maj 4, 2022

Første tur: Det er image, der gør en Range Rover

Den første luksus-SUV var den originale Range Rover fra 1970. Med en helt ny 5. generation fortsætter briterne den gode stil og det gode image.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Image er det vigtigste, et bilmærke har. Det kan spoleres, det kan fornyes, og det kan blive virkelig stærkt. Men det kan aldrig blive ligegyldigt. De fleste bilmærker gennemgår imagemæssige skift, som Audi der indtil 80’erne slet ikke blev nævnt i samme sætning som BMW og Mercedes-Benz, men som i dag står for stram luksus og præcis samlekvalitet.

De fleste mærker deler image og stil med andre mærker, men der er også de mærker, som har et image for sig selv. Alfa Romeo er et af de bilmærker. Et engang så stærkt mærke, som skiftende koncerner bag det italienske mærke selv er skyld i at have ødelagt.

LÆS OGSÅ | Det er tid til at ønske. Din nye Range Rover er klar, og du bestemmer selv det hele

Range Rover har et unikt image, som ikke er spoleret af dårlige biler og manglende investeringer. Land Rovers luksusgren har siden 1970, hvor det er helt rimeligt at påstå, at briterne opfandt luksus-SUV’en med den første Range Rover, kørt på med uforbeholden luksus og komfort – med et twist: Overlegenhed i terræn, hvor konkurrenterne kører fast.

Ingen anden bil end den store Range Rover, som overlader det med udbyggede modelnavne til de mindre Range Rovers, har på samme måde serviceret godsejeren. I Storbritanien er der mere gods i godserne, og langt flere af dem, men i Danmark forstår vi også godt det særlige image.

Gigantisk batteri

På 52 år har Land Rover kun været gennem fire generationer af sin store luksus-SUV, som i runde tal er det samme, Mercedes-Benz har nået siden 1996 med GLE (dengang ML). 5. generation er derfor en begivenhed i sig selv.

Range Rover følger tiden, så ikke blot fås den med både “kort” og lang akselafstand – dit valg mellem en meget stor SUV på 505 cm i længden eller en virkelig seriøs SUV på 525 cm, der fås med syv sæder. Den gamle Range fandtes som plug-in hybrid, men det er først med den helt nye, på en ny platform, at der rigtig kommer strøm på. To plug-in hybrider, P440e med – du gættede det – 440 hk og P510e med 510 hk har et større batteri end det, der ligger i den elektriske VW e-Up.

Med det 38,2 kWh er der rækkevidde som i WLTP-universet er op til 113 kilometer. Realistisk set, siger den danske importør, kan man forvente 80 kilometer på en opladning. For hvem det ikke er nok strømføring, vil der i 2024 komme en 100 procent elektrisk udgave.

Først en topmoderne V8

Med 2024 ret langt ude i fremtiden, og de to plug-in hybrider først på vej i løbet af sommeren, er der indtil videre kun adgang til at prøve to mild-hybrid-udgaver. D350 med sekscylindret diesel og P530, hvor der under den meget høje motorhjelm buldrer en 4,4-liters V8 fra BMW.

At det ikke er Jaguar-Land Rover-koncernens egen 5-liters V8, den nye Range bærer rundt på, kan vi takke et samarbejde mellem briterne og BMW for. BMW ejede for mere end 20 år siden Land Rover. Men denne gang er der kun tale om en udveksling af en motor og erfaringer. Kunderne får en topmoderne, mere brændstoføkonomisk V8. Så hvem der har lavet den, betyder ikke det store.

LÆS OGSÅ | Test: Range Rover Velar er smuk – og billigere end før

Det mest problematiske for mig ved at køre P530’eren med 530 hk, og opleve dens betagende styrke, er at de omkring 50 danske kunder, som allerede har bestilt den nye Range Rover, har valgt plug-in-hybrider. Selv om man har en stærk økonomi (altså, finanserne mere end i orden), kan man godt være fornuftig. Det er måske endda grunden til den stærke økonomi. 3,3 mio. kr. for P530’eren med Autobiography-udstyr er det de færreste forundt at bruge på en bil.

Skift et enkelt tal ud, tilføj et lille “e”, og plug-in hybriden P510e med 510 hk toner frem. Den koster, i runde tal, 1 mio. kr. mindre end V8’eren med 530 hk. Bevares, den har en sekscylindret benzinmotor, men den har også en kraftig elmotor med 142 hk, som er miljø- og imagefremmende.

Over stok og sten

Billigere Range Rover end P440e, den “lille” plug-in hybrid, finder man ikke. 1,73 mio. kr. Det er mere end en halv million billigere end den dieselmotoriserede D350 med 350 hk, som jeg når en tur i på landevejen omkring Vejle. Det gør, desværre, dieselbilen svær at anbefale, så når det kommer til alt om motoren i den nye Range Rover, må vi holde vejret indtil plug-in hybriderne indfinder sig.

Ingen Range Rover uden terrænøvelser. Det føles faktisk slet ikke som en øvelse at guide den store SUV rundt på off-road-banen på Tirsbæk Gods, hvor bilen præsenteres. Firehjulstrækket behøver ikke mine input til at finde det rigtig off-road-program, og med nedstigningskontrol, kameraer hele vejen rundt – også så man får hjulene set fra oven gennem en gennemsigtig bil – og luftaffjedring så variabel, at det kan give selv de mest adrætte problemer med udstigningen, flyder den store SUV langsomt, sikkert og formfuldendt gennem skov, sand og over bakker.

Firehjulsstyring breder sig i bilindustrien, og at Land Rover har adopteret fænomenet til sin største bil giver i grunden fuldkommen mening. Det er i hvert fald en enorm fordel, når 505 cm bil skal rundt om træerne i skoven, at baghjulene drejer modsat forhjulene og dermed reducerer dreje-/venderadius med flere meter. Men nok også en fordel foran privatskolen eller under parkeringsmanøvren i indre by.

Fri for læder. Hvis man har lyst

I en Range Rover er der uanede muligheder for udstyr og individualisering. Står det ikke i brochuren, så frygt ej – SV, Special Vehicles, kan løse opgaven. Det koster en mindre landejendom, så mindre kan også gøre det. Mens det er svært at få overblik over alle læderkombinationerne i brochuren, så er der en gratis opgradering med dansk islæt, som er værd at bemærke: Tekstileksperterne hos Kvadrat leverer stof til Range Rover, hvis det ikke skal være læder.

Med Autobiography-niveauets silkebløde læder er den lyse kabine et luksuskammer, men ikke på en overdreven måde som hos Bentley eller Rolls-Royce. Tingene er lavet til at blive brugt, og der er ikke kun tænkt i æstetik, men i lige så høj grad i praktiske detaljer. En Range Rover må gerne have gummimåtter, men den kan selvfølgelig også have tykke tæpper i uld.

Der er ingen Range Rover uden et komplet udstyr. Der er bare spørgsmålet om, hvor vidt det skal være mere end komplet. Laveste udstyrstrin, SE, byder på 21” alufælge, panoramaglastag, luftaffjedring, læderinteriør, Meridian-lydanlæg – og Pivi Pro-infotainmentsystem med buet 13,1” skærm.

I den anden ende af registeret er der SV-modeller med unikke farvekombinationer, for ikke at tale om SV Signature Suite, som er udgaven med lang akselafstand med fire sæder. Bagsædet, passende for en konge, kommer med to separate pladser, borde og fuld el-justering.

LÆS OGSÅ | Ny BMW 7-serie er helt elektrisk

Range Rover den 5. emmer af luksus på en måde, hvor kun langt dyrere konkurrenter kan være med. Det særlige image kan man ikke tage fra den, og med en fuldelektrisk udgave på vej kan den store SUV roligt køre fremtiden i møde. Hvis den elektriske udgave altså kan gøre det ordentligt, når asfalten slutter.


SPECIFIKATIONER

Range Rover P530 Autobiography

Motor: V8, 4.395 cm3
Ydelse: 530 hk/750 Nm
0-100 km/t: 4,6 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,6 km/l
CO2: 265 gram/km
Mål (L/B/H):
505/ikke oplyst/187 cm
Køreklar vægt: 2.585 kilo
Bagagerumsvolumen:
818-1.841 liter

Pris:
3.299.900 kr. (Range Rover fås fra 1.729.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse):
Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler


Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS