3x biler, der tog teknologiske kvantespring
Nogen skal jo være de første! Vi ser i dag nærmere på 3 biler, der kom først med ny teknologi, som vi i dag tager for givet.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Maxus PR / Salgsbilleder
Der er ikke meget gang i Maxus. Tal fra Bilstatistik afslører, at det kinesiske mærke kun solgte én bil i januar, og Maxus’ egen hjemmeside har ikke længere priser på bilerne. I hvert fald ikke på personbilerne, hvilket kan tyde på, at Maxus fokuserer på sit stadigt større udbud af elektriske varebiler – der heller ikke rammes af de 35% kinesisk importtold, som Maxus’ personbiler gør.
LÆS OGSÅ | Kinesiske vanskeligheder i Danmark
Den eneste personbil fra Maxus, der har været tæt på at slå igennem hos Hr. og Fru Danmark, er Euniq6. En stor elektrisk SUV med et massivt bagagerum og 70 kWh batteri, der havde dansk lancering i foråret 2022. Med en pris på 389.900 kr. blev den dog hurtigt løbet over ende af konkurrenter, der kunne lidt mere til lidt mindre, hvorfor der i alt er 377 stk. Euniq6 på vejene – ud af knap 600 Maxus personbiler totalt.
Nu er der dog grobund for, at der indregistreres en håndfuld mere af Maxus Euniq6. Importerede eksemplarer er nemlig sat til salg på Bilbasen for over 160.000 kr. mindre end den seneste udsalgspris.
En hurtig søgning på Bilbasen afslører, at der er kommet otte eksemplarer af Maxus Euniq6 til salg. Alle fra 2025 med maksimalt 100 km på tælleren – altså, fabriksnye biler. De er prissat med maksimalt 1.000 kr. i forskel, hvor den billigste er sat til 228.600 kr. Det er helt nøjagtigt 161.300 kr. billigere end den seneste listepris på 389.900 kr. svarende til et drastisk procentfald på 41 procent.
Det er i højde og drøjde meget bil for pengene, da Maxus Euniq6 måler som en BMW iX3 eller Mazda CX-60, og slår dem begge med 754 liter i bagagerummet. Det er i virkeligheden også meget bil for pengene, når man ser, hvad der medfølger af udstyr. Her fås digitale displays til instrumentering og infotainment, hvor sidstnævnte er udstyret med Apple Carplay. Der er el-justerbar forsæder, bakkamera, tozonet klimaanlæg, el-betjent bagklap og trådløs mobilopladning. Alt sammen til 228.600 kr.
Træerne vokser dog alligevel ikke ind i himlen, og Maxus Euniq6 havde svært ved at få fat i det danske marked af en grund. For det første er der 1-faset ladning med 3,6 kW, der strækker opladningstiden til knap 20 timer. Der er heller ikke meget lynladning over de 80 kW DC, Euniq 6 præsterer. Batteriet på 70 kWh giver op til 345 km i rækkevidde, hvilket heller ikke er imponerende. Særligt når der ikke er mere end 177 hestekræfter på hanerne.
Har man stort pladsbehov og lavt kørselsbehov, så kan Maxus Euniq6 måske alligevel give mening for nogen. I så fald er der lige nu et reelt røverkøb at gøre på Bilbasen. Du kan se udvalget her.
Nogen skal jo være de første! Vi ser i dag nærmere på 3 biler, der kom først med ny teknologi, som vi i dag tager for givet.
Med lanceringen af den billigere Volvo EX90 Single Motor er der nu flere valgmuligheder, hvis du er i markedet for en stor, elektrisk Volvo.
Volvo må forventes at vinke farvel til den vigtige XC60, når den elektriske EX60 tager over næste år. Derfor sender de den afsted med et opfrisket design og en ny kabine, som Danmark ikke får glæde af.
Kia kører med klatten. Det er ikke mere end en uge siden, at vi fik første smugkig på den lille EV2, og nu løftes sløret for endnu en ny model. Se de første billeder af den nye Kia EV4.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.