Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Bilbasen Blog / d. 18. august 2020
Vi har sagt det før, og vi siger det igen: Det er ikke let at have benzin i blodet, når man lever i et land med et af verdens allerhøjeste skattetryk på biler. De sjove biler stikker af i pris, hvorfor størstedelen af os degraderes til at køre i pragmatiske jantelovs-fræsere.
LÆS OGSÅ: Redaktionen anbefaler: Fedeste firmabil til maks 350.000 kr. i beskatning
Men det skal være løgn! Vi på redaktionen ligger os i selen for at finde sjove biler til under 100.000 kr. Som du kan se i artiklen, har vi dog noget forskellige opfattelser af, hvad en sjov bil er for en størrelse.
Hvilken af bilerne synes du, er den fedeste?
En todørs offroader med targa-tag, chassisramme, reduktionsgear til 65.000 kr.? What’s not to like? Sikkert en masse, men personligt har jeg altid været lidt vild med de der 2-dørs udgaver af de gængse japanske firehjulstrækkere, som du måske husker som billige udlejningsbiler på græske ferieøer.
En ny Suzuki Jimny koster en kvart million. Men her har du en brugt Suzuki, der er lige så charmerende og koster en fjerdedel. Det var en ting i 90’erne – og herhjemme har du garanteret set Toyota udgaven, Toyota RAV4 hardtop eller softtop fra 1994. Men Suzuki havde også sin Samurai, Suzuki Jimny og så den her, som Suzuki kaldte X-90. Suzuki X-90 er en sjælden gæst her i Danmark. Køber du den, bliver du den eneste ejer af en indregistreret X-90 på danske plader.
Tænk at det skal være så svært at vælge. Eneste krav er, at det skal være maksimalt 100.000 kr. Jeg havde et klart krav om, at det skulle være noget med mindst fem cylindre. Og i hedebølgen drømte jeg lidt om en topløs BMW med rækkesekser – gerne en E36 cabriolet – for eksempel denne. Men så fik jeg alligevel lyst til at være lidt mere sporty, og pludselig var det som om at sjov og relativ fornuft kunne gå op i en højere enhed.
Jeg har nemlig et blødt punkt for Ford Fiesta ST – i stort set alle varianter. Det er sjove biler med simpel teknik, og de er ret billige i drift. Med 150 hk fra en 2-liters sugemotor er det ikke nogen raket, men det føles hurtigere end det går, og den styrer virkelig godt. Tilmed har denne ikke kørt særlig langt. På med de originale fælge eller et par O.Z. Motorsport, så er den lige i skabet. Og budgettet er langt fra brugt.
Charme, selvtillid og helt igennem uovertrufne køreegenskaber gør valget nemt for undertegnede. Morris Mascot Mini med hjulene helt ude i hjørnerne, lav vægt og en tværstillet motor på forakslen giver vejgreb og en balance, som vi kun finder magen i go karts.
Og så har den så meget charme og selvtillid, at smilet bag rattet er klistret på uanset om du angriber S-kurver på landet eller cruiser gaderne tynde i indre by. Som bonuseffekt skaber den endda smil på forbipasserende – uanset køn og alder.
Der findes mange biler med flere hestekræfter, men ingen slår Morris Mascot Mini når det skal være sjovt til under 100.000 kr. Morris Mascot Mini kan findes på Bilbasen fra omkring 60.000 kr. for både Mini 850 og den større motoriserede Mini 1000 eller Mini 1100. Den på billedet er en 850’er til 64.900 kr. Jeg er fan!
Jeg er til fals for coupéer. Den ægte vare med tre døre og lang bagklap, selv om jeg da også godt kan kigge langt efter en “coupé med fire døre”.
Denne BMW fra midt i 00’erne er en af mine absolutte yndlingsbiler, dengang som nu: 3-serie coupé med koden E92, før faceliftet i 2010 og med klassisk række 6’er uden turbo. Som 325i er den ikke vild og voldsom, for den nøjes med 218 hk, men den spinder og den trækker SÅ jævnt og SÅ lækkert, og de manuelle BMW-gearkasser fra den tid krævede kræfter, men var fantastiske med de silkebløde skift.
335i var versionen (altså, bortset fra M3) som fik al opmærksomheden, men for ubesværet hverdagskørsel og den sublime lyd fra de seks cylindre på række er 325i en perle. Det er en af de biler, jeg som motorjournalist længes tilbage bag rattet af. Jeg får i dag ikke meget E92 for 100.000 kr., og mange af de fine biler er endt som sørgelige sænkede skuder.
Det tog mig strengt taget ikke længe at finde mit valg. Og så har jeg tilmed hele 45.000 kr. til overs. Denne Peugeot 106 Rallye emmer af charme, og kan vise sig at blive en solid investering. Der er nemlig ikke mange Rallye-varianter på de danske landeveje – og i særdeleshed ikke i den kantede, første generation; S1.
Det er dog ikke sjældenheden, der får mig til at vælge denne lille lommeraket. Det er den hidsige 4-cylindret motor med 100 hk, der først rammer begrænseren ved 7.200 skrigende omdrejninger. Man skal helt derop for at hente hestene, da momentet er bedst sammenligneligt med en plæneklippers.
Bilen vejer kun lige over 800 kg, hvilket gør den cirka 180 kg tungere end Dalbys Morris – men så er den også 66 hk kraftigere og 18 år nyere. Den kan med andre ord køre i cirkler om Mini, vil utvivlsomt gå mindre i stykker og er – i min optik – næsten ligeså charmerende! Med den hvide lakering og farverige stafferinger tager jeg mig selv i at blive en kende forelsket.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.