Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Siden Q4 E-Tron blev præsenteret i 2021 har Audi ikke vist verden en helt ny bilmodel, og for en stor bilproducent er det virkelig usædvanligt. Det har været en lang ørkenvandring for Audi frem til i dag, hvor tyskerne endelig hiver sløret af den den længe ventede og forventet meget populære elektriske SUV med navnet Q6 E-Tron.
Med Q6 E-Tron starter Audi på et helt nyt kapitel, og det er mere end bare modelnavnet, vi hentyder til. Bilen er ny på næsten alle tænkelige måder. Den er første Audi på en ny platform (PPE), der er udviklet til luksusbiler i samarbejde med Porsche, og udover lynhurtig opladning sikrer det topmoderne teknologi og det Audi kalder fremtidssikrede løsninger.
LÆS OGSÅ | Nu er Audi A3 også en crossover
Med de første billeder af Q6 E-Tron og dens stærkere søstermodel SQ6 E-Tron, kommer også den første danske pris: 659.990 kr. Hvis man havde håbet på en lavere pris, skal håbet nok blive til virkelighed, for senere i 2024 kommer flere mere basale varianter af Q6 E-Tron. Hvor meget det vil gøre ved prisen, ved vi ikke, men her håber vi så, at den billigste Q6 E-Tron kan komme ned omkring 550.000 kr.
Hvis man ikke ved det, lægger man næppe mærke til det: Q6 E-Tron er søstermodel til den nye Porsche Macan Electric. Macan ser mindre ud end Q6 E-Tron, men billederne snyder, for den elektriske Macan er omkring 1,5 cm længere end Q6 E-Tron.
Den elegante Q6 E-Tron med en længde på 477 cm finder dermed sin plads mellem Q4 E-Tron (458 cm) og Q8 E-Tron (492 cm), og mens Q6 E-Tron i første omgang ligger overraskende tæt på den billigste Q8 E-Tron i pris (fra 711.990 kr.) og langt over Q4 E-Tron (fra 419.990 kr.), er forklaringen, som allerede nævnt at billigere modeller kommer til i løbet af året.
Q6 E-Tron Quattro, som den midlertidige basismodel hedder, har et batteri med en kapacitet på 100 kWh (anvendelig andel er 94,9 kWh) og to elmotorer, som giver firehjulstræk og 388 hestekræfter. Rækkevidden er målet efter WLTP 617 km. Dermed er Q6 E-Tron Quattro ikke bare stærkere end den billigste Q8 E-Tron, men den har også langt bedre rækkevidde – for ikke at tale om lavere forbrug.
De to kommende modeller vil begge være med baghjulstræk. Den ene vil fungere som direkte basismodel, sandsynligvis med et mindre batteri, mens den anden – igen sandsynligvis – vil køre med det store batteri og hvad der er en rækkevidde et stykke over de 617 km, man får i Q6 E-Tron Quattro.
800 volts-teknologi er standard med den nye PPE-platform, og opladning kan ske med op til 270 kW, og 10 til 80 procent opladning kan ske på ned til 21 minutter. Q6 E-Tron Quattro må desuden køre med op til 2.400 kilo på trækkrogen.
Audi præsenterer også med det samme Q6 E-Tron i en S-udgave, som er hurtigere end standardudgaven med firehjulstræk. Der er skruet op for effekten i SQ6 E-Tron, som med 517 hk ligger et godt stykke over Quattro-variantens 388 hk. 0-100 km/t kan klares på 4,3 sekunder, og med samme batteristørrelse som Q6 E-Tron Quattro er rækkevidden sat til 589 km.
Det skal gå meget galt, hvis ikke Audi på et senere tidspunkt lancerer en endnu kraftigere RS-version, hvor kræfterne er endnu vildere.
Den nye grundplatform, PPE, følges af med en helt ny elektronikplatform (E3 1.2) til styring af alle bilens funktioner. Den er baseret på en ny strukturel tilgang med fem højtydende computere, og mens vi ikke kender omfanget af platformens formåen, vil det være alt fra aktiv undervogn til selvkørende egenskaber og netbaserede funktioner, E3 1.2 vil påvirke.
Et mere synligt fremskridt finder man i interiøret. Endelig har Audi kastet sig ud i større skærme, og det store buede display med OLED-skærme består af en 11,9″ stor instrumentering og et infotainmentsystem med 14,5″ touchscreen. Som ekstraudstyr fås, for første gang hos Audi, en 10,9″ stor touchscreen som infotainmentskærm foran passagersædet.
Hvad man ikke ser ved første øjekast er, at infotainmentsystemet er bygget op med et Android Automotive-styresystem, og det er noget, vi ser frem til at prøve. Det giver basis for langt mere dynamisk tilpasning og konstante forbedringer af systemet.
Introduktionen af Q6 E-Tron på det danske marked til ske “i løbet af sommeren”, og mens det ikke på nogen måde er præcist, kan Audi på nuværende tidspunkt ikke præcisere tidspunktet. Til gengæld ved den danske importør, hvad der bliver standard i Q6 E-Tron Quattro til 659.990 kr.
Dynamiske LED-lygter, el-betjent bagklap, ladeklap med el-betjening til AC-tilslutning i den ene side og el-betjent ladeklap til AC/DC i den anden side, MMI Experience Plus med navigation, 360 graders kamera, digital nøgle (iOs og Android) aut. klimaanlæg med tre zoner, sædevarme for og bag, varme i rattet, nøglefri adgang og adaptiv fartpilot er et udpluk af den lange liste med standardudstyr.
Der er endnu ingen pris på topmodellen SQ6 E-Tron, ligesom der heller ikke er information omkring standardudstyret i den model.
LÆS OGSÅ | Test: Før der går el i Audi A6 Avant
Og hvilke konkurrenter skal den nye Q6 E-Tron Quattro og søstermodellen SQ6 E-Tron kæmpe med i Danmark? Søstermodellen Porsche Macan Electric (fra 769.900 kr.) er en oplagt konkurrent, og prismæssigt ligger Xpeng G9 ikke langt fra Q6 E-Tron.
En vigtig konkurrent, som præsenteres inden længe, er afløseren for BMW iX3. Den bygges på den nye BMW-platform, der går under navnet Neue Klasse, hvor effektivitet, aerodynamik, rækkevidde og meget andet er stærkt opgraderet i forhold til iX3.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.