Selv små lakskader kan lynhurtigt vokse sig store i det aggressive danske klima. Derfor skal skader i lakken repareres med det samme. Her kan du se, hvordan du griber det an.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 12. april 2018
De typiske steder for lakskader
Stenslag på motorhjelm og i taget
Dørkanterne – især bunden, hvor pladen er bukket om
Kanten på motorhjelmen på indersiden
Kanterne og ved lister på bagklappen
Rundt om forruderammen
Skærmkanterne – især de bagerste
Under indstigningslisterne
Det vigtigste er at få fjernet så meget rust som muligt. Det gøres med en lille roterende stålbørste eller en spids kniv.

Denne fremgangsmåde er for let tilgængelige steder
Sæt tape rundt om skaden, så du ikke kommer til at beskadige den sunde lak
Krads med en skarp kniv til kanterne ser sunde ud
Brug en lille stålbørste til metallet er helt blankt
Rens området med sprit eller lignende
Dæk skaden med lak fra en lakstift
Lad det tørre
Hvis der er lakskader i bunden af dørene, bliver du nødt til at fjerne en del af sealingen – det er den gummiagtige forsegling. Det skæres lettest af med en kniv.
Når du har fjernet forseglingen og renset af med en roterende stålbørste, så er det en god ide at bruge en ’Rust Eater’ til at tage så meget rust som muligt. Herefter skal det tørre, og når overfladen er helt tør og affedtet, så brug en god rustbeskyttelse fx Hammerite til at male grundigt henover i flere lag. Alternativt en god grunder efterfulgt af lak. Grunderen må ikke være eneste lag, da det ikke spærrer for fugt.
I disse tilfælde bør du sende bilen til en professionel
Skader under lister på bagklappen – her skal der monteres plastbeskytter mellem lak og liste. Skader der går ned under rudekanten – ruden skal ud og skaden udbedres.
SE OGSÅ: Smadrekasse-TV: Se hvad det koster at genoplive en Skoda Octavia