Kategorier
Nyheder

Fortiden kalder – Porsche 911 Sport Classic med retrodesign

911 Sport Classic er den anden af fire 911 Heritage Design-modeller fra Porsche Exklusive Manufaktur. Den laves i 1.250 eksemplarer og skal lede tankerne hen på klassiske modeller fra 1960-1970’erne.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Nogle gange er det bare federe at mindes en glorværdig fortid en at sidde fast i nutiden. For de mest inkarnerede Porsche 911-fans er der nutidige modeller med stærk inspiration fra fortiden i Heritage Design-serien.

Den vil bestå af fire forskellige 911-modeller – 911 Targa 4S Heritage Design Edition fra 2022 var den første, den nye 911 Sport Classic den anden i rækken.

Den retro-designede 911 Sport Classic er den stærkeste 911 med manuel gearkasse (en Porsche-specialitet med 7 trin) og det ekstra bredde karrosseri fra Turbo-versionerne.

911 Sport Classic skal lede tankerne direkte hen på både den oprindelige 911 fra 1964, men også mere specifikt på den i dag ekstremt eftertragtede 911 RS 2.7 fra 1972.

Den klassiske Porsche 911 med manuel gearkasse er en truet art, men hos specialisterne hos Porsche Exklusive Manufaktur (som opfylder alle personlige ønsker), lever den i bedste velgående.

Den 550 hk stærke 911 Sport Classic er altså den stærkeste 911, man kan købe med manuel gearkasse – næststærkest er 911 GT3 med 510 hk. Motoren i den. nye 911 er 3,7-liters boxermotoren med turbo – og Sport Classic har, som dengang 911 var ung, valgt baghjulstræk.

LÆS OGSÅ | Porsche Macan T – mens vi venter på den elektriske

Farver og design, ude som inde, har mere eller mindre subtile spor af fortiden. En af de ydre er den fastmonterede bagspoiler – “anderumpen”.

Kun 1.250 eksemplarer af 911 Sport Classic kommer ud fra specialisterne hos Exklusive Manufaktur – og et matchende Sport Classic Chronograph fås også. Men kun for de kunder, som samtidig køber bilen.

Prisen for herligheden og eksklusiviteten er over typisk 911-niveau: 5.364.900 kr. En 911 Turbo S med 580 hk fås fra 4.399.900 kr.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.