Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Omoda PR
Det er den Kolding-baserede bilkoncern, Nic. Christiansen Gruppen, der har indgået en aftale med Chery Automotive. Hvis det danske navn siger dig noget, er det fordi, at Nic. Christiansen i forvejen sørger for at bringe mærker som Ford, Hyundai, Honda, BYD, Jaguar og Land Rover til danske breddegrader.
Selvom detaljerne stadig er ved at falde på plads, skriver Nic. Christiansen Gruppen i en pressemeddelelse, at man forventer lancering allerede til sommer. Her vil det være de to Chery Automotive-drevede elbilmærker, Omoda og Jaecoo, der lanceres, uden yderligere specificering af, hvilke modeller, der bliver tale om – men Omoda 5 EV har før været i spil.
I midten af 2024 inviterede Chery Automotive Bilbasens Morten Bek med på rundtur i hovedkvarteret lidt uden for Beijing. Allerede dengang stod det klart, at planerne var at føre mærkerne Omoda og Jaecoo i Europa, og derfor også Danmark – og at planerne var store. Men hvem i alverden er Chery, og har de økonomiske kræfter til at blive den store spiller i Europa, som de håber på?
Chery er en stor og, efter kinesiske standarder, halv-gammel bilproducent. Gammel, fordi de blev etableret i 1997, og stor, fordi de sidste år solgte mere end 2,6 millioner biler på globalt plan. En stigning på 38 procent fra 2023, hvor de solgte 1,8 millioner biler. Dette salg er fordelt på tværs af otte aktive bilmærker som det luksuriøse Luxeed, som udvikles med Huawei, varevognsmærket Karry, samt selvfølgelig Omoda og Jaecoo, der er dedikerede eksportmærker.
Hvis de første informationer holder stik, fra da Morten Bek besøgte hovedkvarteret, vil Omoda 5 EV blive blandt de første modeller, som Danmark får at se. En crossover i Nissan Qashqai-størrelse, der ved første kig i Kina havde middelmådige specifikationer med 60,1 kWh batteri og en rækkevidde på cirka 430 kilometer. Alt kan dog se anderledes ud, når bilerne lander i Danmark, og vi ser frem til at se, hvad Chery har i ærmet til danskerne.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.