juni 25, 2024

Polestar 2 får lidt mere rækkevidde, men priserne ændrer sig desværre ikke

Polestar 2 kan nu bestilles i nye farver og med ændrede udstyrspakker, og rækkevidden stiger lidt i udgaver med baghjulstræk. Priserne holder niveauet og starter på 390.000 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Juni er åbenbart tidspunktet for modelopgraderinger hos Polestar. I juni sidste år blev rækkevidden skruet op i Polestar 2, som kom op på en maksimal rækkevidde på 654 kilometer for Long Range Single Motor-udgaven. Og nu opgraderer Polestar igen 2’eren med mere rækkevidde og lidt andre nyheder.

Denne gang er der mindre justeringer af rækkevidden. Long Range Single Motor-versionen med 299 hk og baghjulstræk kan nu køre op til 659 kilometer på en opladning, så her handler det om kun fem kilometer ekstra.

Der sker mere med basisudgaven Standard Range Single Engine med 272 hk og baghjulstræk, som har fået helt nyt CATL-batteri med en kapacitet på 70 kWh; med den nye batteripakke stiger rækkevidden fra 532 til 554 kilometer. Dermed er det endnu mindre nødvendigt end før at gribe til den dyrere Long Range-version.

De firehjulstrukne Polestar 2-varianter, som er Long Range Dual Motor med 421 hk og Long Range Dual Motor med Performance-pakke med 476 hk, kommer med minimale justeringer, så rækkevidden stort set er, som den blev præsenteret i 2023: op til henholdsvis 593 og 568 kilometer.

Polestar 2 skal holdes moderne nogle år endnu

Polestar har valgt at blande et par nye lakeringer til 2’eren. På den måde vil man kunne kende en Polestar 2-årgang på farven, for standardfarven fra 2023, Magnesium, er her i 2024 erstattet af Vapour med “let metallisk effekt”. Ny farve, som koster ekstra, er den mørke Storm, som erstatter farven Thunder.

Der er kommet to nye muligheder for alufælge på den svensk-kinesiske elbil, mens interiøret primært ændres i forhold til farver og materialer. Dyrevelfærdsmærket nappalæder fra Bridge of Weir fås i forbindelse med Plus-pakken, og Pro-pakken introducerer sorte seler med en gylden stribe, som fås til hele modelprogrammet.

Pro-pakken er en af de nye pakker, og i det hele taget er mulighederne for ekstraudstyr nu skruet lidt anderledes sammen. Det skal give mulighed for at sammensætte udstyr på andre måder – og uden at man skal købe udstyr, man ikke har brug for.

Varmepumpe har hidtil været obskurt dyr til Polestar 2, fordi den har ligget i en stor pakke. Den burde være standardudstyr, men nu fås den trods alt i en Klima-pakke til 7.000 kr. med varme i rattet, varme i bagsædet og opvarmede sprinklerdyser. Adaptiv fartpilot er nu endelig standard.

Den nye årgang kan allerede bestilles

Polestar er allerede klar med den nye årgang Polestar 2 på den danske hjemmeside, og de første leverancer til Danmark ventes i oktober eller november. Basismodellen Standard Range Single Engine koster fortsat 390.000 kr., og Long Range Single Engine koster igen 415.000 kr. Long Range Dual Motor fås fra 440.000 kr., og med Performance-pakken ryger den helt op i 519.458 kr. Polestar 2 er en langt dyrere bil end Tesla Model 3, og skulle de nye toldsatser for kinesiske elbiler træde i kraft, vil den blive dyrere endnu – men det gælder så også Model 3, der ligeledes produceres i Kina.

På privatleasing er Polestar 2 ligeledes en dyr model. Med 36 måneders kontrakt, 15.000 kilometer om året og en engangsbetaling på 20.000 kr. fås den fornyede udgave fra 7.248 kr. om måneden.

Der kommer formentlig til at gå to-tre år, før Polestar 2 udgår, og det er endnu usikkert, hvilken form afløseren – formentlig med navnet Polestar 7 – vil tage. Det er sandsynligt, at 2’erens hatchbackformat bliver en engangsaffære, og den nye model bliver en form for crossover.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS