Test: Volvo EX30 kæmper i kulden
Den lille elektriske Volvo EX30 har haft en hård start på det danske marked, men nu har softwareopdateringer løst de kritiske fejl. Vi genbesøger den lille charmør.
Af: Bilbasen Blog / d. 30. marts 2021
Når du skal bruge en midlertidig registrering af et køretøj, skal du bruge et prøvemærke, men hvad er et prøvemærke egentlig?
Der er forskel på faste prøveplader og prøvemærker. Du finder fakta om både prøveplader og prøvemærker på skat.dk.
Et prøvemærke, er et klistermærke, med en midlertidig registrering af et køretøj. På klistermærket vil der være angivet et løbenummer og mærkets gyldighedsperiode.
LÆS OGSÅ | Guide til fastgørelse af nummerplader
Du kan kun bestille et prøvemærke, hvis du har en dansk adresse, og du har et særligt formål med kørslen. Du kan se en liste over situationer, hvor du kan bruge et prøvemærke her. En prøveplade kan bestilles med en gyldighedsperiode på maksimalt syv dage.
Har du brug for et prøvemærke, kan du bestille ét på Motorregistrets hjemmeside, som du finder her, eller købe én direkte hos motorekspeditionerne eller udvalgte toldekspeditioner i Frederikshavn, Hirtshals, Nørre Alslev, Rønne, Esbjerg og Padborg (kun kontant betaling).
For at bestille en prøveplade til et køretøj, der er registreret i Motorregistret, skal du:
Vælger du at modtage prøvemærket med posten, går der 3-4 dage, før du modtager prøvemærket. Vælger du at hente prøvemærket, kan du henvende dig allerede samme dag for at få det udleveret.
Du kan hente prøvemærket hos de fire motorekspeditioner eller hos udvalgte toldekspeditioner, angivet herover.
Skal du bruge en prøveplade til et køretøj som ikke er registreret i Motoreregistret, så du:
Prisen for et prøvemærke hænger sammen med hvor lang gyldighedsperiode, du ønsker.
Prøvemærket koster 100 kr. pr. døgn, og et prøvemærke med den maksimale gyldighedsperiode på syv dage vil derfor koste 700 kr.
Prisen inkluderer i øvrigt ansvarsforsikring i gyldighedsperioden.
Når du er færdig med prøvemærket, eller gyldighedsperioden ophører, trækker du blot mærket af køretøjet og smider det ud. Prøvemærket kan ikke bruges igen, og du skal ikke leverer det tilbage.
Den lille elektriske Volvo EX30 har haft en hård start på det danske marked, men nu har softwareopdateringer løst de kritiske fejl. Vi genbesøger den lille charmør.
I gamle dage kunne man opgradere sin bil med en CD-afspiller fra byggemarkedet og skifte fjedre for at få en mere sportslig undervogn. I dag kan man få bedre forlygter og adaptiv fartpilot direkte via sin smartphone.
Mere end 600 kilometer i slud og blæst med fuld oppakning er en prøvelse for enhver elbil. Hvordan klarer vores langtidstester det? Vi sender Renault Scenic E-Tech på en hård vinterprøvelse.
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.