Smart #1 er det første resultat af samarbejdet mellem Mercedes-Benz og kinesiske Geely. Den 427 cm lange elektriske SUV er en smart model med 272 hk og rækkevidde op til 440 kilometer.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Hvornår har du sidst set en spritny Smart i Danmark. Ja, måske for 10 eller 15 år siden, da Mercedes-Benz’ smarte mærke med de små biler til to personer stadig var et friskt indslag.
Smart er blevet nulstillet, for det oprindelige og originale, spøjse og smarte, som rigtig mange kunder i alverdens byer tog til sig i 1998 og årene efter, havde brug for en ny start. I dag er Smart ejet af både Mercedes-Benz og kinesiske Geely, som har en finger med i spillet hos fx Volvo og Polestar.
Stregen i sandet sætter Smart i dag. Med de topersoners Smart EQ ForTwo og cabrioletudgaven af samme er den oprindelige tanke stadig kørende, men det er den nye model #1, der virkelig er starten på den nye tid.











En smart mini-SUV med batteri på 66 kWh
Smart #1, som i talesprog kan være Hashtag 1 eller Nummer 1, rammer i hjertet af markedet. Den er 100 procent elektrisk, og den er en mini-SUV. Det er noget, der vækker kundernes interesse. Ikke bare i Danmark, men rigtig mange steder i Europa og Asien.
Den lille SUV er 427 cm lang, så nogen lille bil er der ikke tale om: Den er længere end VW T-Roc. Smart lover rummelighed og praktiske detaljer. Bagagerum bagtil 273-411 liter med bagsæderne i brug, 15 liter under “motorhjelmen” foran. Grunden til den store forskel i liter med bagsæderne ikke foldet ned er det længdejusterbare bagsæde (to-delt).
Læs også: Nissan Ariya i forsalg fra 366.990 kr.
Den nye Smart kører med baghjulstræk og en elektrisk motor med en, for bilens størrelse, høj ydelse: 272 hk og 343 Nm. Batteriet i #1 er på 66 kWh, og det giver en rækkevidde på 420-440 kilometer. Der kan lades med op til 150 kW ved en DC-hurtiglader.











Frisk og farverig
Smart har altid stået for noget lidt skævt, som samtidig er friskt og ungdommeligt. Den nye models design er en blanding af stilarter, men stadig genkendelig som en Smart.
Interiøret er farverigt og luftigt, og den store midterkonsol tjener både til aflægningsplads og til at dele pladsen mellem forsæderne op. En stor touchscreen på 9,2″ står højt over midterkonsollen, mens et aflangt display tjener som digital instrumentering. Et 10″ head-up-display (i forruden) fås også.
Smart #1 kommer med mulighed for OTA-opdateringer, altså internetbaserede opdateringsmuligheder. Mere end 75 procent af elbilens system kan løbende opdateres og fornyes. Hvornår den nye Smart #1 kommer på markedet, er endnu åbent. Det samme er spørgsmålet, om der kommer andre og svagere versioner end lanceringsversionen med 272 hk.