Scout-EV_Group_0748 FINAL 2
Nyheder
29. oktober 2024

Scout er Volkswagens “nye” bilmærke til USA

Morten B. Bek

Morten Bek

Scout er et ærkeamerikansk bilmærke, som har ligget stille i 44 år. Volkswagen genopliver det med en stor elektrisk SUV og en elektrisk pickup.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Intet sted på Scout Traveler og Scout Terra finder man noget, der leder direkte til Volkswagen. Men de to meget store biler – en elektrisk SUV og en elektrisk pickup, som begge er lavet med klassisk chassisramme som i en Toyota Land Cruiser, så de kan klare hårdt arbejde og endnu hårdere terræn – er produkter fra Volkswagen-koncernen.

Scout er ærkeamerikansk. International Harvester, en producent af landbrugsmaskiner, startede bilproduktion i USA i 1961 under navnet Scout. Det sluttede allerede igen i 1980, og indtil 2021 lå bilmærket gemt i en skuffe. I 2021 overtog Volkswagen rettighederne – tyskerne så muligheden for at komme ind på nye dele af markedet i USA, hvor der er mange penge at tjene.

Siden 2021 har det nye Scout Motors været i gang med at planlægge modeller, udvikle teknologier og finde et sted til en helt ny fabrik. Fabrikken er ved at blive opført i delstaten South Carolina, og i 2027 kører de første eksemplarer af Traveler og Terra af samlebåndet.

Scout-Traveler_Exterior-MJR_0668
01_D3-Terra-Exterior-Major-5205
01_D2-Traveler-Interior-3962
Scout-Traveler_Exterior-MJR_0940
01_D3-Terra-Exterior-Minor-5594
01_D3-Terra-Exterior-Minor-5441
01_D3-Terra-Exterior-Major-6050

800 kilometer på en opladning med range extender

Scout Motors kommer i kølvandet på flere nye amerikanske bilmærker, som har prøvet at etablere sig med elektriske off-road-modeller. Rivian har fået succes med projektet, mens flere andre har fejlet. Scout Traveler og Terra er lavet direkte til at konkurrere med Rivians produkter, samtidig med at det nye mærke skal tage kunder, som måske ellers ville falde for en Ford F-150 Lightning eller tilsvarende modeller fra Chevrolet og RAM.

De langt over fem meter lange modeller fra Scout adskiller sig fra alle konkurrenterne, bortset fra RAM 1500, ved ikke kun at kunne fås som fuldelektriske biler. Udover elektriske varianter med rækkevidde omkring 560 kilometer (målt efter den amerikanske EPA-standard, som er mere streng og realistisk end vores WLTP), kommer også udgaver med en benzinmotor indbygget, der fungerer som en generator.

Generatoren, en range extender eller rækkevidde-forlænger, kan lade batteriet op under kørslen, så rækkevidden i Traveler og Terra samlet kommer op over 800 kilometer. Det passer for mange amerikanske kunder meget bedre end en 100 procent elektrisk drivlinje.

Med solid og stabil chassisramme, firehjulstræk ved hjælp af en elmotor ved hver aksel, omkring 1.400 Nm, op til næsten en meters vadedybde og mulighed for at konfigurere Traveler og Terra med blandt andet terrændæk op til 35″ passer Scouts biler ind i den amerikanske livsstil, hvor hestekræfter og off-road-egenskaber fylder mere end nogensinde før.

01_D2-Traveler-Exterior-Major-4140
01_D1-Traveler-Minor-2682
01_D2-Traveler-Interior-3567
01_D2-Traveler-Interior-3050
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: