Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den kompakte elbil Kia EV3 kommer til salg i Danmark i efteråret, og forud for lanceringen har Kia inviteret interesserede til at møde den nye crossover ved events over hele landet. Nu har forhandlerne også priser at fortælle om.
Der er priser på to udgaver, og det er basisudgaverne af EV3 med de to forskellige batteristørrelser. EV3 Standard Range kommer med et batteri på 58,3 kWh, og EV3 Long Range et batteri på 81,4 kWh. Standard Range giver op til 436 kilometer på en opladning – Long Range leverer helt op til 605 kilometer.
LÆS OGSÅ | Kia EV3 er en af årets fedeste nyheder
Stort eller lille batteri, så har EV3 den samme elmotor. Den leverer en effekt på 204 hestekræfter. Til gengæld er der forskel på, hvor hurtigt de to forskellige batterier kan optage strøm. Det store batteri kan modtage op til 128 kW, mens det lille batteri ikke kan suge mere end 101 kW. For en helt ny elbil fra Kia, som har hurtigere opladning end de fleste bilmærker i EV6 og EV9, er det skuffende.
Hvad EV3 ikke har i opladningshastighed, har den i fornuftige priser. EV3 Standard Range bevæger sig i samme prisklasse som Volkswagen ID.3 og Renault Megane E-Tech Electric, men den koreanske model er en mere praktisk crossover – og den har mere standardudstyr.
Prisen for basisudgaven EV3 Standard Range er 269.900 kr. med 204 hestekræfter og 436 kilometers rækkevidde, og merprisen for det store batteri ligger på 25.000 kr., så EV3 Long Range koster 294.900 kr. Priserne gælder det laveste udstyrsniveau til begge EV3-varianter, og Kia-importøren forventer snart at offentliggøre priser på flere udstyrsvarianter.
Ordene “laveste udstyrsniveau” kan få alarmklokkerne til at ringe, men EV3-basisudgaverne har masser at byde på. LED-lygter, frunk med plads til 25 liter, p-sensorer for og bag, adaptiv fartpilot, varme i forsæderne, automatisk klimaanlæg med to zoner, ventilationsdyser ved bagsædet, bakkamera, regnsensor, varmepumpe, digital instrumentering, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, netbaserede opdateringer og udvidet motorvejsassistent.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.