Mazda CX-80 er den nye topmodel med syv sæder
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Polestar behøver næppe længere den store introduktion. Så vi tager den kort. Søstermærke til Volvo med hovedkontor i Göteborg, produktion i Kina. Polestar producerer kun elbiler, og Polestar 2, firmaets første masseproducerede bil, er blevet modtaget med ros og masser af kundeordrer.
Polestar har store planer om CO2-neutral og bæredygtig bilproduktion, men også om snarlige udvidelser af modelprogrammet. I løbet af 2022 kommer Polestar 3, som bliver en stor SUV. I 2023 lander Polestar 4, som bliver en mellemstor coupé-SUV. Og i 2024 går der grand tourer i den med Polestar 5 – en coupé med fire døre.
LÆS OGSÅ | På skiferie i elbilen Polestar 2
5’eren bliver en produktionsudgave af konceptbilen Precept, som første gang blev vist i 2020. Precept viser, i modsætning til den af Volvo designede 2’er, hvordan Polestars design fremover vil tage sig ud.
En helt ny konceptbil fra Polestar, O2 Concept, kan på samme måde gå en fremtid som produktionsmodel i møde. I første omgang viser O2 Concept designretningen for Polestar, men også at svenskerne ønsker at tilføje en sportslig roadster til familien.
Roadsteren, den sportslige åbne bil til to personer, har det svært. BMW Z4 og Mazda MX-5 er repræsentanter for et format, som de fleste bilmærker har kastet fra sig (og mange aldrig har haft). Polestar-direktør Thomas Ingelath drømmer om at elektrificere roadsteren og på den måde bringe den tilbage som den perfekte kombination af åben bil og sportsvogn.
LÆS OGSÅ | Test: Tak for dansen, Polestar 1
“O2 Concept åbner døren til et hemmeligt kammer, som viser vores fremtidige potentiale. Den er en forsmag på, hvad vi kan designe og skabe med det talent og den teknologi, vi har i huset. Den ser fantastisk ud – og det at man kan sænke taget og ikke høre en forbrændingsmotor lover en fantastisk fornemmelse,” siger Thomas Ingelath.
Til det britiske bilmagasin Autocar er Ingelath endnu mere direkte: “Det er uden tvivl en drøm, vi har vist frem, og det ville være meget uansvarligt hvis ikke vi gjorde alt i vores magt for at gøre drømmen til virkelighed. El-drift er absolut perfekt til en roadster, så jeg ville elske at fastslå, at fremtidens roadster skal være elektrisk.”
Den nye konceptbil er bygget op omkring en ny platform i limet aluminium, som skulle sikre roadsteren vridningsstabilitet og styrke som en supersportsvogn. Tænk biler som Audi R8, Bugatti Chiron og andre umådeligt lækre sager.
Polestar O2 Concept er, og vil som minimum i en årrække være, en drøm. Om den nogensinde bliver en realitet og en bil, vi kan købe, afhænger i høj grad af salget af Polestar 2 og de kommende modeller 3, 4 og 5.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.