Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Skoda står for det fornuftige og det praktiske, og det designmæssige har aldrig første prioritet. Men tjekkerne har smidt det normale over bord og sat designet forrest med coupéversionen af den elektriske Enyaq.
Enyaq Coupé er, i mangel af bedre ord, en coupé-SUV, og den repræsenterer en mere designfokuseret side af Skoda. Mindre fornuft, mere følelse.
LÆS OGSÅ | Skoda giver et løft til den oversete Karoq
Den nye coupé-SUV har frontkofanger med ændret design og indfarvede sideskørter, men hovedattraktionen er det, der foregår bag B-stolpen. For skønhedens skyld falder taglinjen hurtigt mod bagklappen. Det er samme designfilosofi, VW har penslet ud på søstermodellen ID.5.
På Enyaq Coupé ender det hele i en harmonisk integreret spoiler, hvor den almindelige Enyaq har en opretstående afslutning med en separat tagspoiler. Bagklappens overkant er toppen af det “indhug”, som rummer baglygterne, og det får bilen til at se mere harmonisk ud end den almindelige Enyaq.
Der bliver lyst og luftige i kabinen, for den nye Enyaq Coupé har som standard et stort glastag, som strækker sig over det meste af interiøret. Skoda lover samme loftshøjde ved bagsædet som i en Octavia stationcar, og bagagerummet modtager op til 570 liter – kun 15 liter mindre end i Enyaq.
Som i den almindelige Enyaq er der ingen separate udstyrslinjer, men i stedet interiørtemaer. Farvekoordinerede og med forskellige indtræk – såkaldte Design Selections. Forskellige navne som Loft, Lodge og EcoSuite betyder forskellige farver og materialer, men alle Enyaq Coupé har som standard 13″ touchscreen.
Sportline og topmodellen RS kommer med egne interiørlinjer og mere sportsligt ydre.
Den nye Enyaq Coupé kan forudbestilles i Danmark fra marts, og de første biler som lander i Danmark, bliver RS’ere. Topmodellen Enyaq Coupé RS har to elektriske motorer og en samlet ydelse på 299 hk – præcis som VW’erne ID.4 GTX og ID.5 GTX. Med en accelerationstid fra 0-100 km/t er der ingen fare for, at Tesla-ejere kommer i klemme. 6,5 sekunder tager det i Enyaq Coupé RS.
Når de mere adstadige Enyaq Coupé-modeller dukker op, bliver det baghjulstrukne varianter (med en enkelt elmotor) med 179 og 204 hk, men også en udgave med firehjulstræk (to elmotorer) med 265 hk indfinder sig under RS-versionen.
LÆS OGSÅ | DUEL: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektriske folkefavorit?
To batteristørrelser går igen fra Enyaq, som vi allerede kender den. Batteriet i 60-versionen med 179 hk har en nettokapacitet på 58 kWh, mens 80-versionerne med 204 og 265 hk, samt RS’eren, har batteriet på 77 kWh. I den optimale konfiguration, som er Enyaq Coupé 80 med 204 hk, er rækkevidden i følge WLTP på 545 kilometer.
Skoda Danmark har endnu ingen priser på den nye Enyaq Coupé, men de lander før der åbnes for bestillinger i marts. Søstermodellen ID.5 koster hos VW cirka 15.000 kr. mere end den ikke-coupé-iserede ID.4.
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.