juni 27, 2024

Se billederne af den nye prisvenlige og elektriske Hyundai Inster

Med sin kompakte størrelse og forhåbentlig lave pris lander Hyundais nye byvenlige SUV, Inster, i 2025 som konkurrent til Citroën ë-C3.

TEKST: Zacharias Lund FOTO: PR

Hyundai Inster hedder Hyundais nye elbil, der trods en længde på blot 3,8 meter lover rummelighed og en batteristørrelse på maksimalt 49 kWh. Den forventes at kunne køre 355 km på en opladning.

Prisen i Danmark er endnu ikke offentliggjort, men ser man de nærmeste konkurrenter i form af Citroën ë-C3, Opel Frontera og Fiat Grande Panda, bør prisen ligge omkring 200.000 kr., hvis ikke under dette. 

Hyundai kalder den selv en byvenlig SUV, men hvad har Hyundai Inster egentligt at byde på? Det kan du læse om her. 

Long range eller standard? 

Når Hyundai Inster i starten af 2025 lander på det danske marked bliver det med to batteristørrelser i form af en ‘standard-’ og en ‘long range’. 

‘Standard range’ kommer med et 42 kWh batteri og en opgivet rækkevidde på 300 km, der forventes at være den billigste af de to størrelser. ‘Long range’ kommer med et større batteri på 49 kWh og får en rækkevidde på 355 km. 

I forhold til ydelse kan man vælge mellem 97 hk og 115 hk. Uanset størrelse af batteri kan der oplades med 11 kW på hjemmeopladeren (AC) og 120 kW ved en lynlader. 

Vælger man 42 kWh betyder det, at batteriet er opladet efter ca. fire timer på hjemmeladeren, hvor det lidt større 49 kWh skal bruge 4 timer og 35 minutter. Uanset batteristørrelse tager det omkring 30 minutter at lade 10-80% på en lynlader. 

Fire personers rummelighed

Med sine 3,83 meter i længden, 1,61 meter i bredden og 1,57 meter i højden er det en kompakt sag som Hyundai sender på gaden. Faktisk har den kørt som benzinbil i Korea siden 2021 under modelnavnet Casper, men introduceres nu for første gang som fuldelektrisk. Dog er Inster længere, bredere og har en større akselafstand end Casper.

Den nærmeste konkurrent til Inster er Citroën ë-C3. Størrelsesmæssigt er Inster markant smallere end sin konkurrent – hele 15 cm adskiller de to modeller. 

Det betyder at man på bagsædet kun finder plads til to personer, hvor man i ë-C3 har plads til tre.  

Inster har dog 4 cm mere at gøre med i akselafstanden, hvilket kan få betydning for kabinens rummelighed. 

Det er dog også et faktum, at Inster er 20 cm kortere end sin franske rival, men højden på de to er ens. Man kan med andre ord forvente to forskellige kabiner i de to biler, hvilket kan tiltale forskellige kunder. 

Et partytrick, som Inster har for sig selv, er mulighed for at lægge alle sæder ned i bilen inklusiv førersædet, hvilket giver mere fleksibilitet, fortæller Hyundai. Med alle sæder oppe er der 280 liters bagagerumsplads at lege med. 

Elementer fra koncernen

Tager man et kig på interiøret, finder man elementer fra andre Hyundai-modeller. Tag for eksempel de to store 10,25” skærme, der udgør instrumentbræt og infotainmentskærm i kabinen. Denne opsætning finder man også i andre større Hyundai- og Kia-modeller.

Kigger man videre i kabinen finder man også en kompakt midterkonsol, hvori mobilen kan oplades trådløst. Midterkonsollen er efter Hyundais egne ord produceret og designet, så den giver en større følelse af rummelighed. 

Formentlig den billigste

I Hyundai-koncernen er den billigste elbil lige nu Kona Electric, der starter fra 279.990 kr. Hyundai Inster forventes at blive en del billigere end denne. 

Ser man på konkurrenten Citroën ë-C3, der starter fra 180.00 og topper ved 200.000 kr. bør man forvente at Hyundai Inster lægger sig i dette prisleje, hvis ikke billigere. 

Der er derfor en interessant bil at se frem til, når 2025 melder sin ankomst. Ikke nok med at Hyundai har meldt sig ind i kampen af billige elbiler, så har Fiat præsenteret deres Grande Panda, såvel som Opel har løftet sløret for Opel Frontera, der også inden længe rammer Danmark. 

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Hyundai til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS