Kategorier
Elektrisk Nyheder

Polestar O2 Concept kan blive elektrisk flagskib

Polestar O2 Concept er en roadster for fremtiden. Den elektriske sportsvogn kan blive mærkets kommende flagskib

TEKST Morten Bek FOTO PR

Polestar behøver næppe længere den store introduktion. Så vi tager den kort. Søstermærke til Volvo med hovedkontor i Göteborg, produktion i Kina. Polestar producerer kun elbiler, og Polestar 2, firmaets første masseproducerede bil, er blevet modtaget med ros og masser af kundeordrer.

Polestar har store planer om CO2-neutral og bæredygtig bilproduktion, men også om snarlige udvidelser af modelprogrammet. I løbet af 2022 kommer Polestar 3, som bliver en stor SUV. I 2023 lander Polestar 4, som bliver en mellemstor coupé-SUV. Og i 2024 går der grand tourer i den med Polestar 5 – en coupé med fire døre.

LÆS OGSÅ | På skiferie i elbilen Polestar 2

5’eren bliver en produktionsudgave af konceptbilen Precept, som første gang blev vist i 2020. Precept viser, i modsætning til den af Volvo designede 2’er, hvordan Polestars design fremover vil tage sig ud.

En helt ny konceptbil fra Polestar, O2 Concept, kan på samme måde gå en fremtid som produktionsmodel i møde. I første omgang viser O2 Concept designretningen for Polestar, men også at svenskerne ønsker at tilføje en sportslig roadster til familien.

Polestars nye flagskib?

Roadsteren, den sportslige åbne bil til to personer, har det svært. BMW Z4 og Mazda MX-5 er repræsentanter for et format, som de fleste bilmærker har kastet fra sig (og mange aldrig har haft). Polestar-direktør Thomas Ingelath drømmer om at elektrificere roadsteren og på den måde bringe den tilbage som den perfekte kombination af åben bil og sportsvogn.

LÆS OGSÅ | Test: Tak for dansen, Polestar 1

“O2 Concept åbner døren til et hemmeligt kammer, som viser vores fremtidige potentiale. Den er en forsmag på, hvad vi kan designe og skabe med det talent og den teknologi, vi har i huset. Den ser fantastisk ud – og det at man kan sænke taget og ikke høre en forbrændingsmotor lover en fantastisk fornemmelse,” siger Thomas Ingelath.

Til det britiske bilmagasin Autocar er Ingelath endnu mere direkte: “Det er uden tvivl en drøm, vi har vist frem, og det ville være meget uansvarligt hvis ikke vi gjorde alt i vores magt for at gøre drømmen til virkelighed. El-drift er absolut perfekt til en roadster, så jeg ville elske at fastslå, at fremtidens roadster skal være elektrisk.”

Den nye konceptbil er bygget op omkring en ny platform i limet aluminium, som skulle sikre roadsteren vridningsstabilitet og styrke som en supersportsvogn. Tænk biler som Audi R8, Bugatti Chiron og andre umådeligt lækre sager.

Polestar O2 Concept er, og vil som minimum i en årrække være, en drøm. Om den nogensinde bliver en realitet og en bil, vi kan købe, afhænger i høj grad af salget af Polestar 2 og de kommende modeller 3, 4 og 5.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.