Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
TEKST Morten B. Bek FOTO/VIDEO PR
Er elbiler den endegyldige løsning på vores transportproblemer? Svaret de fleste vil komme med er nok ja, men vi kommer ikke derhen uden problemer. Elektrificering af alle personbiler og varebiler kommer til at tage mange, mange år, og jo flere genveje der kan skabes, jo bedre.
En af vejene til at gøre det så nemt som muligt at køre elbil er ved at sænke tiden, det tager at lade den op. En halv time fra 10-80 procent lyder måske helt okay, men fordi den halve time kan blive til meget længere tid – og mange lynladestationer er under pres i myldretiden – er der behov for at tænke andre løsninger.
Kinesiske Nio kører med skifte af batteriet i bilerne på farten, som også det forulykkede Better Place gjorde for år tilbage. Der er indtil videre kun en enkelt station i Danmark, men potentialet er der, for et batteriskifte tager ikke mere end 5 minutter og sker helt automatisk.
Det har de også opdaget i den store koncern Stellantis. Stellantis er moderkoncern for mærker som Fiat, DS, Jeep, Opel og Peugeot, og et samarbejde med den amerikanske virksomhed Ample, som specialiserer sig i netop batterier og batteriskifte, vil Stellantis lancere batteriskiftestationer.
Konceptet hos Stellantis og Ample er det samme som hos Nio. Der bygges stationer på udvalgte punkter, hvor man kommer ind med et fladt batteri og efter 5 minutter kører ud med et 100 procent opladet batteri. Batteriskiftestationen skruer det flade batteri ud, henter et friskt op fra kælderen og skruer det i. Og selve stationen kan bygges op på kun tre dage.
Hvordan ejerforholdene så vil være i bilerne fra Stellantis, er der ingen grund til at spekulere over endnu, for den første station, som åbner i Madrid i 2024, bliver på forsøgsbasis med 100 styk Fiat 500e, som kører i et Stellantis-delebilsprogram (Free2move). Planen er, at batteriskifte-muligheden også skal nå ud til almindelige forbrugere.
Samarbejdet mellem Stellantis og Ample er baseret på en aftale om, at Amples “Modular Battery Swapping Technology” skal integreres i elbiler fra Stellantis, så de kan fungere med batteriskiftestationerne. Et batteri i eksempelvis en Peugeot E-2008 kan ikke, som det er lige nu, bare skrues ud af bunden på bilen. Men til gengæld, fortæller Stellantis, vil teknologien og fleksible batterier fra Ample ikke kræve, at Stellantis ændrer i de forskellige elbils-platforme.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.