For sent? – Peugeot E-208 koster nu 199.990 kr.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Mislyde og småting som ikke virker. Man skulle tro, at alle helt nye biler var testet, tjekket og gennemgået, så den slags ikke når ud til kunderne. Men små fejl og mangler kan desværre stadig følge med, selv om man køber en helt ny bil til mange, mange tusinde kroner.
Motorjournalist møder også helt nye eller næsten nye biler, hvor ting rasler, noget skurrer – og der er gabende paneler eller elektronik, som ikke virker. Ingen mærker nævnt, ingen mærker glemt.
Ikke alle bilproducenter skilter med, hvad de gør – eller ikke gør – for at undgå, at kunderne får nye biler, hvor kvaliteten halter. Men Skoda åbner op og giver et indblik. Tjekkerne har en fast procedure med et testanlæg lige udenfor fabrikshallerne, som alle nye biler skal i gennem.
På Skoda-fabrikken i tjekkiske Mladá Boleslav kører Fabia, Kamiq og Scala direkte af samlebåndet ud på to testbaner. To baner på hver 450 meter, som gør det muligt at tjekke bremser, affjedring, samlinger og meget andet. På andre Skoda-fabrikker er der tilsvarende anlæg, så ingen ny bil slipper for en test.
Hele runden på de to testbaner med forskellige forhindringer og alt fra huller over brosten til skarpe sving – med op til 70 km/t og nødopbremsninger – tager 12 minutter at gennemføre. Bil efter bil efter bil, og processen kører konstant, når samlebåndet kører. Derfor er hold af 15 personer hele tiden i gang med de 12 minutter lange test.
LÆS OGSÅ | Flottere som coupé? – Mød Skoda Enyaq Coupé
Virker håndbremsen, blinklysene, infotainmentsystemet, el-sidespejlene og alle de andre småting? Er der en mislyd fra paneler eller hjulophæng? Bremser bilen skævt? Ved den mindste fejl eller mangel sendes bilen til gennemgang i et særligt center. Der løses problemerne – og så får bilen en tur mere gennem testanlægget, så Skoda-folkene er sikre på, den er helt klar til levering.
En ny Skoda overleveres derfor aldrig med 0 kilometer på tælleren. Det er altså testkørerne på fabrikken og ikke din lokale mekaniker, der har sneget sig til at køre en tur.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Den nye E 53 AMG er hurtig, ser hamrende godt ud og lyder lækkert, men den egner sig bedre til motorvej end snoede landeveje.
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.