Range Rover Sport 2022_23MY_14_FE_055_GLHD_100522
Elbiler
10. maj 2022

Range Rover Sport i to PHEV-versioner op til 510 hk

Morten B. Bek

Morten Bek

Den sportslige lillebror til den store Range Rover kommer med el-rækkevidde op til 113 kilometer – til priser fra 1,28 mio. kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Range Rover og Range Rover Sport. Mens den store Range står øverst og har rollen som topmodel, så er Sport’en det mere dynamiske valg – og mere tilgængelige valg.

Den nye Range Rover kræver i omegnen af 1,8 mio. for den mest tilgængelige version, men den netop præsenterede helt nye Range Rover Sport kan man komme i for mere beskedne 1.279.900 kr. – I direkte konkurrence med bl.a. BMW X5 og Audi Q7.

Det er tredje generation Range Rover Sport, der nu kommer fra Land Rover, og den er blevet en regulær kassesucces for briterne. Også i Danmark, hvor den hører til de Land Rover-/Range Rover-modeller, der er flest af i omløb.

Range Rover Sport 2022_23MY_11_FE_018_GLHD_100522
Range Rover Sport 2022_23MY_18_FE_PHEV_203_GLHD_100522

Plug-in hybrider med 440 og 510 hk

Den store Range Rover er den aristokratiske, overlegne og rolige topmodel. Range Rover Sport, derimod, er til mere dynamik og aggression. Designet på den nye Sport ændrer ikke ved modellens grundlæggende træk. Som det gælder storebror, er det en fremragende designevolution, briterne præsenterer.

Der er ny mekanik og teknik under SUV’en karrosseri. Det er samme MLA-Flex-platform, som debuterede i den store Range. Sport vil derfor også, som den store Range, komme som 100 procent elektrisk i 2024.

Mens der stadig er plads til rene benzin- og dieselvarianter (med en V8 på 4,4 liter fra BMW i den kraftige P530), så er det de to plug-in hybrider, der får opmærksomhed i Danmark.

P440e med 440 hk og P510e med 510 hk har en 3-liters R6-benzinmotor, og batteriet er med langt højere kapacitet end i de fleste PHEV’er: 38,2 kWh. Rækkevidden er da også høj – op til 113 kilometer på en opladning.

Range Rover Sport 2022_23MY_08_Interior_023_GLHD_100522
Range Rover Sport 2022_23MY_02_FE_039_GLHD_100522
Range Rover Sport 2022_23MY_12_Interior_052_GLHD_100522
Range Rover Sport 2022_23MY_03_Interior_047_GLHD_ALT_100522
Range Rover Sport 2022_23MY_04_FE_021_GLHD_100522

Den sportslige type

Præcis som den store topmodel har også alle udgaver af den nye Range Rover Sport luftaffjedring som standard. Her er der bare mere fokus på dynamikken, hvorfor dæmpningen kommer med aktivt to-kammer-system, som giver skarpere, mere adræt affjedring.

Med Stormer Handling Pack, som er standard på den store PHEV og P530-benzinversionen, er der samtidig tilføjet bl.a. elektronisk styret aktivt differentiale.

Priserne starter, som allerede nævnt, ved 1.279.900 kr. Til den pris får man Range Rover Sport P440e S, plug-in hybriden med 440 hk og basisudstyr. Kun denne motorvariant fås med basisudstyret, mens andre versioner kommer som SE, Dynamic SE, Dynamic HSE, Autobiography og First Edition.

Hvis det er diesel, man går efter, starter priserne ved 1.754.900 kr. (D250 med 250 hk), mens rene benzinudgaver fås fra 2.009.900 kr. (P400 med 400 hk). Den store PHEV, P510e med 510 hk, fås fra 1.829.900 kr.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen