Inden længe kan livet for de danske Ford-ejere blive lige en tand bedre.
AF: Zacharias Lund FOTO: Bilbasen / PR
Bilbasen var inviteret til Köln af Ford Danmark.
Tilbage i august fik de tyske Ford-ejere glæde af Fords nye BlueCruise-teknologi, og i september kom både Spanien og Storbritannien med på bølgen.
I starten af 2024 ventes Danmark også at slutte sig til listen af lande, hvor den delvist selvkørende funktion kan benyttes. Er det noget, som danskerne skal se frem til? Det forsøger jeg at svare på, når jeg prøver kræfter med det selvkørende system på den tyske Autobahn.

Øjnene på vejen
Ford BlueCruise er en semi-autonom cruisecontrol, der i såkaldte ‘Bluezones’ kan køre af sig selv – eller, til en vis grad i hvert fald. For øjnene skal fortsat være på vejen, mens hænder og fødder kan hvile og lade bilen klare ærterne.
Bluezones dækker på nuværende tidspunkt kun over strækninger med motorvej, hvor 98% af den tyske Autobahn kan klares med BlueCruise. På de strækninger, hvor hastigheden er fri, kører BlueCruise med 130 km/t, hvilket er den maksimale hastighed, systemet kan bruges ved.
Fjerner man øjnene fra vejen i mere end 5 sekunder, får man en lille advarsel, der beder en om at fokusere på vejen. Følger man ikke denne advarsel, kommer en højere og mere seriøs advarsel. Adlydes den heller ikke, vil bilen bremse ned.
Det er den lille sensor over rattet, der holder øje med, om dine øjne er rettet på vejen eller alle andre steder.

Hvordan fungerer det?
Det hele foregår egentlig meget simpelt. Når man rammer motorvejen og slår den adaptive fartkontrol til, vil man de første minutter have hænderne på rattet, hvor BlueCruise derefter vil tage over. Her kan man trygt fjerne hænderne fra rattet og fødderne fra pedalerne.
Det er på mange måder en udvidet adaptiv fartpilot, der holder bilen i sporet og en passende afstand til forankørende – men altså uden at man behøver have hænderne på rattet.
Læs også: Ford Explorer – elbilen til en ny tid
Det kan virke en smule angstprovokerende at overlade magten til bilen, men systemet fungerer upåklageligt. Man føler sig hurtig tryg bag rattet.
På de længere ture og som pendler bliver det en sand komfort-booster. Det må være drømmen for mange bare at læse sig tilbage og se bilen arbejde sig gennem morgentrafikken. Ulempen er dog, at systemet ikke fungerer i vådt føre, da sensorerne, ligesom med den adaptive fartpilot, ikke fungerer optimalt i regnvejr.
Hvilke biler kan bruge BlueCruise?
BlueCruise har siden august været muligt at bruge i Tyskland og siden september i Spanien. I starten af 2024 kommer funktionen så til Danmark, men hvilke biler kan reelt få det?
Til at starte med er det kun Mustang Mach-e, der kan benytte BlueCruise. Det er dog ikke alle Mach-e-ejere, der kan få glæde af den spændende funktion. Det er kun, hvis man har tilkøbt Teknologi-pakken, at en softwareopdatering kan åbne for brugen af BlueCruise.
I Danmark anslås det, at godt 87% af Mach-e ejere kan få glæde af funktionen.


Hvad koster det?
Ved introduktion får alle en tre måneders prøveperiode, hvor man kan prøve funktionen af. Herefter koster det 186 kr. om måneden og fungerer som et abonnement.
Det vil altså sige, at man kan starte abonnementet i sommerferien, hvor man måske skal på langtur og få glæde af at kunne slippe rattet på de lange stræk sydpå. Abonnementet kan stoppes med en måneds varsel, hvis ikke man ønsker at bruge det længere.
Hvornår kommer det?
Det hele afhænger af en godkendelse, der kan afgøre, om de danske Ford-ejere skal have glæde af BlueCruise eller ej. Med godkendelserne i Tyskland, Storbritannien og Spanien burde der ikke gå længe før danskerne også er med på bølgen.
Ford anslår, at man i starten af 2024 har BlueCruise godkendt og klar til brug. Hvis alt går som planlagt forventes det allerede i slut januar/start februar at være muligt at bruge den nye udvidelse.