Kategorier
Elektrisk Nyheder

Flottere som coupé? – Mød Skoda Enyaq Coupé

Skoda Enyaq Coupé er den tjekkiske pendant til Volkswagen ID.5. Der er mere smæk på designet end på den almindelige Enyaq, og topmodellen RS iV stiller med 299 hk og firehjulstræk

Skoda står for det fornuftige og det praktiske, og det designmæssige har aldrig første prioritet. Men tjekkerne har smidt det normale over bord og sat designet forrest med coupéversionen af den elektriske Enyaq.

Enyaq Coupé er, i mangel af bedre ord, en coupé-SUV, og den repræsenterer en mere designfokuseret side af Skoda. Mindre fornuft, mere følelse.

LÆS OGSÅ | Skoda giver et løft til den oversete Karoq

Den nye coupé-SUV har frontkofanger med ændret design og indfarvede sideskørter, men hovedattraktionen er det, der foregår bag B-stolpen. For skønhedens skyld falder taglinjen hurtigt mod bagklappen. Det er samme designfilosofi, VW har penslet ud på søstermodellen ID.5.

På Enyaq Coupé ender det hele i en harmonisk integreret spoiler, hvor den almindelige Enyaq har en opretstående afslutning med en separat tagspoiler. Bagklappens overkant er toppen af det “indhug”, som rummer baglygterne, og det får bilen til at se mere harmonisk ud end den almindelige Enyaq.

Skoda har løst coupé-opgaven til topkarakter. Enyaq Coupé har en godt integreret spoiler, som danner overkanten af det store indhug, der rummer baglygterne

Der er sparet lidt på pladsen. Men kun lidt

Der bliver lyst og luftige i kabinen, for den nye Enyaq Coupé har som standard et stort glastag, som strækker sig over det meste af interiøret. Skoda lover samme loftshøjde ved bagsædet som i en Octavia stationcar, og bagagerummet modtager op til 570 liter – kun 15 liter mindre end i Enyaq.

Som i den almindelige Enyaq er der ingen separate udstyrslinjer, men i stedet interiørtemaer. Farvekoordinerede og med forskellige indtræk – såkaldte Design Selections. Forskellige navne som Loft, Lodge og EcoSuite betyder forskellige farver og materialer, men alle Enyaq Coupé har som standard 13″ touchscreen.

Sportline og topmodellen RS kommer med egne interiørlinjer og mere sportsligt ydre.

Topmodellen Enyaq Coupé RS har to elmotorer og en samlet ydelse på 299 hk. Den introduceres før de øvrige varianter. Den har som standard Crystal Face – en grill med 131 LED-enheder

Op til 299 hk

Den nye Enyaq Coupé kan forudbestilles i Danmark fra marts, og de første biler som lander i Danmark, bliver RS’ere. Topmodellen Enyaq Coupé RS har to elektriske motorer og en samlet ydelse på 299 hk – præcis som VW’erne ID.4 GTX og ID.5 GTX. Med en accelerationstid fra 0-100 km/t er der ingen fare for, at Tesla-ejere kommer i klemme. 6,5 sekunder tager det i Enyaq Coupé RS.

Når de mere adstadige Enyaq Coupé-modeller dukker op, bliver det baghjulstrukne varianter (med en enkelt elmotor) med 179 og 204 hk, men også en udgave med firehjulstræk (to elmotorer) med 265 hk indfinder sig under RS-versionen.

LÆS OGSÅ | DUEL: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektriske folkefavorit?

To batteristørrelser går igen fra Enyaq, som vi allerede kender den. Batteriet i 60-versionen med 179 hk har en nettokapacitet på 58 kWh, mens 80-versionerne med 204 og 265 hk, samt RS’eren, har batteriet på 77 kWh. I den optimale konfiguration, som er Enyaq Coupé 80 med 204 hk, er rækkevidden i følge WLTP på 545 kilometer.

Skoda Danmark har endnu ingen priser på den nye Enyaq Coupé, men de lander før der åbnes for bestillinger i marts. Søstermodellen ID.5 koster hos VW cirka 15.000 kr. mere end den ikke-coupé-iserede ID.4.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.