Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST: Zacharias Lund FOTO: PR
Hyundai Inster hedder Hyundais nye elbil, der trods en længde på blot 3,8 meter lover rummelighed og en batteristørrelse på maksimalt 49 kWh. Den forventes at kunne køre 355 km på en opladning.
Prisen i Danmark er endnu ikke offentliggjort, men ser man de nærmeste konkurrenter i form af Citroën ë-C3, Opel Frontera og Fiat Grande Panda, bør prisen ligge omkring 200.000 kr., hvis ikke under dette.
Hyundai kalder den selv en byvenlig SUV, men hvad har Hyundai Inster egentligt at byde på? Det kan du læse om her.
Når Hyundai Inster i starten af 2025 lander på det danske marked bliver det med to batteristørrelser i form af en ‘standard-’ og en ‘long range’.
‘Standard range’ kommer med et 42 kWh batteri og en opgivet rækkevidde på 300 km, der forventes at være den billigste af de to størrelser. ‘Long range’ kommer med et større batteri på 49 kWh og får en rækkevidde på 355 km.
LÆS OGSÅ | Citroën ë-C3 under koreansk angreb!
I forhold til ydelse kan man vælge mellem 97 hk og 115 hk. Uanset størrelse af batteri kan der oplades med 11 kW på hjemmeopladeren (AC) og 120 kW ved en lynlader.
Vælger man 42 kWh betyder det, at batteriet er opladet efter ca. fire timer på hjemmeladeren, hvor det lidt større 49 kWh skal bruge 4 timer og 35 minutter. Uanset batteristørrelse tager det omkring 30 minutter at lade 10-80% på en lynlader.
Med sine 3,83 meter i længden, 1,61 meter i bredden og 1,57 meter i højden er det en kompakt sag som Hyundai sender på gaden. Faktisk har den kørt som benzinbil i Korea siden 2021 under modelnavnet Casper, men introduceres nu for første gang som fuldelektrisk. Dog er Inster længere, bredere og har en større akselafstand end Casper.
Den nærmeste konkurrent til Inster er Citroën ë-C3. Størrelsesmæssigt er Inster markant smallere end sin konkurrent – hele 15 cm adskiller de to modeller.
Det betyder at man på bagsædet kun finder plads til to personer, hvor man i ë-C3 har plads til tre.
Inster har dog 4 cm mere at gøre med i akselafstanden, hvilket kan få betydning for kabinens rummelighed.
Det er dog også et faktum, at Inster er 20 cm kortere end sin franske rival, men højden på de to er ens. Man kan med andre ord forvente to forskellige kabiner i de to biler, hvilket kan tiltale forskellige kunder.
Et partytrick, som Inster har for sig selv, er mulighed for at lægge alle sæder ned i bilen inklusiv førersædet, hvilket giver mere fleksibilitet, fortæller Hyundai. Med alle sæder oppe er der 280 liters bagagerumsplads at lege med.
Tager man et kig på interiøret, finder man elementer fra andre Hyundai-modeller. Tag for eksempel de to store 10,25” skærme, der udgør instrumentbræt og infotainmentskærm i kabinen. Denne opsætning finder man også i andre større Hyundai- og Kia-modeller.
Kigger man videre i kabinen finder man også en kompakt midterkonsol, hvori mobilen kan oplades trådløst. Midterkonsollen er efter Hyundais egne ord produceret og designet, så den giver en større følelse af rummelighed.
I Hyundai-koncernen er den billigste elbil lige nu Kona Electric, der starter fra 279.990 kr. Hyundai Inster forventes at blive en del billigere end denne.
Ser man på konkurrenten Citroën ë-C3, der starter fra 180.00 og topper ved 200.000 kr. bør man forvente at Hyundai Inster lægger sig i dette prisleje, hvis ikke billigere.
Der er derfor en interessant bil at se frem til, når 2025 melder sin ankomst. Ikke nok med at Hyundai har meldt sig ind i kampen af billige elbiler, så har Fiat præsenteret deres Grande Panda, såvel som Opel har løftet sløret for Opel Frontera, der også inden længe rammer Danmark.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.