Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Jeg har en prisliste fra Honda liggende på computeren fra 2. juni 2023. Den indeholder blandt andet priserne på den dengang helt nye elbil E:Ny1, og af de to varianter – Elegance og Advance – kostede den billigste 372.200 kr.
Jeg har også en prisliste fra midten af juli 2023, hvor den billigste var skåret ned til 329.900 kr., som den har kostet indtil nu. Den pris har helt åbenlyst ikke kastet et prangende salg af sig, så nu har Honda endnu engang taget affære.
LÆS OGSÅ | Test: Honda E:Ny1 rammer ved siden af skiven
De nye priser er tankevækkende og illustrerer, hvor usikkert det er, som kunde, at købe en ny elbil, og hvor svært det er for nogle bilmærker overhovedet at være med. Den nye pris per 1. marts for E:Ny1 med Elegance-udstyr, som i juni sidste år kostede 372.200 kr. er nu 255.000 kr.
Det er svært at forklare, hvordan en ny bil kan få en så meget lavere pris, hvis producent og importør stadig skal tjene penge på den, men som kunde kan man være ligeglad. Så længe man altså ikke allerede har købt en E:Ny1 før den nye prisnedsættelse, for så er det mange tusinde kroner, bilen har mistet i værdi.
For lige at genopfriske, hvilken bil vi har med at gøre, så er E:Ny1 en bil i klasse med Hyundai Kona EV og Kia Niro EV. Kompakt, men rummelig og med kræfter nok. Den har 204 hk og et batteri, der giver en WLTP-rækkevidde på 412 kilometer.
E:Ny1 i den billigste variant, Elegance, har aldrig været en underudstyret basismodel: LED-lygter, 18″ alufælge, nøglefri betjening, bakkamera, infotainment med 15,1″ touchscreen, el-justerbart førersæde, indtræk i kunstlæder og adaptiv fartpilot er et uddrag af en omfattende liste.
Men nu inkluderer prisen, som altså er 255.000 kr., også metallak og serviceaftale (fem år), som før kostede henholdsvis 10.000 kr. og 4.500 kr. Det er så meget elbil for pengene, at selv BYD Dolphin begynder at se dyr ud. I forhold til priserne i juni er det en vild besparelse: 131.700 kr. Selv hvis udgangspunktet er priserne, som de har været indtil nu, er det en besparelse på cirka 90.000 kr.
Der findes kun en enkelt styrke til elmotoren og en batteristørrelse, men der findes to udstyrsniveauer. Elegance og så Advance, som kommer med en endnu større besparelse. Med metallak og serviceaftale koster E:Ny1 nu 275.000 kr.
Før prisnedsættelsen kostede Advance-versionen 360.900 kr., og den oprindelige pris fra før første prisnedsættelse var 403.200 kr. Det er en besparelse på over 100.000 kr., når metallak og serviceaftale tælles med, i forhold til den hidtidige pris – og en voldsom besparelse på 142.700 kr.
Advance-udgaven kommer med el-betjent bagklap, varme i rattet, 360 graders kamera, p-sensorer hele vejen rundt og panoramatag i glas.
Spørgsmålet er så, om andre bilmærker opfatter Honda og de nye priser på E:Ny1 som en trussel. Honda har minimal tilstedeværelse på nybilsmarkedet, og det er kun endnu mindre, når det kommer til elbiler. For danskere som er ude efter en rummelig, sikker og veludstyret ny elbil, er der ingen tvivl: E:Ny1 er nu et virkelig godt tilbud.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.