december 8, 2023

Snart kan man skifte batteri i Fiat 500e på 5 minutter

Hvis man tror, at Nio er de eneste, der arbejder med batteriskiftestationer, er der en overraskelse i vente. Stellantis, med Fiat, Peugeot og mange andre mærker, bygger nu også stationer til batteriskifte.

TEKST Morten B. Bek FOTO/VIDEO PR

Er elbiler den endegyldige løsning på vores transportproblemer? Svaret de fleste vil komme med er nok ja, men vi kommer ikke derhen uden problemer. Elektrificering af alle personbiler og varebiler kommer til at tage mange, mange år, og jo flere genveje der kan skabes, jo bedre.

En af vejene til at gøre det så nemt som muligt at køre elbil er ved at sænke tiden, det tager at lade den op. En halv time fra 10-80 procent lyder måske helt okay, men fordi den halve time kan blive til meget længere tid – og mange lynladestationer er under pres i myldretiden – er der behov for at tænke andre løsninger.

Kinesiske Nio kører med skifte af batteriet i bilerne på farten, som også det forulykkede Better Place gjorde for år tilbage. Der er indtil videre kun en enkelt station i Danmark, men potentialet er der, for et batteriskifte tager ikke mere end 5 minutter og sker helt automatisk.

Det har de også opdaget i den store koncern Stellantis. Stellantis er moderkoncern for mærker som Fiat, DS, Jeep, Opel og Peugeot, og et samarbejde med den amerikanske virksomhed Ample, som specialiserer sig i netop batterier og batteriskifte, vil Stellantis lancere batteriskiftestationer.

Det hele starter i Madrid med Fiat 500e

Konceptet hos Stellantis og Ample er det samme som hos Nio. Der bygges stationer på udvalgte punkter, hvor man kommer ind med et fladt batteri og efter 5 minutter kører ud med et 100 procent opladet batteri. Batteriskiftestationen skruer det flade batteri ud, henter et friskt op fra kælderen og skruer det i. Og selve stationen kan bygges op på kun tre dage.

Hvordan ejerforholdene så vil være i bilerne fra Stellantis, er der ingen grund til at spekulere over endnu, for den første station, som åbner i Madrid i 2024, bliver på forsøgsbasis med 100 styk Fiat 500e, som kører i et Stellantis-delebilsprogram (Free2move). Planen er, at batteriskifte-muligheden også skal nå ud til almindelige forbrugere.

Samarbejdet mellem Stellantis og Ample er baseret på en aftale om, at Amples “Modular Battery Swapping Technology” skal integreres i elbiler fra Stellantis, så de kan fungere med batteriskiftestationerne. Et batteri i eksempelvis en Peugeot E-2008 kan ikke, som det er lige nu, bare skrues ud af bunden på bilen. Men til gengæld, fortæller Stellantis, vil teknologien og fleksible batterier fra Ample ikke kræve, at Stellantis ændrer i de forskellige elbils-platforme.

Del artikel:

Brugte Fiat 500e til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS