ElbilerTest og anmeldelserVideo

Elektriske trillinger imponerer: Skoda Citigo iv bliver billig

Af i Elbiler, Test og anmeldelser, Video
Er du mand nok til at køre mikrobil? Det håber Anders Berner, for ellers går du glip af noget. Se med i videoen og find ud af hvorfor, at Berner er vild med den elektriske Skoda Citigo e iV.

Tekst: Jacob Dalby / Video: Anders Berner / d. 13. december 2019

Skabt til danskere

Navnet giver ingen mening og kan staves forkert på et utal af måder men selve bilen til gengæld – den viser positive takter. Den er skabt til danskere, der elsker at prale med, hvor gode de er ved miljøet. Men samtidig er der faktisk penge at spare på både drift, forbrug og indkøb.

Berner mener i øvrigt også, at trillingerne Volkswagen e-up, Seat Mii electric og Skoda Citigo e iV kommer til at flytte holdninger og markedsandele i Danmark. Se med i videoen og find ud af hvorfor…

Magen til Volkswagen e-up

Skoda Citigo kommer fremover kun som elbil ligesom sine søstre Volkswagen e-up og Seat Mii electric. Det betyder samme 37 kWh batteri med en rækkevidde på omkring 250 km. Batteriet driver elmotoren, som yder relativt små 82 hk men med et moment på 212 Nm er det faktisk rigeligt. Det gør den ikke hurtig som en Renault Zoe eller Kia e-Niro, men der er rigeligt med kræfter til at komme hurtigt igennem bytrafikken.

Skruet godt sammen

Generelt er trillingerne samtidig skruet godt sammen. Der er ingen mislyde eller knirken og knagen og det er vigtigt, når der er heller ingen motorstøj er til at overdøve den slags. Selv ikke den karakteristiske hyle-lyd fra elmotoren er fremtrædende og vindstøj er der heller ikke meget af.

LÆS OGSÅ: Stor test: Hvilken elbil har den bedste rækkevidde i virkeligheden?

Let kørt

Den ekstra vægt fra batteriet i en elbil er ikke noget, vi normalt omtaler med positive vendinger men i Citigo er den ekstra vægt faktisk en fordel. Tyngdepunktet er for det første lavere men de flere kilo får samtidig Citigo til at opføre sig mere voksent end den benzindrevne variant. Citigo e iV kommer samtidig med fire køreprogrammer for regenerering af strøm til batteriet. I den kraftigste indstilling, hvor batteriet lades mest muligt ved opbremsning, er det slet ikke nødvendigt at bruge bremsen.

Ligner sig selv

Den elektriske Citigo ligner sig selv men kan kendes på en anden kølergrill og specielle aerodynamiske fælge. I kabinen er der lidt ekstra knapper til at styre funktioner til batteriet og lidt grønne detaljer. Ligesom forgængeren er der ingen skærm til at styre bilens infotainment men istedet et beslag til din telefon, hvorfra navigation, telefoni og bluetooth-lyd styres direkte.

Berner ved, hvad den skal koste

Skoda har ikke offentliggjort prisen endnu, men Berner har et bud. Volkswagen e-up koster 163.000 kr. og Skodaen skal selvfølgelig være billigere. Vi gætter derfor på en pris for den elektriske Citigo på 155.000 kr.

UPDATE

Skoda har lige sendt denne information ud: “CITIGO koster 154.995 kr. inkl. et service- og reparationsabonnement CITIGOe iV koster 154.995 kr. inkl. et service- og reparationsabonnement i 3 år/45.000 km.

CITIGOe iV har en elmotor på 61 kW (83 hk) og et litium-ion-batteri med en kapacitet på 36,8 kWh (brutto), der giver en rækkevidde på 260 km (WLTP) på en fuld opladning. CITIGOe iV kan hurtiglade med 40 kW DC via et CCS-ladekabel. Det oplader batteriet til 80 procent på en time. Anvender man en ladeboks med 7,2 kW AC, tager opladning til 80 procent 4 timer og 8 minutter, mens opladning med 2,3 kW i stikkontakt tager 12 timer og 37 minutter.”

Om forfatteren

Anders Berner

Som redaktionens videojournalist og TV-vært er Anders den primære testkører af de nyeste og mest interessante bilmodeller, hvilket blandt andet kan opleves på Bilbasens youtube-kanal.