februar 8, 2024

Porsche Taycan fyrer den af med 952 hk og opladning med 320 kW

Mere af det hele i den fornyede elbil fra Porsche: Taycan kommer med op til 952 hk, opladning med op til 320 kW og rækkevidde op til 678 kilometer. Der er også højere priser med i pakken.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mere af det hele. Det er, hvad man får i den netop præsenterede 2024-årgang af Porsche Taycan. Den elektriske Porsche har undergået store tekniske forandringer, der ikke bare gør den hurtigere, men også i stand til at lade hurtigere og køre meget længere på en opladning.

Med baghjulstræk og tilkøb af Performance-batteri Plus kan Taycan i bedste fald køre op til 678 kilometer på en opladning, og Porsche oplyser, at det er en fordbedring på 175 kilometer – svarende til hele 35 procent. Det lader sig gøre i Taycan-basismodellen, når den udstyres med Performance-batteri Plus, der er på næsten 105 kWh.

Der er også endnu hurtigere opladning end før, så Taycan imponerer endnu mere end før. Grænsen gik før ved 270 kW, og den hedder nu 320 kW. Der er samtidig gjort meget for at optimere opladning under kølige forhold og for at give mere opladning med høj spænding; før kunne en opladning fra 10-80 procent klares på cirka 37 minutter ved en udendørstemperatur på 15 grader. Det er skåret heftigt ned til nu 18 minutter.

Når det kommer til fart, er der også meget mere at hente i den den faceliftede Taycan, der igen kører som sedan, Sport Turismo (stationcar) og Cross Turismo (stationcar der leger crossover). Topmodellen Taycan Turbo S har en standardydelse på 775 hestekræfter, men giv den alt hvad den kan trække med overtryk på elmotorerne og launch control, og der ryger 190 hestekræfter på. 2,4 sekunder fra 0-100 km/t og motorydelsen er i Tesla Model S Plaid-sfæren.

Basismodellen Taycan med det almindelige batteri med en kapacitet på 89 kWh har en motorydelse, der er steget med 85 hk til 408 hk, og WLTP-rækkevidden i udgaven med standardhjul og -udstyr er nu 590 kilometer.

Priserne på Taycan starter nu på 929.990 kr.

Porsche Taycan er, som enhver anden Porsche, ikke en bil, de fleste køber i en skrabet udgave med standardlak og de mest basale alufælge. Kunderne fylder meget udstyr i bilerne, og det er der uendeligt mange muligheder for at gøre. Der skal bare flere penge på bordet nu for at komme i gang.

Fra en startpris, da den var lavest, på omkring 750.000 kr. for Taycan-basismodellen i sedanudgave, ender den absolut mest skrabede 2024-udgave på 929.990 kr.

Der er plastre på det store sår. Adaptiv luftaffjedring er flyttet fra ekstraudstyr til standard, og matrix-LED-lygter, indtræk i læder, el-justerbare forsæder og opdateret infotainmentsystem giver mere værdi for pengene. Der er, som sagt, også flere hestekræfter.

Flere hestekræfter, flere el-motorer, stationcar-versionerne og mange, mange andre ting kan få prisen til at eksplodere. Alene det store batteri på 105 kWh til basismodellen koster 72.506 kr. Det er en hamper pris for 16 kWh og 88 kilometer ekstra i rækkevidde-banken.

Konfiguratoren på den danske Porsche-hjemmeside giver masser af muligheder for at skabe en meget unik Taycan – og en meget veludstyret, dyr Taycan. Tager man den dyreste af dem alle, Taycan Cross Turismo Turbo S, der starter på 2.319.000 kr., så er man endnu ikke helt færdig, når man har hældt ekstraudstyr på bilen for 1,2 millioner kr. Men så har den også indstigningslister i læder, læderbeklædt nøgle og lige den farve, man drømmer om.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS