Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
AF: Zacharias Lund FOTO: Bilbasen/PR
Norges Automobil Forbund foretager to gange om året deres store trækkeviddetest af markedets elbiler. De kører bogstaveligt talt bilerne tør for strøm og måler, hvor langt de er nået på den ene opladning.
NAF har siden 2020 foretaget disse test og betegner nu deres såkaldte El Prix-test som verdens største test af elbiler. Testen giver et godt bud på, hvor langt de forskellige nye elbiler kan køre. De to store test foregår i vintervejr og senere i varmere vejr, for at få det bedste overblik over bilernes rækkevidde i forskellige vejrforhold.
Denne gang har 23 forskellige elbiler været igennem testen og det har givet nogle ganske interessante resultater, som vi ser nærmere på i denne artikel.
Den for os ukendte elbil ved navn Hiphi Z er opgivet til at køre 555 km på en opladning. I Norges kolde vintervejr præsterede Hiphi Z, der blev præsenteret i Norge i oktober, at køre 522 km på en opladning. Det er kun 33 kilometer mindre end det, den er opgivet til, hvilket er ganske imponerende.
Det gjorde Hiphi Z til den elbil, der ‘mistede’ færrest kilometer til vinterkulden og samtidigt den elbil, der kørte længst på en rækkevidde.
Efter den nye, kinesiske elbil var det BMW i5, der fulgte trop med en afvigelse på 61 km fra sin oplyste rækkevidde og kørte i alt 444 km i testen. Dernæst finder man den store Kia EV9, som med sine 442 km, og samme officielle rækkevidde som BMW i5 på 505 km, afveg med 63 km.
Tesla plejer normalt at sidde tungt på titlen som testvinder, men i denne vintertest faldt Tesla Model 3 igennem. På papiret er Model 3 opgivet til at køre 629 km og dermed længst af alle de deltagende elbiler.
Resultatet er dog en anden historie, da Tesla Model 3 er en af de biler, der mister flest kilometer til vejrforholdene. Teslaen rundede lige knap 441 km og afveg derfor 188 km under den oplyste rækkevidde.
I modsætning til Hiphi, der præsterede et rigtigt flot resultat, må man sige, at Volkswagen ID.7 gjorde det modsatte. Med en oplyst rækkevidde på 608 km, måtte fejebladet allerede samle den nye Sedan fra Volkswagen op efter 414 km.
Med lidt hurtig hovedregning er det 194 km færre end det, den er opgivet til. Dermed er ID.7 den elbil i testen, der har ‘tabt’ flest kilometer til kulden.
Stærkt forfulgt af Tesla Model 3, der som nævnt var 188 km fra sin oplyste rækkevidde og dernæst finder man Polestar 2 Long Range, der var 184 km under sine 614 oplyste kilometer.
En sjov ting er, at Polestar 2 præsterede at køre 87 km efter den havde rundet 0% på batteriet, hvilket reddede den på målstregen fra at ende som testens store taber.
Af deltagende biler finder man den store pickup, Ford F-150 Lightning, der endnu har tilgode at komme på det danske marked. Man skulle tro, at sådan en stor og tung bil, ville have det svært i kolde forhold.
Faktisk ligger den på niveau med Mercedes EQE SUV. De afviger begge med 92 km fra deres oplyste rækkevidde. Ford F-150 Lightning runder 338 km i testen, hvor EQE SUV runder 399 km.
Lotus har også deres seneste elbil, Eletre, med i testen, og de kan være fint tilfredse med deres nye satsning. Den store SUV præsterer at køre 465 km i den norske kulde og det er dermed kun 65 km lavere end de 530 km, som den på papiret kan køre.
Stort set samme resultat har Kia med deres store nye EV9, der kun er 63 km fra de oplyste 505 km.
Oplyste rækkevidde: 515 km
Målte rækkevidde: 411 km
Oplyste rækkevidde: 505 km
Målte rækkevidde 444 km
Oplyste rækkevidde: 427 km
Målte rækkevidde: 339
Oplyste rækkevidde: 429 km
Målte rækkevidde: 338 km
Oplyste rækkevidde: 555 km
Målte rækkevidde: 522 km
Oplyste rækkevidde: 614 km
Målte rækkevidde: 468 km
Oplyste rækkevidde: 454 km
Målte rækkevidde: 341 km
Oplyste rækkevidde: 395 km
Målte rækkevidde: 286 km
Oplyste rækkevidde: 491 km
Målte rækkevidde: 399 km
Oplyste rækkevidde: 520 km
Målte rækkevidde: 400 km
Oplyste rækkevidde: 529 km
Målte rækkevidde: 456 km
Oplyste rækkevidde: 560 km
Målte rækkevidde: 481 km
Oplyste rækkevidde: 498 km
Målte rækkevidde: 369 km
Oplyste rækkevidde: 413 km
Målte rækkevidde: 296 km
Oplyste rækkevidde: 409 km
Målte rækkevidde: 297 km
Oplyste rækkevidde: 614 km
Målte rækkevidde: 430 km
Oplyste rækkevidde: 629 km
Målte rækkevidde: 441 km
Oplyste rækkevidde: 608 km
Målte rækkevidde: 414 km
Oplyste rækkevidde: 520 km
Målte rækkevidde: 452 km
Oplyste rækkevidde: 572 km
Målte rækkevidde: 395 km
Oplyste rækkevidde: 530 km
Målte rækkevidde: 465 km
Oplyste rækkevidde: 460 km
Målte rækkevidde: 314 km
Oplyste rækkevidde: 505 km
Målte rækkevidde: 442 km
Kilde: Norges Automobil-Forbund.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.