Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Mens vi på den ene side oversvømmes af nye elbiler fra nye kinesiske bilmærker, er der på den anden side et par af de etablerede bilmærker, der ligger stille. Bekymrende stille.
Et af dem er Honda. Fra dem fik vi i 2020 den charmerende Honda e, der modtog megen ros og blev lidt af en darling blandt biljournalister i ind- og udland. En storsællert blev den dog ikke, og Honda e nåede kun lige at passere 100 solgte eksemplarer i Danmark.
Nu er Honda klar med arvtageren med det knapt så mundrette navn e:Ny1. Den kommer dog næppe til at gøre den charmerende forgænger til skamme på rene salgstal. Honda e:Ny1 rammer nemlig ved siden af skiven og er hægtet af konkurrencen fra indskiftning.
Spørger man den uddøende race af bilentusiaster med benzin i blodet, hvad elbilerne mangler, vil de enstemmigt og grådkvalt sige: Lyden. Bilmærker allierer sig derfor med komponister og specialister til at lave en ny lyd til elbiler. Honda har imidlertid misforstået opgaven.
De har udstyret e:Ny1 med en elmotor, der larmer helt af sig selv. Den hviner ganske markant under acceleration, og det er ikke fordi, den er sat op til sportslige kraftspring. Den 204 hk og 310 Nm stærke elmotor på forakslen får crossoveren fra 0 til 100 km/t på 7,6 sekunder, når den altså får fat i asfalten.
Er der bare en smule fugtigt, skal der ikke meget til, at forhjulene slipper asfalten. Når de får fat, afløses hjulspin med momentstyring, der rusker i rattet.
Og apropos rattet, så kan det ikke trækkes tæt nok på, hvorfor man ender med at sidde med for strakte arme, når man sidder, som man vil med benene. Hverken redaktør Dalby eller jeg selv formår at finde os rigtigt til rette i kørepositionen, trods nogle ellers fine forsæder.
Undervognen gør ikke op for ovennævnte skævskud, da den har svært ved at falde til ro; her særligt ved lave hastigheder på brolagte gader eller over brønddæksler. Det bliver bedre i takt med, at hastigheden øges, men det er vel især i byen, at en kompakt crossover skal brillere? Det gør Honda e:Ny1 ikke.
Det bliver komfortmæssigt bedre ude af byen, og det er ikke kun i undervognen. Her skånes elmotoren også for accelerationer, hvorfor ørerne også skånes for den enerverende hvinen. Styretøjet er dejligt tungt og på motorvejen har man overordnet en rigtig fin langturskompagnon i e:Ny1.
Altså, indtil man kigger på forbruget… Honda e:Ny1 er til at begynde med ikke den mest møjsommelige elbil, når man kigger i papirerne. Den er opgivet til 18,2 kWh/100 km, hvilket er i den høje ende, når man tager den kompakte størrelse og overskuelige vægt på 1.730 kg i betragtning.
Med et batteri på 62 kWh giver WLTP-forbruget dog stadig en teoretisk rækkevidde på 412 km. Som jeg oplever det, forbliver den teoretisk, og på motorvej ligger jeg og sovser rundt i omegnen af 25 kWh/100 km i forholdsvist mildt vejr. Derfor bør man ikke gøre sig forhåbninger om at komme længere end 220 km.
Når man er på langfart, og der skal hældes strøm på, sker det med maksimalt 78 kW på DC lynladning. Det er decideret uimponerende og betyder, at Honda e:Ny1 primært kan gøre sig relevant som husstandens bil nummer to. Hjemmeopladning og småture er dens hjemmebane, da fraværet af motorvej også får forbruget til at arte sig noget mere. Her er ligger den mellem 15 og 17 kWh/100 km.
Det er ikke de digitale skærme, der er skøre! De er faktisk ret fine. Den digitale instrumentering måler 10,2” og lider ikke af genskær trods fraværet af en indbygget skygge. Opløsningen er klar og opsætningen af informationer er let at forstå i et nydeligt layout.
Det er dog infotainmentskærmen på 15,1”, der løber med opmærksomheden. Den er predefineret med tre zoner, hvor man har sin (trådløse) Apple CarPlay øverst, bilens indbyggede apps i midten og klimapanel i bunden. Man ved altid, hvor man skal sætte fingeren på den klare skærm, der reagerer kvikt på input.
Infotainmentskærmen troner frem i en minimalistisk kabine med et lavt instrumentbord, der sikrer godt udsyn. Udsynet og lysindfaldet i kabinen er generelt godt uanset hvor, man sidder.
Materialekvaliteten er svingende med blød plast på instrumentbord og i dørsiderne men også flere hårde paneler inklusiv et højglanslakeret panel i midterkonsollen. Og ja, det er allerede godt ridset i testbilen.
De skøre skærme, jeg henviser til, skal findes i loftet. I Honda e:Ny1 Advance får man nemlig panoramaglastag, der er inddelt i to sektioner. Den forreste del dækkes af et gardin, der trækkes frem med håndkraft, og det er i sig selv lidt gammeldags.
Den bagerste del dækkes af to skærme, der skal klikkes på og gemmes væk et sted i kabinen, når man vil have lys. Det er den mest skøre og langt ude skodløsning på et glastag, jeg nogensinde har set.
Honda e:Ny1 starter i 329.900 kr. med Elegance-udstyr, der ikke er præget af store mangler. Her får man ting som alufælge, LED-forlygter, den store infotainmentskærm, trådløs Apple CarPlay, trådløs opladning af smartphones, bakkamera, indtræk i kunstlæder, to-zonet klimaanlæg, sædevarme foran og el-justerbart førersæde.
Advance-versionen koster 360.900 kr. og får 360 graders kamera, el-betjent bagklap, ratvarme, panoramaglastag, semi-automatisk parkering og bedre lydanlæg end i Elegance-udgaven.
Startprisen på 329.900 kr. er ikke skæv. Kia Niro EV med 204 hk og 460 km rækkevidde fås fra 349.900 kr., den nye Hyundai Kona Electric med 217 hk og 512 km i rækkevidde fås fra 329.995 kr. mens BYD sælger Atto 3 med 204 hk og 420 km i rækkevidde til 284.995 kr.
Selvom det er irriterende, er jeg også nødt til at nævne den bil, der nærmest er blevet elbilmarkedets benchmark: Tesla Model 3. Den opdaterede bandit med 513 km i rækkevidde fås fra tilsvarende 339.990 kr. med den rækkeviddestabilitet og tech-pakke, som Tesla efterhånden er blevet kendt for.
Honda e:Ny1 mangler en trumf på konkurrenterne. Der er ikke noget, den gør bedre – til gengæld er der en hel håndfuld områder, hvor den gør det værre. Det er en skærende kontrast til Honda e, der også havde sine mangler, men som havde charmen og masser af fede løsninger.
Honda har ligget bekymrende stille og bevægelsen med e:Ny1 er næppe anstrengelserne værd. Honda e:Ny1 har i år solgt 33 eksemplarer, og mens det er en pænere start end Honda e fik, er det næppe noget, der får champagnepropperne til at springe på hovedkontoret. Så kom igen, Honda! Vi vil så gerne se jer lykkes, men det bliver ikke med e:Ny1.
Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 204 hk / 310 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Batteristørrelse (netto): 61,9 kWh
Ladekapacitet: 78 kW
Rækkevidde: 412 kilometer
Forbrug: 18,2 kWh/100 kilometer
Mål (L/B/H): 438/179/158 cm
Køreklar vægt: 1.730 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 361-1.176 liter
Pris: 360.900 kr. (Honda e:Ny1 fås fra 319.995 kr.)
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.