen. Det deler vandene, men passer mig aldeles fint. Er man til denne franske opsætning, er kabinen løftet rent materiale- og samlekvalitetsmæssigt, hvor den sniger sig foran konkurrenter som VW Golf og Ford Focus.
I kabinen er den franske hovedret, pièce de résistance, den nye 10-tommer infotainmentskærm. En skærm, der på opløsning og trykfølsomhed mænger sig med de bedste. Også selve systemet har fået en overhaling, så det er intuitivt og let at finde rundt i.
LÆS OGSÅ | TEST: Er Seat Leon bedre til hybridkunsten end Skoda og VW?
Sammen med VW har Peugeot ledt an og været en af synderne til, at fysiske knapper fjernes til fordel for funktioner i infotainmentskærmen — og sådan er det også i den nye 308. Det er dog grebet an på en måde, hvor seks konfigurerbare knapper har en fast plads i skærmens bund. Derfor skal man ikke ind i 1-2-3 undermenuer for at regulere temperaturen, hvilket fungerer fint, selvom jeg fortsat foretrækker et klimapanel med fysiske knapper.
Den nye kabine får også et nyt rat. Det er stadig småt, men sat anderledes op, hvorfor man nu betjener den adaptive fartpilot fra rattets front. I den nu udgående 308’er betjente man fartpiloten på en bøvlet stilk bag rattet, som nu heldigvis har fået sparket. Adaptiv fartpilot er i øvrigt standard på tværs af modelvarianter.
Plads er der kommet mere af i kabinen, som resultat af det førnævnte vokseværk. Langlemmede passagerer får fint med benplads i både hatchback og stationcar, og i sidstnævnte kan man i de forbrændingsmotoriserede udgaver pakke næsten ligeså meget i bagagerummet som i en VW Passat.
På tværs af kabinen er der fundet plads til 34 liter opbevaring i rum og dørsider, så rodehovedet rigtigt kan udfolde sig. Det er let at finde sig godt til rette i de to forsæder, hvor en god køreposition bag rattet også er let at opnå, uanset om sæderne er elektriske eller ej.
… i forhold til salgsfordelingen mellem plug-in hybrid og de forbrændingsmotoriserede varianter. Selvom det efter alt at dømme er priserne, der kommer til at afgøre den del, så er plug-in hybridvarianterne af Peugeot 308 også dem, der tager sig bedst ud.
Den automatiske EAT8-gearkasse er sømløs og velskiftende i hybridvarianterne, mens den i opsætningen med benzin- og dieselvarianterne kan virke lidt småtøvende. Den manuelle gearkasse er blød og gryderetsagtig, hvorfor jeg ville styre uden om dem.
Benzin- og dieselmotorerne er fine uden at være opsigtsvækkende, men de blegner ved siden af plug-in hybridvarianterne, der er kvikke og med et virkeligt velorkestreret hybridsystem. På den måde er det også hybridsystemet, der kan gøre 308 til en toneangivende arvtager for den udgående 308’er.
Den nye Peugeot 308 er den første Peugeot-model til at bære det nye løve-logo, men på design og kabineopsætning er den ikke lige så skelsættende, som den udgående 308’er var det i 2013. Men det gør ikke noget. For Peugeot har allerede godt fat i den lange ende. Derfor bliver det hybridsystemet, der kører 308 tilbage til toppen af Golf-klassen, som den rystede tilbage i 2013.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.