Var det noget med en elektrisk Mercedes G-Klasse?
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Af: Simon Hallenslev / Kilde: What Car? / d. 13. juni 2019
Det britiske bilmedie ”What Car?” har lagt sig i selen for at klarlægge den faktiske rækkevidde i de fleste af de elbiler, der udbydes på markedet i dag. Og dét er mere kompliceret end som så.
For at sikre, at resultaterne er ensartede, skal der nemlig rigtig meget forarbejde til. Elbilerne drænes indledningsvist for strøm, så de ikke længere kan køre. Herefter fyldes de op med strøm fra en modificeret lader, der måler den nøjagtige mængde strøm, der bliver fyldt på bilerne.
Natten op til testen parkeres bilerne i et rum med ensartet luftfugtighed og temperatur, mens bilerne er tilkoblet lader. Inden testen tjekkes lufttryk, så de matcher bilproducentens anbefalinger.
LÆS OGSÅ | Test dig selv: Passer dit behov til en elbil?
Samtlige tests udføres i temperaturer mellem 10 og 15 grader med samme mængde ballast i bilen. Forlygterne tændes, og temperaturen i kabinen sættes til 21 grader.
Al kørsel under testen foregår på samme testbane, så trafik ikke påvirker resultatet. Dog simuleres der trafik. Bilen skal stoppe og starte samt køre både lande- og motorvejshastigheder, så det efterligner et realistisk kørselsmønster.
Et ensartet kørselsmønster sikres ved brug af nøje kalibreret målingsudstyr, så ruten kan gengives så præcist som muligt. Når testen er færdig, sættes bilerne igen i lader, så det kan måles præcist, hvor meget strøm der skal på bilen, før batteriet igen er fuldt opladt.
Alle foranstaltninger er med andre ord taget, for at testen er fair og ensartet for alle biler. Se resultatet herunder, hvor vi begynder med den korteste rækkevidde.
Smart Forfour er en lille bil til fire mennesker med 80 elektriske hestekræfter. Det er ikke meget, og bilen skal bruge 12,7 sekunder på at komme til 100 km/t.
Estimeret rækkevidde: 154 kilometer
Faktisk rækkevidde: 92 kilometer
Som navnet antyder, kan du kun klemme to personer ind i Smart Fortwo. Og selvom det gør den lettere end Smart Forfour, kører den kun 3 kilometer længere på en opladning.
Estimeret rækkevidde: 159 kilometer
Faktisk rækkevidde: 95 kilometer
Den elektriske VW e-Up er væsentligt dyrere end den almindelige VW Up med benzinmotor – og det er til trods for, at rækkevidden ikke er synderligt imponerende.
Estimeret rækkevidde: 133 kilometer
Faktisk rækkevidde: 106 kilometer
Efter WLTP-standard er Hyundai Ioniq Electric opgivet til at kunne køre 294 kilometer på en opladning. Men i denne test er den faktiske rækkevidde markant mindre.
Estimeret rækkevidde: 280 kilometer
Faktisk rækkevidde: 188 kilometer
Volkswagen e-Golf – der også indgik i vores artikel om ‘det store regnestykke‘ – har samme rækkevidde som Hyundai Ioniq, men er tættere på dens estimerede rækkevidde på 230 kilometer efter WLTP-standard, hvorfor den får 13. pladsen.
Estimeret rækkevidde: 230 kilometer
Faktisk rækkevidde: 188 kilometer
Den futuristiske BMW i3 er ikke så sjældent et syn i det københavnske bybillede, da de på hvert et gadehjørne står til fri afbenyttelse med DriveNow. Modellen her er med en batteripakke på 27,2 kWh og 170 heste.
Estimeret rækkevidde: 183 kilometer
Faktisk rækkevidde: 194 kilometer
Nissan Leaf fik rosende ord med på vejen, da Anders Berner testede den i tidernes morgen. Første generation er i øvrigt den bedst sælgende elbil med 400.000 solgte biler fra lanceringen i 2010 til dato.
Estimeret rækkevidde: 270 kilometer
Faktisk rækkevidde: 205 kilometer
Renault Zoe var vel nok den første masseproducerede elbil, der beviste, at man godt kunne køre CO2-neutralt til en overskuelig pris og med praktikken i orden.
Estimeret rækkevidde: 317 kilometer
Faktisk rækkevidde: 212 kilometer
Renault Zoe R110 er en lidt kvikkere version, end den du finder på 10. pladsen. Den har den samme batteripakke som Q90 men 17 flere heste, der skubber dig fra 0 til 100 km/t på 11,9 sekunder.
Estimeret rækkevidde: 300 kilometer
Faktisk rækkevidde: 235 kilometer
Hyundai Kona med den lille batteripakke på 39 kWh giver dig 136 heste og en anstændig rækkevidde. I videoen her giver Anders Berner dig 10 skarpe facts om Kona Electric.
Estimeret rækkevidde: 289 kilometer
Faktisk rækkevidde: 254 kilometer
I slut 2018 lancerede BMW en bredere, kraftigere og hurtigere version af deres i3 – nemlig BMW i3s. Batteripakken er hævet til 42,2 kWh, hvilket giver intet færre end 182 elektriske heste at lege med.
Estimeret rækkevidde: 285 kilometer
Faktisk rækkevidde: 265 kilometer
E-tron er det første rigtige elektriske skud på stammen fra Audi, og det gør modellen til en meget vigtig del af Audis modelprogram. Efter WLTP-standard er bilen opgivet til 417 kilometer.
Estimeret rækkevidde: 417 kilometer
Faktisk rækkevidde: 315 kilometer
Ved lanceringen i 2014 revolutionerede Tesla markedet for elbiler med Model S. En stor luksus elbil med plads til fem personer, og en rækkevidde der kunne fragte familien til sommerhuset uden sved på panden.
Estimeret rækkevidde: 450 kilometer
Faktisk rækkevidde: 328 kilometer
Den store Tesla Model X er en bil til gagdet-elskere. Bilen blev nok mest kendt på dens “Falcon Wing” bagdøre, der ganske vidst ser smarte ud, men som har voldt Tesla problemer rent pålidelighedsmæssigt.
Estimeret rækkevidde: 485 kilometer
Faktisk rækkevidde: 375 kilometer
På en delt 2. plads finder vi Kia e-Niro med den store batteripakke på 64 kWh, som har 204 solide elektriske hestekræfter. Den deler desuden platform med søsterbilen Hyundai Kona Electric.
Estimeret rækkevidde: 455 kilometer
Faktisk rækkevidde: 407 kilometer
Den anden bil på 2. pladsen er forbeholdt de højere luftlag, og må kategoriseres som en premium bil. Det er nemlig Jaguar i-Pace, der kommer med en batteripakke 90 kWh, som sender dig fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder.
Estimeret rækkevidde: 470 kilometer
Faktisk rækkevidde: 407 kilometer
… Hyundai Kona Electric med den store batteripakke på 64kWh!
Hyundai Kona Electric er ikke bare et rigtigt godt bud på en elektrisk familiebil, det er også den elbil, der i denne test kører længst på en opladning.
Den er væsentligt billigere end konkurrenterne fra Tesla og Jaguar, og slår dem altså alligevel på rækkevidden. Og så får du tilmed fem års garanti på bilen uden kilometerbegrænsning. På batteripakken får du også en garanti otte år eller 200.000 kilometer.
Estimeret rækkevidde: 449 kilometer
Faktisk rækkevidde: 417 kilometer
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.