Kategorier
Forbrugerstof

Sådan reparerer du små lakskader

Selv små lakskader kan lynhurtigt vokse sig store i det aggressive danske klima. Derfor skal skader i lakken repareres med det samme. Her kan du se, hvordan du griber det an.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 12. april 2018


De typiske steder for lakskader

  1. Stenslag på motorhjelm og i taget
  2. Dørkanterne – især bunden, hvor pladen er bukket om
  3. Kanten på motorhjelmen på indersiden
  4. Kanterne og ved lister på bagklappen
  5. Rundt om forruderammen
  6. Skærmkanterne – især de bagerste
  7. Under indstigningslisterne

Det vigtigste er at få fjernet så meget rust som muligt. Det gøres med en lille roterende stålbørste eller en spids kniv.

Denne fremgangsmåde er for let tilgængelige steder

  1. Sæt tape rundt om skaden, så du ikke kommer til at beskadige den sunde lak
  2. Krads med en skarp kniv til kanterne ser sunde ud
  3. Brug en lille stålbørste til metallet er helt blankt
  4. Rens området med sprit eller lignende
  5. Dæk skaden med lak fra en lakstift
  6. Lad det tørre

Hvis der er lakskader i bunden af dørene, bliver du nødt til at fjerne en del af sealingen – det er den gummiagtige forsegling. Det skæres lettest af med en kniv.

LÆS OGSÅ: Stor guide: Sådan køber du en ekstremt billig bil

Når du har fjernet forseglingen og renset af med en roterende stålbørste, så er det en god ide at bruge en ’Rust Eater’ til at tage så meget rust som muligt. Herefter skal det tørre, og når overfladen er helt tør og affedtet, så brug en god rustbeskyttelse fx Hammerite til at male grundigt henover i flere lag. Alternativt en god grunder efterfulgt af lak. Grunderen må ikke være eneste lag, da det ikke spærrer for fugt.

I disse tilfælde bør du sende bilen til en professionel

Skader under lister på bagklappen – her skal der monteres plastbeskytter mellem lak og liste.
Skader der går ned under rudekanten – ruden skal ud og skaden udbedres.

SE OGSÅ: Smadrekasse-TV: Se hvad det koster at genoplive en Skoda Octavia

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.