Vores norske naboer har endnu engang foretaget en omfattende rækkeviddetest af de nyeste elbiler. Se alle resultaterne her.
AF: Zacharias Lund FOTO: Bilbasen/PR
Norges Automobil Forbund foretager to gange om året deres store trækkeviddetest af markedets elbiler. De kører bogstaveligt talt bilerne tør for strøm og måler, hvor langt de er nået på den ene opladning.
NAF har siden 2020 foretaget disse test og betegner nu deres såkaldte El Prix-test som verdens største test af elbiler. Testen giver et godt bud på, hvor langt de forskellige nye elbiler kan køre. De to store test foregår i vintervejr og senere i varmere vejr, for at få det bedste overblik over bilernes rækkevidde i forskellige vejrforhold.
Denne gang har 23 forskellige elbiler været igennem testen og det har givet nogle ganske interessante resultater, som vi ser nærmere på i denne artikel.
Ny kinesisk elbil holder, hvad den lover

Den for os ukendte elbil ved navn Hiphi Z er opgivet til at køre 555 km på en opladning. I Norges kolde vintervejr præsterede Hiphi Z, der blev præsenteret i Norge i oktober, at køre 522 km på en opladning. Det er kun 33 kilometer mindre end det, den er opgivet til, hvilket er ganske imponerende.
Det gjorde Hiphi Z til den elbil, der ‘mistede’ færrest kilometer til vinterkulden og samtidigt den elbil, der kørte længst på en rækkevidde.
Efter den nye, kinesiske elbil var det BMW i5, der fulgte trop med en afvigelse på 61 km fra sin oplyste rækkevidde og kørte i alt 444 km i testen. Dernæst finder man den store Kia EV9, som med sine 442 km, og samme officielle rækkevidde som BMW i5 på 505 km, afveg med 63 km.

Tesla må afgive tronen
Tesla plejer normalt at sidde tungt på titlen som testvinder, men i denne vintertest faldt Tesla Model 3 igennem. På papiret er Model 3 opgivet til at køre 629 km og dermed længst af alle de deltagende elbiler.
Resultatet er dog en anden historie, da Tesla Model 3 er en af de biler, der mister flest kilometer til vejrforholdene. Teslaen rundede lige knap 441 km og afveg derfor 188 km under den oplyste rækkevidde.

Volkswagen falder igennem
I modsætning til Hiphi, der præsterede et rigtigt flot resultat, må man sige, at Volkswagen ID.7 gjorde det modsatte. Med en oplyst rækkevidde på 608 km, måtte fejebladet allerede samle den nye Sedan fra Volkswagen op efter 414 km.
Med lidt hurtig hovedregning er det 194 km færre end det, den er opgivet til. Dermed er ID.7 den elbil i testen, der har ‘tabt’ flest kilometer til kulden.
Stærkt forfulgt af Tesla Model 3, der som nævnt var 188 km fra sin oplyste rækkevidde og dernæst finder man Polestar 2 Long Range, der var 184 km under sine 614 oplyste kilometer.
En sjov ting er, at Polestar 2 præsterede at køre 87 km efter den havde rundet 0% på batteriet, hvilket reddede den på målstregen fra at ende som testens store taber.

Interessante nye deltagere
Af deltagende biler finder man den store pickup, Ford F-150 Lightning, der endnu har tilgode at komme på det danske marked. Man skulle tro, at sådan en stor og tung bil, ville have det svært i kolde forhold.
Faktisk ligger den på niveau med Mercedes EQE SUV. De afviger begge med 92 km fra deres oplyste rækkevidde. Ford F-150 Lightning runder 338 km i testen, hvor EQE SUV runder 399 km.
Lotus har også deres seneste elbil, Eletre, med i testen, og de kan være fint tilfredse med deres nye satsning. Den store SUV præsterer at køre 465 km i den norske kulde og det er dermed kun 65 km lavere end de 530 km, som den på papiret kan køre.
Stort set samme resultat har Kia med deres store nye EV9, der kun er 63 km fra de oplyste 505 km.

Se det fulde resultat her:
Audi Q8 e-tron Sportsback 55
Oplyste rækkevidde: 515 km Målte rækkevidde: 411 km
BMW i5 eDrive40
Oplyste rækkevidde: 505 km Målte rækkevidde 444 km
BYD Dolphin Active
Oplyste rækkevidde: 427 km Målte rækkevidde: 339
Ford F-150 Lightning
Oplyste rækkevidde: 429 km Målte rækkevidde: 338 km
Hiphi Z 5-s
Oplyste rækkevidde: 555 km Målte rækkevidde: 522 km
Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD
Oplyste rækkevidde: 614 km Målte rækkevidde: 468 km
Hyundai Kona Electric Premium Long Range
Oplyste rækkevidde: 454 km Målte rækkevidde: 341 km
Jeep Avenger Summit
Oplyste rækkevidde: 395 km Målte rækkevidde: 286 km
Mercedes Benz EQS SUV 350 4Matic
Oplyste rækkevidde: 491 km Målte rækkevidde: 399 km
MG4 Trophy extended range
Oplyste rækkevidde: 520 km Målte rækkevidde: 400 km
NIO EL6 AWD Long Range
Oplyste rækkevidde: 529 km Målte rækkevidde: 456 km
NIO ET5 AWD Long Range Touring
Oplyste rækkevidde: 560 km Målte rækkevidde: 481 km
Nissan Ariya Advance 87 kWt
Oplyste rækkevidde: 498 km Målte rækkevidde: 369 km
Opel Astra Electric GS
Oplyste rækkevidde: 413 km Målte rækkevidde: 296 km
Peugeot e-308 GT
Oplyste rækkevidde: 409 km Målte rækkevidde: 297 km
Polestar 2 Long Range
Oplyste rækkevidde: 614 km Målte rækkevidde: 430 km
Tesla Model 3 Long Range AWD
Oplyste rækkevidde: 629 km Målte rækkevidde: 441 km
Volkswagen ID.7 Pro 77 kWh
Oplyste rækkevidde: 608 km Målte rækkevidde: 414 km
Xpeng G9 Long Range 4WD
Oplyste rækkevidde: 520 km Målte rækkevidde: 452 km
Volvo C40 Recharge RWD Long Range
Oplyste rækkevidde: 572 km Målte rækkevidde: 395 km
Lotus Eletre S
Oplyste rækkevidde: 530 km Målte rækkevidde: 465 km
Toyota Bz4x AWD Active Tech
Oplyste rækkevidde: 460 km Målte rækkevidde: 314 km
Kia EV9 GT-Line 6.pers
Oplyste rækkevidde: 505 km Målte rækkevidde: 442 km
Kilde: Norges Automobil-Forbund.