Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Mislyde og småting som ikke virker. Man skulle tro, at alle helt nye biler var testet, tjekket og gennemgået, så den slags ikke når ud til kunderne. Men små fejl og mangler kan desværre stadig følge med, selv om man køber en helt ny bil til mange, mange tusinde kroner.
Motorjournalist møder også helt nye eller næsten nye biler, hvor ting rasler, noget skurrer – og der er gabende paneler eller elektronik, som ikke virker. Ingen mærker nævnt, ingen mærker glemt.
Ikke alle bilproducenter skilter med, hvad de gør – eller ikke gør – for at undgå, at kunderne får nye biler, hvor kvaliteten halter. Men Skoda åbner op og giver et indblik. Tjekkerne har en fast procedure med et testanlæg lige udenfor fabrikshallerne, som alle nye biler skal i gennem.
På Skoda-fabrikken i tjekkiske Mladá Boleslav kører Fabia, Kamiq og Scala direkte af samlebåndet ud på to testbaner. To baner på hver 450 meter, som gør det muligt at tjekke bremser, affjedring, samlinger og meget andet. På andre Skoda-fabrikker er der tilsvarende anlæg, så ingen ny bil slipper for en test.
Hele runden på de to testbaner med forskellige forhindringer og alt fra huller over brosten til skarpe sving – med op til 70 km/t og nødopbremsninger – tager 12 minutter at gennemføre. Bil efter bil efter bil, og processen kører konstant, når samlebåndet kører. Derfor er hold af 15 personer hele tiden i gang med de 12 minutter lange test.
LÆS OGSÅ | Flottere som coupé? – Mød Skoda Enyaq Coupé
Virker håndbremsen, blinklysene, infotainmentsystemet, el-sidespejlene og alle de andre småting? Er der en mislyd fra paneler eller hjulophæng? Bremser bilen skævt? Ved den mindste fejl eller mangel sendes bilen til gennemgang i et særligt center. Der løses problemerne – og så får bilen en tur mere gennem testanlægget, så Skoda-folkene er sikre på, den er helt klar til levering.
En ny Skoda overleveres derfor aldrig med 0 kilometer på tælleren. Det er altså testkørerne på fabrikken og ikke din lokale mekaniker, der har sneget sig til at køre en tur.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.