februar 20, 2024

Så langt kører de nye elbiler på en opladning

Vores norske naboer har endnu engang foretaget en omfattende rækkeviddetest af de nyeste elbiler. Se alle resultaterne her.

AF: Zacharias Lund FOTO: Bilbasen/PR

Norges Automobil Forbund foretager to gange om året deres store trækkeviddetest af markedets elbiler. De kører bogstaveligt talt bilerne tør for strøm og måler, hvor langt de er nået på den ene opladning.

NAF har siden 2020 foretaget disse test og betegner nu deres såkaldte El Prix-test som verdens største test af elbiler. Testen giver et godt bud på, hvor langt de forskellige nye elbiler kan køre. De to store test foregår i vintervejr og senere i varmere vejr, for at få det bedste overblik over bilernes rækkevidde i forskellige vejrforhold. 

Denne gang har 23 forskellige elbiler været igennem testen og det har givet nogle ganske interessante resultater, som vi ser nærmere på i denne artikel. 

Ny kinesisk elbil holder, hvad den lover

Den for os ukendte elbil ved navn Hiphi Z er opgivet til at køre 555 km på en opladning. I Norges kolde vintervejr præsterede Hiphi Z, der blev præsenteret i Norge i oktober, at køre 522 km på en opladning. Det er kun 33 kilometer mindre end det, den er opgivet til, hvilket er ganske imponerende. 

Det gjorde Hiphi Z til den elbil, der ‘mistede’ færrest kilometer til vinterkulden og samtidigt den elbil, der kørte længst på en rækkevidde.

Efter den nye, kinesiske elbil var det BMW i5, der fulgte trop med en afvigelse på 61 km fra sin oplyste rækkevidde og kørte i alt 444 km i testen. Dernæst finder man den store Kia EV9, som med sine 442 km, og samme officielle rækkevidde som BMW i5 på 505 km, afveg med 63 km.

Tesla må afgive tronen

Tesla plejer normalt at sidde tungt på titlen som testvinder, men i denne vintertest faldt Tesla Model 3 igennem. På papiret er Model 3 opgivet til at køre 629 km og dermed længst af alle de deltagende elbiler. 

Resultatet er dog en anden historie, da Tesla Model 3 er en af de biler, der mister flest kilometer til vejrforholdene. Teslaen rundede lige knap 441 km og afveg derfor 188 km under den oplyste rækkevidde. 

Volkswagen falder igennem

I modsætning til Hiphi, der præsterede et rigtigt flot resultat, må man sige, at Volkswagen ID.7 gjorde det modsatte. Med en oplyst rækkevidde på 608 km, måtte fejebladet allerede samle den nye Sedan fra Volkswagen op efter 414 km. 

Med lidt hurtig hovedregning er det 194 km færre end det, den er opgivet til. Dermed er ID.7 den elbil i testen, der har ‘tabt’ flest kilometer til kulden. 

Stærkt forfulgt af Tesla Model 3, der som nævnt var 188 km fra sin oplyste rækkevidde og dernæst finder man Polestar 2 Long Range, der var 184 km under sine 614 oplyste kilometer. 

En sjov ting er, at Polestar 2 præsterede at køre 87 km efter den havde rundet 0% på batteriet, hvilket reddede den på målstregen fra at ende som testens store taber. 

Interessante nye deltagere

Af deltagende biler finder man den store pickup, Ford F-150 Lightning, der endnu har tilgode at komme på det danske marked. Man skulle tro, at sådan en stor og tung bil, ville have det svært i kolde forhold. 

Faktisk ligger den på niveau med Mercedes EQE SUV. De afviger begge med 92 km fra deres oplyste rækkevidde. Ford F-150 Lightning runder 338 km i testen, hvor EQE SUV runder 399 km.

Lotus har også deres seneste elbil, Eletre, med i testen, og de kan være fint tilfredse med deres nye satsning. Den store SUV præsterer at køre 465 km i den norske kulde og det er dermed kun 65 km lavere end de 530 km, som den på papiret kan køre. 

Stort set samme resultat har Kia med deres store nye EV9, der kun er 63 km fra de oplyste 505 km. 

Se det fulde resultat her:

Audi Q8 e-tron Sportsback 55

Oplyste rækkevidde: 515 km
Målte rækkevidde: 411 km

BMW i5 eDrive40

Oplyste rækkevidde: 505 km
Målte rækkevidde 444 km

BYD Dolphin Active

Oplyste rækkevidde: 427 km
Målte rækkevidde: 339

Ford F-150 Lightning 

Oplyste rækkevidde: 429 km
Målte rækkevidde: 338 km

Hiphi Z 5-s

Oplyste rækkevidde: 555 km
Målte rækkevidde: 522 km

Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD

Oplyste rækkevidde: 614 km
Målte rækkevidde: 468 km

Hyundai Kona Electric Premium Long Range

Oplyste rækkevidde: 454 km
Målte rækkevidde: 341 km

Jeep Avenger Summit

Oplyste rækkevidde: 395 km
Målte rækkevidde: 286 km

Mercedes Benz EQS SUV 350 4Matic

Oplyste rækkevidde: 491 km
Målte rækkevidde: 399 km

MG4 Trophy extended range

Oplyste rækkevidde: 520 km
Målte rækkevidde: 400 km

NIO EL6 AWD Long Range 

Oplyste rækkevidde: 529 km
Målte rækkevidde: 456 km

NIO ET5 AWD Long Range Touring

Oplyste rækkevidde: 560 km
Målte rækkevidde: 481 km

Nissan Ariya Advance 87 kWt

Oplyste rækkevidde: 498 km
Målte rækkevidde: 369 km

Opel Astra Electric GS

Oplyste rækkevidde: 413 km
Målte rækkevidde: 296 km

Peugeot e-308 GT

Oplyste rækkevidde: 409 km
Målte rækkevidde: 297 km

Polestar 2 Long Range

Oplyste rækkevidde: 614 km
Målte rækkevidde: 430 km

Tesla Model 3 Long Range AWD

Oplyste rækkevidde: 629 km
Målte rækkevidde: 441 km

Volkswagen ID.7 Pro 77 kWh

Oplyste rækkevidde: 608 km
Målte rækkevidde: 414 km

Xpeng G9 Long Range 4WD

Oplyste rækkevidde: 520 km
Målte rækkevidde: 452 km

Volvo C40 Recharge RWD Long Range

Oplyste rækkevidde: 572 km
Målte rækkevidde: 395 km

Lotus Eletre S

Oplyste rækkevidde: 530 km
Målte rækkevidde: 465 km 

Toyota Bz4x AWD Active Tech

Oplyste rækkevidde: 460 km
Målte rækkevidde: 314 km

Kia EV9 GT-Line 6.pers

Oplyste rækkevidde: 505 km
Målte rækkevidde: 442 km

Kilde: Norges Automobil-Forbund.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS