Kategorier
Elektrisk Nyheder

Den elektriske Peugeot e-308 får 400 kilometer rækkevidde

Peugeot e-308 kan først købes i 2023, men frigiver franskmændene de første oplysninger om elbilen. Eller rettere sagt elbilerne, for e-308 kommer som både hatchback og stationcar

Den nye Peugeot 308 fås i mange forskellige varianter. Benzin- og dieseludgaver af den franske model lanceres side om side med to plug-in-hybrider, og der er frit valg mellem hatchback og stationcar.

Men der vil være købere, som holder sig tilbage. De venter på den 100 procent elektriske 308, som Peugeot allerede har annonceret. Hører man til den håbefulde skare, så er den dårlige nyhed, at den elektriske e-308 først ventes introduceret i sommeren 2023.

Den gode nyhed er, at vi nu ved meget mere om e-308. Peugeot har frigivet oplysninger om batteristørrelse, rækkevidde og elmotorens ydelse.

De første versioner af den nye Peugeot 308 vi kan købe, er benzin- og dieseludgaver samt to plug-in-hybrider. Først i sommeren 2023 kommer den fuldelektriske e-308.

Et nyt og mere effektivt batteri

Måske den største overraskelse vi finder i informationerne om e-308 fra Peugeot, drejer sig om pladsforholdene. De vil være stort set som i de øvrige 308’ere, fordi batteriet lægges i bunden af bilen. Grunden til at vi nævner pladsen er, at e-308 kommer som både hatchback og den mere rummelige stationcar, SW.

Elektriske stationcars er som enhjørninge, julemanden og den afskyelige snemand: De findes ikke. Når Peugeot sender e-308 SW på markedet i løbet af 2023, vil MG5 EV sandsynligvis være en af de eneste andre elektriske stationcars på markedet (den introduceres i første halvår 2022).

LÆS OGSÅ | FØRSTE TUR: Kan ny Peugeot 308 tage en topplacering i Golf-klassen?

En anden god overraskelse er det faktum, at e-308 kommer med et nyt batteri med større energitæthed og bedre varmestyring. Med 50 kWh (brugbar plads – batteriet er reelt 54 kWh) er batteriet samme størrelse som i modeller som Peugeot e-208 og Citroën ë-C4. Men på grund af det nyere batteri vil e-308-modellerne kunne køre cirka 400 kilometer på en opladning. E-208 med opdateret batteristyring klarer 363 kilometer.

Elmotoren får en ydelse på 154 hk og 269 Nm, som er 18 hk og 9 Nm mere end i e-208. Det forventes, at e-308-modellerne kan lade med op til 100 kW.

(Og for en god ordens skyld: Ingen billeder findes endnu af e-308 – alle billeder her på siden er af PHEV-versioner)

https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%3FIncludeEngrosCVR%3Dtrue%26PriceFrom%3D0%26includeLeasing%3Dtrue%26free%3Dpeugeot%2520308

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.