Renault Espace i nyt SUV-tøj og med syv sæder lander i Danmark omkring nytår, og den enlige hybridmodel med 200 hk og stor udstyrspakke koster 539.990 kr.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Der er ikke meget tilbage af den Renault Espace, der i 1983 revolutionerede bilindustrien (i hvert fald i Europa), når man ser på den helt nye Espace. Espace var i årtier et af Renaults flagskibe og en innovativ MPV for storfamilier med penge på kistebunden, og nu er den – efter en udflugt i retning af lav crossover med den foregående generation – en SUV.
Men der er grund til at tørre øjnene og tage en kiks. Hvem skulle købe en stor MPV fra Renault, når ingen i Europa sådan rigtig gider købe en MPV mere? Det er i hvert fald ikke Renaults skyld, at MPV-markedet er dødt. Franskmændene har lavet mange fine eksemplarer i tidens løb.
Den nye Espace har en ting til fælles med Espace’erne fra gamle dage: den har syv siddepladser, og så er den forholdsvis stor, så pladsen i det mindste ikke kan være meget ringere end i modellens storhedstid.
Om kort tid kommer Espace som SUV ud til de danske forhandlere, og præcis som importøren har besluttet det for den mindre Austral, bliver der kun en enkelt variant; Espace 1,2 E-Tech Hybrid 200 Techno til 539.990 kr.







Hybriden med 200 hk, som vi ikke får i Austral
Det er en forholdsvis eksklusiv klasse, den nye Espace bliver en del af. Men den lever i bedste velgående, for ikke bare kommer der en ny Skoda Kodiaq og en ny Peugeot 5008 på markedet næste år (også på el), men også en faceliftet Kia Sorento, en helt ny og meget spændende Hyundai Santa Fe – for ikke at tale om en afløser til VW Tiguan Allspace, som får et nyt navn i sin anden generation.
Til 539.990 kr. er Espace ingen sensation, men bilerne i klassen koster den slags penge. Og til prisen har Espace en stærk hybriddrivlinje med lavt forbrug, og den har rigtig meget standardudstyr til også at retfærdiggøre prisen.
Hybriddrivlinjen, som sammen med de ekstra siddepladser kan være med til at retfærdiggøre, at Espace også er 165.000 kr. dyrere end lillebror Austral, kommer med 200 hk, og det lovede forbrug er nærmest sensationelt med 21,3 km/l og CO2-udledning på 105 gram/km. Det er en hybriddrivlinje, der også fås i Austral, men altså ikke i Danmark, hvor eneste variant er 1,3 Mild Hybrid med 160 hk.
Techno-udstyrsniveauet scorer højt på skalaen over udstyr, vi gerne vil have: 19″ alufælge, adaptive LED-forlygter, el-betjent bagklap, p-sensorer hele vejen rundt på bilen, el-justerbart førersæde med massage, adaptiv fartpilot, stor digital instrumentering, infotainment med 12″ touchscreen og Google-baseret opbygning, trådløs opladning af smartphones, aktivt blind vinkel-system, nøglefri betjening – og selvfølgelig syv sæder.