Kategorier
Forbrugerstof Nyheder

Ingen elbil lader hurtigere 300 km på end Kia EV6

Tyske P3 Group har testet en lang række elbiler i forhold til at lade hurtigst. Kia EV6 vinder – og er hurtigere end Porsche Taycan og Hyundai Ioniq 5.

TEKST Morten Bek FOTO PR/Morten Bek

P3 Group er en stor tysk konsulentvirksomhed, som hjælper bilindustrien i forhold til udvikling af alt fra ledelse til teknologi til selvkørende biler. I tre år har P3 Group også lavet test for at hjælpe forbrugerne: En praksistest af ladetiden i forskellige elbiler.

Ladetesten er baseret på lynladning. P3 Group tester bilerne for at finde den absolut hurtigste ladetid ved lynladestandere, som konsistent kan levere op til 350 kW. Hvor meget standeren leverer, afhænger af den enkelte elbils ladekapacitet.

LÆS OGSÅ | Kia EV6 er Årets Bil i Europa

I dette års test indgik 21 forskellige elbiler. Lige fra den lille Dacia Spring over den populære Hyundai Ioniq 5 til luksusbiler som Audi E-Tron GT og Mercedes EQS. Blandt bilerne var også Kia EV6, og det er den koreanske elbil, der vinder testen.

Ingen anden elbil får på 20 minutter strøm til så mange kilometers kørsel som EV6. Porsche Taycan har den højeste tilførsel af kW i testen, men den suger færre kilometer til sig på de 20 minutter.

Porsche Taycan 2
800 volt-arkitekturen hjælper Porsche Taycan til en høj laderate i testen. I gennemsnit lader den, fra 10-80 procent, med 227 kW

Taycan løber stærkest fra 10-80 procent

Mens Porsche Taycan i gennemsnit lader med 227 kW fra 10-80 procent, og søstermodellen Audi E-Tron GT lader med 221 kW i gennemsnit, kan en model som Tesla Model 3, kun præstere 146 kW i gennemsnit. Den lader med høj hastighed i starten, men ladekurven falder hurtigt drastisk (testen af Model 3 er foretaget på Teslas egne Superchargers).

Hyundai Ioniq 5 LR RWD (testet med det nu udgåede batteri på 72,6 kWh) lader i snit med 193 kW fra 10-80 procent. Den kompakte VW ID.3 58 kWh lader med bare 81 kW i gennemsnit, mens Mini Cooper SE lader med 46 kW og Dacia Spring med 29 kW.

Kia EV6 LR RWD, der som Taycan og E-Tron GT har 800 volt-arkitektur, lader i gennemsnit på 203 kW – altså kun lidt lavere end luksusbilerne.

VW ID.3 bagende
VW ID.3 når at få strøm til 153 kilometers kørsel ved 20 minutters opladning. 20 minutter giver mere end dobbelt så lang tid i Kia EV6.

EV6 får strøm til 309 kilometer på 20 minutter

Til gengæld udråber P3 Group Kia EV6 som samlet og overordnet vinder af hele testen. Det gør tyskerne, fordi ingen anden elbil så hurtigt kan lade strøm til 300 kilometers kørsel.

Virksomheden har lavet P3 Charging Index som målestok, og metoden er simpel: Indeks 1,0 er for biler, som kan lade strøm til 300 kilometers kørsel på 20 minutter.

LÆS OGSÅ | Afspærret, snebelagt bjergvej med Porsche Taycan Sport Turismo

EV6 lander, som den første bil i de tre års test, over indeks 1,0. Med indeks 1,03 kan den lade strøm til hele 309 kilometers kørsel på 20 minutter ved en lynladestander.

Taycan ender på indeks 0,9 med 271 kilometer på 20 minutter, og E-Tron GT har med indeks 0,79 kun strøm til 237 kilometers kørsel efter 20 minutter. Ioniq 5 får indeks 0,91 med 272 kilometer.

Tesla Model 3 får indeks 0,74 (221 kilometer), mens VW ID.3 ligger langt under med indeks 0,51 (153 kilometer) – og Renault Megane E-Tech EV60 er kun lidt bedre med indeks 53 (160 kilometer).

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.