Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Af: Bilbasen Blog / d. 3. juni 2021
“Betænkeligheder vedrørende batterilevetid”. En stor undersøgelse foretaget af YouGov viser, at det er den andenstørste grund, når europæiske bilister fravælger at købe en elbil.
Men er rækkevidde overhovedet en udfordring for elbiler? Eller er det nærmere en fordom uden hold i virkeligheden? De mest pålidelige data på området viser faktisk, at den gennemsnitlige dansker vil kunne få opfyldt sit daglige kørselsbehov over fem dage i træk med en elbil. Og det er på en enkelt opladning.
Hvordan hænger det sammen?
Få svaret i denne artikel. Vi har regnet på tallene for at finde ud af, om elbilers gennemsnitlige rækkevidde rent faktisk er så utilstrækkelig, som det ofte bliver fremstillet.
LÆS OGSÅ | Hvor meget strøm bruger en elbil?
I forhold til elbiler og rækkevidde, skal vi først og fremmest slå én ting fast: Hvis du er på udkig efter en ny bil, og det allervigtigste krav til din nye bil er maksimal rækkevidde, så skal du helt sikkert ikke vælge en elbil.
Der findes nemlig rigtigt mange benzin eller dieselbil med bedre rækkevidde end den gennemsnitlige elbil. Også til en billigere pris end den gennemsnitlige elbil. Men er det ensbetydende med, at rækkevidde er en udfordring for elbiler? Lad os se nærmere på tallene.
Danske bilister kører i gennemsnit omkring 40 kilometer (helt præcist 38,5 kilometer) om dagen. Kun seks ud af 1.000 køreture er længere end 200 kilometer, som Danmarks Naturfredningsforening skriver her.
Stort set alle elbiler kan køre over 200 kilometer på én opladning. I denne omfattende gennemgang af alle elbiler i Danmark, er det faktisk kun to modeller, som har en rækkevidde på under 200 kilometer på en opladning (Smart fortwo EQ coupé på 134 kilometer og Fiat 500e på 180 kilometer).
Hvis vi tager udgangspunkt i de daglige gennemsnitlige 38,5 kilometer, som Danmarks Naturfredningsforening omtaler her, kan den gennemsnitlige dansker i langt de fleste modeller køre over fem dage i træk uden at lade sin elbil op.
I forhold til regnestykket er det vigtigt at huske, at du som elbilsejer kan lade din elbil op på hjemmeadressen. Eksempelvis om natten imens elbilen holder parkeret ude foran hoveddøren.
LÆS OGSÅ | Hvad er en brintbil?
Hvis du eksempelvis kører omkring 50 kilometer om dagen, kan du klare dig flere dage i træk på en enkelt opladning. Og når behovet opstår, er det nemt at fylde strøm på. I et scenarie med et kørselsbehov af denne størrelsesorden kan elbilers rækkevidde næppe betegnes som en udfordring.
Kører du til gengæld flere gange om ugen kører over 100 kilometer per dag, er elbilerne med den mindste rækkevidde formentlig et upraktisk valg til dit kørselsbehov. Og kører du hver dag flere hundrede kilometer, er du måske bedre tjent med en benzin eller dieselbil eller plugin-hybrid. Det afhænger af dit kørselsbehov, men også hvilke muligheder du har for at lade din elbil op hurtigt og effektivt på dagligt basis.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.