Ugens fund

Ugens fund: Porsche 928 fra bilkort-kongerne hos Koenig

Af i Ugens fund
Hvis du har haft bilkort med superbiler fra 1980’erne, så kender du sikkert tyske Koenig Specials. Firmaet har haft en finger med i spillet i denne uges fund.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 30. april 2018

Koenig Competition var stjernen i ethvert sæt bilkort. Den ekstreme bil var en ombygget Ferrari 512BB (Testarossa), og den ydede 1.000 hk takket være to turboladere.

Mens den model naturligvis er ekstremt sjælden, så er der faktisk en Koenig-optimeret bil på Bilbasen, hvilket heller ikke er hverdagskost.

Der er tale om en Porsche 928 Koenig, som du kan se på Bilbasen lige her.

Koenig bodykit, kan oversættes til ekstremt bred

Her er vi i den mildere ende af Koenigs udskejelser, men ikke desto mindre er denne Porsche 928 temmelig ekstrem at se på.

Porsche 928: Synet, godkendt og med dansk afgift

Hos Flinker Auto-center, der har bilen til salg, ved man ikke præcist, hvor meget bredere den er i forhold til en standard 928. Tager du et kig på baglygterne og siden i forhold til den oprindelige dør får du et ret godt bud. Bilen er mindst 20 cm bredere end standard og bagskærmene skjuler da også et sæt 335/35-17 helt uden problemer.

Alle ændringer på bilen er skrevet i Tüv-attesten og bilen er synet og godkendt i Danmark. Afgiften er også betalt.

Bagdæk i dimensionerne 335/35-17 er ikke engang for brede

Normalt er et bodykit ikke lige noget, der trækker prisen op på en klassisk bil. Men der er undtagelser og hvis en 928 skal være bygget om, så er det ikke dumt at der står Koenig i papirerne. Strosek er også okay.

Motoren i denne bil er den vanlige fem-liters, som findes i S-versionen. Den yder 320 hk standard, men her er der monteret en anden udstødning, så dine naboer ikke er i tvivl om, at du ruller med V8.

Prisen er pt. 364.500 kr. inklusiv dansk afgift. Du kan se flere billeder og læse mere om bilen på Bilbasen.

Højtalerne er lidt større end standard, men sidder samme sted

Historien om Koenig Specials

Koenig er som sagt mest kendt for den ekstreme Competion, men Koenig er meget mere end det. Stifteren Willy Koenig har ombygget mange forskellige biler gennem tiderne.

Han var oprindeligt forlægger, og hans biltunerkarriere startede i 1974, hvor han hidsede en Ferrari 365 GT4 BB op. Den levede nemlig ikke op til hans forventninger, hvilket primært skyldtes Koenigs erfaring med racerbiler.

Hans modifikationer var så gode, at han lavede dem på andre biler og i 1977 stiftede han Koenig Specials, der solgte tuning og styling til sportsbiler.

Koenig Specials var mest hot i 1980’erne, hvor Willy selv kørte en masse ræs med sin søn. Højdepunktet var uden tvivl førnævnte Koenig Competition, der mønstrede 1.000 hk næsten 20 år før Bugatti Veyron.

Porsche 928 S4 har en 5,0-liters V8 med 320 hk

Efter sigende gjorde Koenig Competition Enzo Ferrari tosset, og han forlangte Koenig fjernede den stejlende hingst fra bilerne. Det forstår man måske godt. Dels kunne en Konig competion kværne en Testarossa/512BB, så let som ingenting, så længe vejen var tør, og dels lignede stylingen noget, der var ordnet med en stiksav. Væk var ribberne på døren, så siden mindede mere om en F40.

LÆS OGSÅ: Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911

Koenig Competion havde ikke alene et rundt tal, når det galdt ydelsen, den kostede også et dejligt rundt beløb – nemlig 1 mio D-mark i 1985!

Bilen er legendarisk og gjorde Koenig Specials verdenskendt.

Koenig Specials eksisterer stadig

Firmaet eksisterer den dag i dag på hjemmesiden www.koenig-special.com. Her finder du tuning og styling til Mercedes, Ferrari, Porsche og Lamborghini. Efter sidens design at dømme, så var Koenig størst i fortiden, men heldigvis er det stadig muligt, at finde biler, som er blevet Koenig-ficeret – også i Danmark.

LÆS OGSÅ: Verdens stærkeste: Her er den spritnye Porsche 911 GT3 RS

Her kan du virkelig se, hvor bred en Porsche 928 Koenig er