Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Intet sted på Scout Traveler og Scout Terra finder man noget, der leder direkte til Volkswagen. Men de to meget store biler – en elektrisk SUV og en elektrisk pickup, som begge er lavet med klassisk chassisramme som i en Toyota Land Cruiser, så de kan klare hårdt arbejde og endnu hårdere terræn – er produkter fra Volkswagen-koncernen.
Scout er ærkeamerikansk. International Harvester, en producent af landbrugsmaskiner, startede bilproduktion i USA i 1961 under navnet Scout. Det sluttede allerede igen i 1980, og indtil 2021 lå bilmærket gemt i en skuffe. I 2021 overtog Volkswagen rettighederne – tyskerne så muligheden for at komme ind på nye dele af markedet i USA, hvor der er mange penge at tjene.
LÆS OGSÅ | VW Tayron er den lange udgave af Tiguan
Siden 2021 har det nye Scout Motors været i gang med at planlægge modeller, udvikle teknologier og finde et sted til en helt ny fabrik. Fabrikken er ved at blive opført i delstaten South Carolina, og i 2027 kører de første eksemplarer af Traveler og Terra af samlebåndet.
Scout Motors kommer i kølvandet på flere nye amerikanske bilmærker, som har prøvet at etablere sig med elektriske off-road-modeller. Rivian har fået succes med projektet, mens flere andre har fejlet. Scout Traveler og Terra er lavet direkte til at konkurrere med Rivians produkter, samtidig med at det nye mærke skal tage kunder, som måske ellers ville falde for en Ford F-150 Lightning eller tilsvarende modeller fra Chevrolet og RAM.
De langt over fem meter lange modeller fra Scout adskiller sig fra alle konkurrenterne, bortset fra RAM 1500, ved ikke kun at kunne fås som fuldelektriske biler. Udover elektriske varianter med rækkevidde omkring 560 kilometer (målt efter den amerikanske EPA-standard, som er mere streng og realistisk end vores WLTP), kommer også udgaver med en benzinmotor indbygget, der fungerer som en generator.
Generatoren, en range extender eller rækkevidde-forlænger, kan lade batteriet op under kørslen, så rækkevidden i Traveler og Terra samlet kommer op over 800 kilometer. Det passer for mange amerikanske kunder meget bedre end en 100 procent elektrisk drivlinje.
Med solid og stabil chassisramme, firehjulstræk ved hjælp af en elmotor ved hver aksel, omkring 1.400 Nm, op til næsten en meters vadedybde og mulighed for at konfigurere Traveler og Terra med blandt andet terrændæk op til 35″ passer Scouts biler ind i den amerikanske livsstil, hvor hestekræfter og off-road-egenskaber fylder mere end nogensinde før.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.