Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Morten Bek / d. 1. december 2021
Alle SUV-modeller sælger sig selv. Næsten, i hvert fald. Nogle modeller sælger bare bedre end andre, og i klassen med de store kompakte og mellemstore modeller er Peugeot 3008 og VW Tiguan to af de førende. Langt tilbage i feltet (målt på salg) ligger Skoda Karoq.
Den tjekkiske SUV byder på solide køreegenskaber og overdådige pladsforhold, men Karoq er ikke ligefrem et spændende bekendtskab. Og indstigningsprisen har været høj.
LÆS OGSÅ | TEST: Kodiaq har oceaner af plads, men den er presset af en anden Skoda
Siden introduktionen er Karoq afsat i cirka 3.500 eksemplarer til danskerne. Et tal som, for så vidt, ser pænt ud. Men det ser ikke godt ud, når Peugeot i samme periode har solgt næsten 12.500 eksemplarer af 3008.
Hvad kan løfte Karoq til et højere niveau med bedre salg? Et facelift skal nu puste nyt liv i SUV’en, men det er i høj grad priserne, som bliver afgørende for fremtiden. Da den faceliftede Karoq først lander i Danmark til sommer, er priserne endnu langt væk.
Derfor er det, for nu, mere relevant at se på, hvad faceliftet fører med sig. Først og fremmest et mindre kedeligt, mere spændende design. LED-forlygter er endelig blevet standard, med adaptive matrix-LED som ekstraudstyr, og lygterne har, rent bogstaveligt, mere kant end før.
Mere kant er der også på grillen. Den mere fyldige grill slår et knæk på midten i hver side, og nye tre-dimensionelle luftindtag i siden af kofangerne giver et pift til det lidt forglemmelige design.
Rykker vi indenfor i den faceliftede Karoq, skal luppen frem for at finde forskellene. Digital instrumentering er nu standard (med 8″ skærm som standard – 10,25″ skærm som ekstraudstyr), og rattet er, som i bl.a. den seneste Octavia, med to eger. Som noget nyt er det muligt at vælge en Eco-pakke, hvor indtrækket er lavet af gamle plastflasker.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Hvad skal Berners gamle Skoda koste?
Rygter er ofte ikke mere end det. Bare rygter. Rygter om at Karoq, som koncernsøsteren VW Tiguan, ved faceliftet skulle komme som PHEV, viser sig ikke at have hold i virkeligheden. En PHEV kan selvfølgelig komme på et senere tidspunkt. I så fald er det underligt, at Skoda ikke ville bruge premieren på faceliftet til introduktionen.
PHEV’en, som altså med stor sandsynlighed ikke bliver til noget, kunne have været en afgørende faktor for at gøre Karoq mere populær i Danmark.
Karoq kommer med andre ord i varianter, vi allerede kender. Basismotor er en trecylindret benzinmotor på 1 liter med 110 hk. For mere power med benzinmotor fås en 1,5’er med 150 hk. På markeder udenfor Danmark kommer Karoq med en 2-liters benzinmotor med 190 hk.
Skal det være diesel, kommer Karoq med en 2-liters motor, hvor ydelsen er enten 116 eller 150 hk. Den kraftigere af de to er, som eneste motor, kombineret med firehjulstræk, hvor alle øvrige kører med forhjulstræk.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.