januar 29, 2025

Planerne er på plads for kinesiske Chery i Danmark

Snart vil der være to flere bilmærker at købe elbiler fra i Danmark. Kinesiske Chery Automotive har fundet sin danske importør, som forventer at lancere bilmærkerne Omoda og Jaecoo allerede til sommer.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Omoda PR

Det er den Kolding-baserede bilkoncern, Nic. Christiansen Gruppen, der har indgået en aftale med Chery Automotive. Hvis det danske navn siger dig noget, er det fordi, at Nic. Christiansen i forvejen sørger for at bringe mærker som Ford, Hyundai, Honda, BYD, Jaguar og Land Rover til danske breddegrader.

Selvom detaljerne stadig er ved at falde på plads, skriver Nic. Christiansen Gruppen i en pressemeddelelse, at man forventer lancering allerede til sommer. Her vil det være de to Chery Automotive-drevede elbilmærker, Omoda og Jaecoo, der lanceres, uden yderligere specificering af, hvilke modeller, der bliver tale om – men Omoda 5 EV har før været i spil.

Hvem er Chery?

I midten af 2024 inviterede Chery Automotive Bilbasens Morten Bek med på rundtur i hovedkvarteret lidt uden for Beijing. Allerede dengang stod det klart, at planerne var at føre mærkerne Omoda og Jaecoo i Europa, og derfor også Danmark – og at planerne var store. Men hvem i alverden er Chery, og har de økonomiske kræfter til at blive den store spiller i Europa, som de håber på?

Chery er en stor og, efter kinesiske standarder, halv-gammel bilproducent. Gammel, fordi de blev etableret i 1997, og stor, fordi de sidste år solgte mere end 2,6 millioner biler på globalt plan. En stigning på 38 procent fra 2023, hvor de solgte 1,8 millioner biler. Dette salg er fordelt på tværs af otte aktive bilmærker som det luksuriøse Luxeed, som udvikles med Huawei, varevognsmærket Karry, samt selvfølgelig Omoda og Jaecoo, der er dedikerede eksportmærker.

Hvis de første informationer holder stik, fra da Morten Bek besøgte hovedkvarteret, vil Omoda 5 EV blive blandt de første modeller, som Danmark får at se. En crossover i Nissan Qashqai-størrelse, der ved første kig i Kina havde middelmådige specifikationer med 60,1 kWh batteri og en rækkevidde på cirka 430 kilometer. Alt kan dog se anderledes ud, når bilerne lander i Danmark, og vi ser frem til at se, hvad Chery har i ærmet til danskerne.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS