marts 18, 2024

Sløret løftet for Audi Q6 E-Tron, der fås fra 659.990 kr.

Audi Q6 E-Tron er en helt nyudviklet elektrisk SUV med hurtig opladning og rækkevidde over 600 kilometer. Startprisen er 659.990 kr., men den falder senere i år, når to nye varianter kommer til.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Siden Q4 E-Tron blev præsenteret i 2021 har Audi ikke vist verden en helt ny bilmodel, og for en stor bilproducent er det virkelig usædvanligt. Det har været en lang ørkenvandring for Audi frem til i dag, hvor tyskerne endelig hiver sløret af den den længe ventede og forventet meget populære elektriske SUV med navnet Q6 E-Tron.

Med Q6 E-Tron starter Audi på et helt nyt kapitel, og det er mere end bare modelnavnet, vi hentyder til. Bilen er ny på næsten alle tænkelige måder. Den er første Audi på en ny platform (PPE), der er udviklet til luksusbiler i samarbejde med Porsche, og udover lynhurtig opladning sikrer det topmoderne teknologi og det Audi kalder fremtidssikrede løsninger.

Med de første billeder af Q6 E-Tron og dens stærkere søstermodel SQ6 E-Tron, kommer også den første danske pris: 659.990 kr. Hvis man havde håbet på en lavere pris, skal håbet nok blive til virkelighed, for senere i 2024 kommer flere mere basale varianter af Q6 E-Tron. Hvor meget det vil gøre ved prisen, ved vi ikke, men her håber vi så, at den billigste Q6 E-Tron kan komme ned omkring 550.000 kr.

Startskud med 388 hk og 617 km på en opladning

Hvis man ikke ved det, lægger man næppe mærke til det: Q6 E-Tron er søstermodel til den nye Porsche Macan Electric. Macan ser mindre ud end Q6 E-Tron, men billederne snyder, for den elektriske Macan er omkring 1,5 cm længere end Q6 E-Tron.

Den elegante Q6 E-Tron med en længde på 477 cm finder dermed sin plads mellem Q4 E-Tron (458 cm) og Q8 E-Tron (492 cm), og mens Q6 E-Tron i første omgang ligger overraskende tæt på den billigste Q8 E-Tron i pris (fra 711.990 kr.) og langt over Q4 E-Tron (fra 419.990 kr.), er forklaringen, som allerede nævnt at billigere modeller kommer til i løbet af året.

Q6 E-Tron Quattro, som den midlertidige basismodel hedder, har et batteri med en kapacitet på 100 kWh (anvendelig andel er 94,9 kWh) og to elmotorer, som giver firehjulstræk og 388 hestekræfter. Rækkevidden er målet efter WLTP 617 km. Dermed er Q6 E-Tron Quattro ikke bare stærkere end den billigste Q8 E-Tron, men den har også langt bedre rækkevidde – for ikke at tale om lavere forbrug.

De to kommende modeller vil begge være med baghjulstræk. Den ene vil fungere som direkte basismodel, sandsynligvis med et mindre batteri, mens den anden – igen sandsynligvis – vil køre med det store batteri og hvad der er en rækkevidde et stykke over de 617 km, man får i Q6 E-Tron Quattro.

800 volts-teknologi er standard med den nye PPE-platform, og opladning kan ske med op til 270 kW, og 10 til 80 procent opladning kan ske på ned til 21 minutter. Q6 E-Tron Quattro må desuden køre med op til 2.400 kilo på trækkrogen.

SQ6 E-Tron har 517 hk og går fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder

Audi præsenterer også med det samme Q6 E-Tron i en S-udgave, som er hurtigere end standardudgaven med firehjulstræk. Der er skruet op for effekten i SQ6 E-Tron, som med 517 hk ligger et godt stykke over Quattro-variantens 388 hk. 0-100 km/t kan klares på 4,3 sekunder, og med samme batteristørrelse som Q6 E-Tron Quattro er rækkevidden sat til 589 km.

Det skal gå meget galt, hvis ikke Audi på et senere tidspunkt lancerer en endnu kraftigere RS-version, hvor kræfterne er endnu vildere.

Den nye grundplatform, PPE, følges af med en helt ny elektronikplatform (E3 1.2) til styring af alle bilens funktioner. Den er baseret på en ny strukturel tilgang med fem højtydende computere, og mens vi ikke kender omfanget af platformens formåen, vil det være alt fra aktiv undervogn til selvkørende egenskaber og netbaserede funktioner, E3 1.2 vil påvirke.

Et mere synligt fremskridt finder man i interiøret. Endelig har Audi kastet sig ud i større skærme, og det store buede display med OLED-skærme består af en 11,9″ stor instrumentering og et infotainmentsystem med 14,5″ touchscreen. Som ekstraudstyr fås, for første gang hos Audi, en 10,9″ stor touchscreen som infotainmentskærm foran passagersædet.

Hvad man ikke ser ved første øjekast er, at infotainmentsystemet er bygget op med et Android Automotive-styresystem, og det er noget, vi ser frem til at prøve. Det giver basis for langt mere dynamisk tilpasning og konstante forbedringer af systemet.

BMW er på vej med sin nye konkurrent til Q6 E-Tron

Introduktionen af Q6 E-Tron på det danske marked til ske “i løbet af sommeren”, og mens det ikke på nogen måde er præcist, kan Audi på nuværende tidspunkt ikke præcisere tidspunktet. Til gengæld ved den danske importør, hvad der bliver standard i Q6 E-Tron Quattro til 659.990 kr.

Dynamiske LED-lygter, el-betjent bagklap, ladeklap med el-betjening til AC-tilslutning i den ene side og el-betjent ladeklap til AC/DC i den anden side, MMI Experience Plus med navigation, 360 graders kamera, digital nøgle (iOs og Android) aut. klimaanlæg med tre zoner, sædevarme for og bag, varme i rattet, nøglefri adgang og adaptiv fartpilot er et udpluk af den lange liste med standardudstyr.

Der er endnu ingen pris på topmodellen SQ6 E-Tron, ligesom der heller ikke er information omkring standardudstyret i den model.

Og hvilke konkurrenter skal den nye Q6 E-Tron Quattro og søstermodellen SQ6 E-Tron kæmpe med i Danmark? Søstermodellen Porsche Macan Electric (fra 769.900 kr.) er en oplagt konkurrent, og prismæssigt ligger Xpeng G9 ikke langt fra Q6 E-Tron.

En vigtig konkurrent, som præsenteres inden længe, er afløseren for BMW iX3. Den bygges på den nye BMW-platform, der går under navnet Neue Klasse, hvor effektivitet, aerodynamik, rækkevidde og meget andet er stærkt opgraderet i forhold til iX3.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS