Mere af det hele i den fornyede elbil fra Porsche: Taycan kommer med op til 952 hk, opladning med op til 320 kW og rækkevidde op til 678 kilometer. Der er også højere priser med i pakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mere af det hele. Det er, hvad man får i den netop præsenterede 2024-årgang af Porsche Taycan. Den elektriske Porsche har undergået store tekniske forandringer, der ikke bare gør den hurtigere, men også i stand til at lade hurtigere og køre meget længere på en opladning.
Med baghjulstræk og tilkøb af Performance-batteri Plus kan Taycan i bedste fald køre op til 678 kilometer på en opladning, og Porsche oplyser, at det er en fordbedring på 175 kilometer – svarende til hele 35 procent. Det lader sig gøre i Taycan-basismodellen, når den udstyres med Performance-batteri Plus, der er på næsten 105 kWh.
Der er også endnu hurtigere opladning end før, så Taycan imponerer endnu mere end før. Grænsen gik før ved 270 kW, og den hedder nu 320 kW. Der er samtidig gjort meget for at optimere opladning under kølige forhold og for at give mere opladning med høj spænding; før kunne en opladning fra 10-80 procent klares på cirka 37 minutter ved en udendørstemperatur på 15 grader. Det er skåret heftigt ned til nu 18 minutter.
Når det kommer til fart, er der også meget mere at hente i den den faceliftede Taycan, der igen kører som sedan, Sport Turismo (stationcar) og Cross Turismo (stationcar der leger crossover). Topmodellen Taycan Turbo S har en standardydelse på 775 hestekræfter, men giv den alt hvad den kan trække med overtryk på elmotorerne og launch control, og der ryger 190 hestekræfter på. 2,4 sekunder fra 0-100 km/t og motorydelsen er i Tesla Model S Plaid-sfæren.
Basismodellen Taycan med det almindelige batteri med en kapacitet på 89 kWh har en motorydelse, der er steget med 85 hk til 408 hk, og WLTP-rækkevidden i udgaven med standardhjul og -udstyr er nu 590 kilometer.




Priserne på Taycan starter nu på 929.990 kr.
Porsche Taycan er, som enhver anden Porsche, ikke en bil, de fleste køber i en skrabet udgave med standardlak og de mest basale alufælge. Kunderne fylder meget udstyr i bilerne, og det er der uendeligt mange muligheder for at gøre. Der skal bare flere penge på bordet nu for at komme i gang.
Fra en startpris, da den var lavest, på omkring 750.000 kr. for Taycan-basismodellen i sedanudgave, ender den absolut mest skrabede 2024-udgave på 929.990 kr.
Der er plastre på det store sår. Adaptiv luftaffjedring er flyttet fra ekstraudstyr til standard, og matrix-LED-lygter, indtræk i læder, el-justerbare forsæder og opdateret infotainmentsystem giver mere værdi for pengene. Der er, som sagt, også flere hestekræfter.
Læs også: Porsche Panamera får en chance mere
Flere hestekræfter, flere el-motorer, stationcar-versionerne og mange, mange andre ting kan få prisen til at eksplodere. Alene det store batteri på 105 kWh til basismodellen koster 72.506 kr. Det er en hamper pris for 16 kWh og 88 kilometer ekstra i rækkevidde-banken.
Konfiguratoren på den danske Porsche-hjemmeside giver masser af muligheder for at skabe en meget unik Taycan – og en meget veludstyret, dyr Taycan. Tager man den dyreste af dem alle, Taycan Cross Turismo Turbo S, der starter på 2.319.000 kr., så er man endnu ikke helt færdig, når man har hældt ekstraudstyr på bilen for 1,2 millioner kr. Men så har den også indstigningslister i læder, læderbeklædt nøgle og lige den farve, man drømmer om.