Kategorier
Elektrisk Nyheder

Elbilen Sono Sion kan lades af solen, koster 227.000 kr.

Den tyske familie-elbil Sono Sion med solpaneler på næsten alle karrosseridele går i produktion i 2023, og den sælges direkte fra producenten – også til danske kunder.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er en fantasi. Elbiler som lades op, mens de kører, så der ikke er brug for kedelige og frusterende ladepauser, kabler og abonnementer. Men der er en smule virkelighed i den fine fantasi, når det kommer til den nye tyske familie-elbil Sion fra Sono Motors. Sion kan nemlig oplades af solens energi.

Sono Motors er grundlagt i Tyskland i 2016, og de tre venner bag har siden arbejdet ihærdigt med at finde investorer og få kommende kunder til at reservere en bil – og betale et reservationsbeløb på mindst 500 euro.

LÆS OGSÅ | Aceman viser nyt elektrificeret Mini-design

Elbilen Sion, en 447 cm lang familiebil i MPV-stil med 163 hk, er ikke et baggårdsprojekt, men et produkt skabt af ingeniører og eksperter, som kommer fra store bilmærker. Alene produktionsstedet er en blåstempling af projektet: Valmet, den finske (traktor-)producent, som gennem årene har produceret biler for bl.a. Porsche, Mercedes-Benz, Saab.

Strømmen er gratis – direkte fra solen

Mærket Sono Motors er altså ikke en fantasi. Sion går i produktion i anden halvdel af 2023, og den nye producent har indtil videre fået over 19.000 reservationer. I alt vil Sono Motors producere 257.000 styk af Sion. Sådan er målet i hvert fald lige nu.

Og hvad så med den gratis strøm fra solen? Sion har solpaneler, beskyttet mod skader med et lag af polymer, på alle store karrosseriflader, så solen kan give energi fra alle vinkler. Man bliver ikke uafhængig af strøm fra en ekstern kilde – med mindre man har et forholdsvis ringe kørselsbehov.

LÆS OGSÅ | Ingen elbil lader hurtigere 300 km på end Kia EV6

På en uge kan Sion samle strøm til op til 245 kilometers kørsel ved hjælp af sine solpaneler. Det er så på en dag i juni med fuld sol målt i den sydtyske by München, så på en grå vinter uge i Danmark skal man nærmere regne med 10-15 procent af den rækkevidde fra solens stråler.

Med kabel kan det 54 kWh store batteri lades med op til 11 kW ved en AC-lader og med op til 75 kW på en hurtiglader. Rækkevidden på en fuld opladning er cirka 305 kilometer (WLTP).

Simpelt interiør uden dikkedarer. 10″ touchscreen – og mos integreret i det tværgående panel. Ja, mos. Som det man finder ude i skoven

Hent bilen i Bremerhaven – eller få den leveret

Kongstanken bag Sono Motors og Sion er bæredygtighed og ansvarlighed. Produktionen er CO2-neutral, og der er ingen fordyrrende led mellem producent og forbrugere. Når man køber en Sion (sonomotors.com – reservationsgebyr fra 500 euro og op), vil den som udgangspunkt blive leveret til Bremerhaven i det nordvestlige Tyskland. Sono Motors vil dog også, mod merpris, arrangere levering.

Mens bilproducenter fra Kina kæmper med at etablere sig i Europa og Danmark, vil fraværet af lokale forhandlere gøre, at Sono Motors kan sende biler ud til kunder alle steder – også i Danmark. Som udgangspunkt står man derfor selv for at få bilen indregistreret i Danmark.

Dansk pris med moms og afgift: 227.000 kr.

Ingen forhandlere, men til gengæld er Sono Motors, ifølge en talsperson hos producenten, ved at indgå aftaler med anerkendte værksteder også her i Danmark.

Standardprisen for bilen i Tyskland er 29,900 euro inklusive moms. Omregnet til danske kroner og med dansk moms vil prisen, inklusive 2023-afgift, på gaden i Danmark være cirka 227.000 kr. Det er en uhørt lav pris for en mellemstor elektrisk familiebil.

Om Sion kan mere end være billig – og om solen virkelig har en effekt på rækkevidden, håber vi hos Bilbasen at teste i 2023.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.