Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er en fantasi. Elbiler som lades op, mens de kører, så der ikke er brug for kedelige og frusterende ladepauser, kabler og abonnementer. Men der er en smule virkelighed i den fine fantasi, når det kommer til den nye tyske familie-elbil Sion fra Sono Motors. Sion kan nemlig oplades af solens energi.
Sono Motors er grundlagt i Tyskland i 2016, og de tre venner bag har siden arbejdet ihærdigt med at finde investorer og få kommende kunder til at reservere en bil – og betale et reservationsbeløb på mindst 500 euro.
LÆS OGSÅ | Aceman viser nyt elektrificeret Mini-design
Elbilen Sion, en 447 cm lang familiebil i MPV-stil med 163 hk, er ikke et baggårdsprojekt, men et produkt skabt af ingeniører og eksperter, som kommer fra store bilmærker. Alene produktionsstedet er en blåstempling af projektet: Valmet, den finske (traktor-)producent, som gennem årene har produceret biler for bl.a. Porsche, Mercedes-Benz, Saab.
Mærket Sono Motors er altså ikke en fantasi. Sion går i produktion i anden halvdel af 2023, og den nye producent har indtil videre fået over 19.000 reservationer. I alt vil Sono Motors producere 257.000 styk af Sion. Sådan er målet i hvert fald lige nu.
Og hvad så med den gratis strøm fra solen? Sion har solpaneler, beskyttet mod skader med et lag af polymer, på alle store karrosseriflader, så solen kan give energi fra alle vinkler. Man bliver ikke uafhængig af strøm fra en ekstern kilde – med mindre man har et forholdsvis ringe kørselsbehov.
LÆS OGSÅ | Ingen elbil lader hurtigere 300 km på end Kia EV6
På en uge kan Sion samle strøm til op til 245 kilometers kørsel ved hjælp af sine solpaneler. Det er så på en dag i juni med fuld sol målt i den sydtyske by München, så på en grå vinter uge i Danmark skal man nærmere regne med 10-15 procent af den rækkevidde fra solens stråler.
Med kabel kan det 54 kWh store batteri lades med op til 11 kW ved en AC-lader og med op til 75 kW på en hurtiglader. Rækkevidden på en fuld opladning er cirka 305 kilometer (WLTP).
Kongstanken bag Sono Motors og Sion er bæredygtighed og ansvarlighed. Produktionen er CO2-neutral, og der er ingen fordyrrende led mellem producent og forbrugere. Når man køber en Sion (sonomotors.com – reservationsgebyr fra 500 euro og op), vil den som udgangspunkt blive leveret til Bremerhaven i det nordvestlige Tyskland. Sono Motors vil dog også, mod merpris, arrangere levering.
Mens bilproducenter fra Kina kæmper med at etablere sig i Europa og Danmark, vil fraværet af lokale forhandlere gøre, at Sono Motors kan sende biler ud til kunder alle steder – også i Danmark. Som udgangspunkt står man derfor selv for at få bilen indregistreret i Danmark.
Ingen forhandlere, men til gengæld er Sono Motors, ifølge en talsperson hos producenten, ved at indgå aftaler med anerkendte værksteder også her i Danmark.
Standardprisen for bilen i Tyskland er 29,900 euro inklusive moms. Omregnet til danske kroner og med dansk moms vil prisen, inklusive 2023-afgift, på gaden i Danmark være cirka 227.000 kr. Det er en uhørt lav pris for en mellemstor elektrisk familiebil.
Om Sion kan mere end være billig – og om solen virkelig har en effekt på rækkevidden, håber vi hos Bilbasen at teste i 2023.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.