Kategorier
Nyheder

Her bliver din nye Skoda testet for fejl og mangler

Når en ny Skoda ruller af samlebåndet, køres den direkte videre til en kort, men intens banetest. Hver enkelt ny Skoda får tjekket alt fra blinklys over undervogn til mislyde, før den sendes ud til kunden

Mislyde og småting som ikke virker. Man skulle tro, at alle helt nye biler var testet, tjekket og gennemgået, så den slags ikke når ud til kunderne. Men små fejl og mangler kan desværre stadig følge med, selv om man køber en helt ny bil til mange, mange tusinde kroner.

Motorjournalist møder også helt nye eller næsten nye biler, hvor ting rasler, noget skurrer – og der er gabende paneler eller elektronik, som ikke virker. Ingen mærker nævnt, ingen mærker glemt.

Ikke alle bilproducenter skilter med, hvad de gør – eller ikke gør – for at undgå, at kunderne får nye biler, hvor kvaliteten halter. Men Skoda åbner op og giver et indblik. Tjekkerne har en fast procedure med et testanlæg lige udenfor fabrikshallerne, som alle nye biler skal i gennem.

Hvis noget rasler eller på anden måde skaber mislyde, så bliver det afsløret på “forhindringsbanen” ved Skoda-fabrikken

12 minutter med to banetest

På Skoda-fabrikken i tjekkiske Mladá Boleslav kører Fabia, Kamiq og Scala direkte af samlebåndet ud på to testbaner. To baner på hver 450 meter, som gør det muligt at tjekke bremser, affjedring, samlinger og meget andet. På andre Skoda-fabrikker er der tilsvarende anlæg, så ingen ny bil slipper for en test.

Hele runden på de to testbaner med forskellige forhindringer og alt fra huller over brosten til skarpe sving – med op til 70 km/t og nødopbremsninger – tager 12 minutter at gennemføre. Bil efter bil efter bil, og processen kører konstant, når samlebåndet kører. Derfor er hold af 15 personer hele tiden i gang med de 12 minutter lange test.

LÆS OGSÅ | Flottere som coupé? – Mød Skoda Enyaq Coupé

Virker håndbremsen, blinklysene, infotainmentsystemet, el-sidespejlene og alle de andre småting? Er der en mislyd fra paneler eller hjulophæng? Bremser bilen skævt? Ved den mindste fejl eller mangel sendes bilen til gennemgang i et særligt center. Der løses problemerne – og så får bilen en tur mere gennem testanlægget, så Skoda-folkene er sikre på, den er helt klar til levering.

En ny Skoda overleveres derfor aldrig med 0 kilometer på tælleren. Det er altså testkørerne på fabrikken og ikke din lokale mekaniker, der har sneget sig til at køre en tur.

Huller, simulerede jernbaneoverkørsler, brosten, sving og meget andet. Testanlægget består af to baner på hver 450 meter med 14 forskellige “forhindringer

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.