Tyske P3 Group har testet en lang række elbiler i forhold til at lade hurtigst. Kia EV6 vinder – og er hurtigere end Porsche Taycan og Hyundai Ioniq 5.
P3 Group er en stor tysk konsulentvirksomhed, som hjælper bilindustrien i forhold til udvikling af alt fra ledelse til teknologi til selvkørende biler. I tre år har P3 Group også lavet test for at hjælpe forbrugerne: En praksistest af ladetiden i forskellige elbiler.
Ladetesten er baseret på lynladning. P3 Group tester bilerne for at finde den absolut hurtigste ladetid ved lynladestandere, som konsistent kan levere op til 350 kW. Hvor meget standeren leverer, afhænger af den enkelte elbils ladekapacitet.
I dette års test indgik 21 forskellige elbiler. Lige fra den lille Dacia Spring over den populære Hyundai Ioniq 5 til luksusbiler som Audi E-Tron GT og Mercedes EQS. Blandt bilerne var også Kia EV6, og det er den koreanske elbil, der vinder testen.
Ingen anden elbil får på 20 minutter strøm til så mange kilometers kørsel som EV6. Porsche Taycan har den højeste tilførsel af kW i testen, men den suger færre kilometer til sig på de 20 minutter.
Taycan løber stærkest fra 10-80 procent
Mens Porsche Taycan i gennemsnit lader med 227 kW fra 10-80 procent, og søstermodellen Audi E-Tron GT lader med 221 kW i gennemsnit, kan en model som Tesla Model 3, kun præstere 146 kW i gennemsnit. Den lader med høj hastighed i starten, men ladekurven falder hurtigt drastisk (testen af Model 3 er foretaget på Teslas egne Superchargers).
Hyundai Ioniq 5 LR RWD (testet med det nu udgåede batteri på 72,6 kWh) lader i snit med 193 kW fra 10-80 procent. Den kompakte VW ID.3 58 kWh lader med bare 81 kW i gennemsnit, mens Mini Cooper SE lader med 46 kW og Dacia Spring med 29 kW.
Kia EV6 LR RWD, der som Taycan og E-Tron GT har 800 volt-arkitektur, lader i gennemsnit på 203 kW – altså kun lidt lavere end luksusbilerne.
EV6 får strøm til 309 kilometer på 20 minutter
Til gengæld udråber P3 Group Kia EV6 som samlet og overordnet vinder af hele testen. Det gør tyskerne, fordi ingen anden elbil så hurtigt kan lade strøm til 300 kilometers kørsel.
Virksomheden har lavet P3 Charging Index som målestok, og metoden er simpel: Indeks 1,0 er for biler, som kan lade strøm til 300 kilometers kørsel på 20 minutter.
EV6 lander, som den første bil i de tre års test, over indeks 1,0. Med indeks 1,03 kan den lade strøm til hele 309 kilometers kørsel på 20 minutter ved en lynladestander.
Taycan ender på indeks 0,9 med 271 kilometer på 20 minutter, og E-Tron GT har med indeks 0,79 kun strøm til 237 kilometers kørsel efter 20 minutter. Ioniq 5 får indeks 0,91 med 272 kilometer.
Tesla Model 3 får indeks 0,74 (221 kilometer), mens VW ID.3 ligger langt under med indeks 0,51 (153 kilometer) – og Renault Megane E-Tech EV60 er kun lidt bedre med indeks 53 (160 kilometer).
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.